Solicitarea Fiat-Chrysler de ajutor de stat de urgență din partea guvernului italian a generat un val de critici din partea unor politicieni care au subliniat faptul că producătorul auto nu are rezidența fiscală în Italia, transmite Politico.
”Justiția fiscală” a devenit o temă de interes în contextul pandemiei Covid-19, state precum Franța sau Polonia având o poziție foarte fermă de a nu sprijini din fonduri publice companii înregistrate în alte jurisdicții fiscale, în special în paradisuri fiscale.
Pe 16 mai, Fiat a aplicat pentru o garanție guvernamentală în valoare de 6,3 miliarde de euro. Politicieni italieni, printre care numărul doi din Partidul Democrat, Andrea Orlando, și parlamentarul de stânga Stefano Fassina, au reacționat imediat. În urmă cu șase ani, Fiat-Chrysler și-a mutat sediul fiscal din Torino, Italia, în Amsterdam, Olanda.
”O companie care solicită un sprijin financiar uriaș din partea statului italian ar trebui să își mute sediul central înapoi în Italia”, a scris Andrea Orlando pe Twitter.
”Cum poate Republica Italiană, în conformitate cu constituția noastră, să dedice un miliard de euro (sub forma unor garanții de stat, n.r.) unora dintre cele mai bogate familii din lume, cu rezidență în paradisuri fiscale, când a uitat de milioanele de familii de acasă, împinse la limita subzistenței?”, a comentat și Stefano Fassina în presa din peninsulă.
Guvernul de la Roma a încercat să detensioneze situația, arătând că banii ar rămâne în Italia.
”Vorbim de fabrici italiene, care produc în Italia și care angajează un număr mare de persoane”, a precizat premierul Giuseppe Conte, în vreme ce ministrul finanțelor a dat asigurări că de sprijin guvernamental va beneficia doar subsidiara din Italia, care ”are rezidența fiscală și plătește taxe în țara noastră”.
Guvernul italian nu a luat încă o decizie oficială privind ajutorul.
Fiat a refuzat să comenteze dincolo de declarația anterioară în care a subliniat că banii vor fi ”dedicați exclusiv finanțării activităților FCA în Italia” și ar trebui să ofere ”sprijin pentru aproximativ 10.000 de întreprinderi mici și mijlocii din lanțul de aprovizionare auto din Italia”.