20 august, 2020

Ajutorul de stat acordat companiei aeriene Blue Air, aprobat miercuri de Guvern, prin garantarea cu cel puțin 100% a unui împrumut de peste 300,7 milioane de lei, este condiționat de ipotecarea mai multor active ale companiei, ca și a acțiunilor proprietarilor.

Ajutorul este condiționat și de respectarea mai multor restricții, dintre care se remarcă dreptul de veto al reprezentanților statului care vor face parte din consiliul de administrație.

„Până la rambursarea integrală a împrumutului garantat de stat și a plății dobânzilor, comisioanelor sau primelor aferente, în cazul companiei Blue Air:

  • acționarii nu încasează dividende;
  • beneficiarul nu rambursează împrumuturi către acționari;
  • Ministerul Finanțelor Publice și Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor vor numi câte un reprezentant al statului în consiliul de administrație al Blue Air, cu drept de veto;
    orice contract de achizitie sau vânzare cu impact asupra activelor si pasivelor companiei, încheiat după intrarea în vigoare a prezentei Ordonanțe de urgență,se realizează cu aprobarea consiliului de administrație al Blue Air.
  • Blue Air nu poate înstrăina/restitui aeronave sau alte active aferente activității de baza decât cu avizul Ministerului Transporturilor Infrastructurii și Comunicațiilor;
  • din împrumutul garantat de stat beneficiarul ramburseazăcu prioritate, datoriile către statul român, împrumutul contractat de la Eximbank S.A., în nume și cont stat, în valoare de 30,3 milioane lei si accesoriile aferente, precum și obligatiunile corporative emise prin plasament privat catre Societatea de Investiții Financiare Banat-Crișana, în valoare rămasă de 6 milioane Euro și accesoriile aferente”, potrivit Ordonanței de Urgență care reglementează acordarea ajutorului de stat.

Statul ar putea deveni acționar la Blue Air, dacă nu este rambursat creditul


OUG prevede că „garanția de stat acordată Blue Air este garantată în favoarea statului” cu alte „garanții care să acopere cel puțin valoarea împrumutului, cât și a dobanzilor și comisioanelor aferente”, dintre care se remarcă ipotecile mobiliare de rang I asupra:

  • acțiunilor detinute de AIRLINE INVEST SA și Rada Mihai Cătălin în capitalul social al BLUE AIR AVIATION SA – 75%;
  • acțiunilor detinute de Rada Teodor Cristian și Rada Mihai Cătălin în capitalul social al AIRLINE INVEST SA – 75% ;
  • acțiunilor detinute de AIRLINE INVEST SA și Aurora Engeneering SRL în capitalul social al BLUE AIR Technic SRL.

Aceste ipoteci se instituie independent de valoarea împrumutului și a dobânzilor și comisioanelor aferente.

Mai sunt ipotecate ca garanții în favoarea statului aeronavele aflate în proprietatea Blue Air AVIATION SA, un teren intravilan, situat în Bucuresti , Șos. București Ploiești nr 97 A, de 94.479 mp și pădurea amplasată pe terenul respective, aflate în proprietatea BLUE AIR INVESTITII SRL,

Dacă evaluarea activelor ipotecate nu acoperă valoarea împrumutului și a dobânzilor și comisioanelor aferente, se vor aduce în completare alte garanți ale beneficiarului sau a unor terțe personae, spune docuemntul citat.

Forța companiei


Înființată în 2004 și lansată de omul de afaceri Nelu Iordache (condamnat în 2017 pentru deturnare de fonduri în dosarul autostrăzii Nădlac – Arad), Blue Air a devenit în 2016 cea mai mare companie aeriană românească, după numărul de pasageri transportați.

Compania low-cost operează zboruri către circa 100 de rute, din 16 țări, având opt baze operaționale, în București, Bacău, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Larnaca, Liverpool și Torino. Deține compania aeriană a Republicii Moldova, Air Moldova.

În 2019, Blue Air a înregistrat o cifră de afaceri de 2,19 miliarde de lei, în scădere cu 5,4% față de anul precedent.

Guvernul a adoptat ordonanța, prin care se acordă și Tarom o garanție pentru un împrumut de peste 312,7 milioane de lei pe 6 ani, și pentru că, în condițiile în care BLUE AIR AVIATION își încetează activitatea iar cota de piață a TAROM se va reduce semnificativ, statul român va înregistra în următorii 3-5 ani pierderi semnificative la bugetul de stat – estimate a se ridica cel puțin la valoarea ajutoarelor de stat solicitate – prin scăderea veniturilor la bugetul de stat provenite din impozite, taxe si contributii directe ale celor două companii românești, se spune preambulul ordonanței.

Ajutoare și pentru 5 aeroporturi regionale

Guvernul României a mai aprobat un Memorandum privind acordarea de ajutoare de stat în valoarea totală de aproape 22,3 milioane de lei pentru aeroporturile internationale organizate ca regii autonome „Avram Iancu” din Cluj, Iași, Sibiu, Craiova și aeroportul Internațional „George Enescu” din Bacău.

Potrivit Memorandumului ajutoare de stat sunt destinate aeroporturilor regionale cu un trafic situat între 200.000 – 3.000.000 pasageri/an, aflate în subordinea unor județe, pentru pierderile înregistrate ca urmare a pandemiei COVID-19 și cauzate direct de această pandemie, în perioada martie-iunie 2020.

Ajutoarele se vor acorda ca subvenții saugranturi în condițiile notificării și autorizării de către Comisia Europeană, și în urma unei ordonanțe de urgență a Guvernului.

Aeroporturile cu un trafic mai mic de 200.000 de pasageri pe an „au beneficiat, deja, de o schemă similară de sprijin, iar alte aeroporturi care se încadrează în categoria de trafic între 200.000 şi 3 milioane de pasageri pe an au accesat în mod individual astfel de scheme de compensare pentru pierderile suferite ca urmare a pandemiei COVID-19″, a declarat șeful Cancelariei prim-ministrului, Ionel Dancă.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: