Încrederea companiilor germane în România „ca amplasament investițional” este în continuă scădere și nici perspectivele nu sunt optimiste”, potrivit Raportului de conjunctură pe 2018 al Camerei de Comerţ şi Industrie Româno-Germane (AHK România), publicat joi.
„Nesiguranța și impredictibilitatea din viața economică s-au accentuat, încrederea în guvern a scăzut și odată cu aceasta s-a diminuat și speranța că vor fi întreprinși pașii necesari pentru a continua reforme”, spune raportul citat, după analiza răspunsurilor a 130 de companii cu capital german, la sondajul AHK.
Reformele invocate de AHK se referă la:
- modernizarea structurilor administrative împreună cu reducerea birocrației,
- continuarea luptei împotriva corupției,
- o mai bună absorbție a fondurilor europene,
- privatizarea companiilor de stat respectiv eficientizarea acestor întreprinderi și
- creșterea competitivității.
De asemenea, „lipsa de personal calificat, instabilitatea juridică și politică îngreunează activitatea companiilor”, ca şi calitatea infrastructurii rutiere, de care se plâng cele mai multe companii germane din România.
Cel mai important partener
Germania a fost anul trecut cel mai important partener comercial al României, pentru al 11-lea an consecutiv, cu schimburi comerciale de 29,5 miliarde de euro (+4,6%), adică peste 20% din totalul comerţului exterior al României.
Importurile din Germania au fost de 15,1 miliarde de euro, iar exporturile în Germania de 14,4 miliarde de euro.
Printre cele mai importante grupe de produse în comerțul dintre România și Germania se numără în mod tradițional mașini și echipamente electronice, autovehicule și produse metalice.
Situaţia economică – mai rea ca anul trecut
Situația economică actuală și evoluția economică sunt apreciate mai rău decât anul trecut.
„Desele modificări fiscale și înfrânarea reformelor din sectorul public cât și scăderea investițiilor publice în favoarea creșterii salariilor au dus la o atmosferă negativă în rândul investitorilor”, spune raportul citat.
Perspectivele estimate de companiile germane din România sunt cele mai pesimiste față de cele ale companiilor germane din alte țări din Europa Centrală și de Est (ECE).
De aproape două ori mai multe companii germane consideră că situația economică actuală a României este mai rea decât în anul trecut (32%, față de 18%, restul considerăp că este „satisfăcătoare, neschimbată”.
Proporţia celor care cred că perspectivele economiei sunt mai rele decât în 2017 în acest an este aproape triplă față de proporția optimiștilor (45% față de 16%).
„Singurele criterii investiționale care s-au îmbunătățit față de anul trecut se referă la furnizorii locali, condițiile de cercetare-dezvoltare și calificarea angajaților”, potrivit raportului citat.
În schimb, aprecierile companiilor „sunt la fel de negative sau chiar mai rele decât anul trecut”, privind:
- predictibilitatea politicilor economice,
- administrația publică/birocrația,
- licitațiile publice,
- disponibilitatea forței de muncă și piața muncii,
- infrastructura,
- stabilitatea juridică și lupta împotriva corupției.
Totuşi, evoluţia pozitivă a partenerilor companiilor germane din România, face ca situația actuală proprie a fiecăreia dintre acestea să fie „mai bună decât anul trecut”, mai ales ca urmare cererii partenerilor din Germania.
Astfel, numărul celor care se gândesc să crească numărul de angajați „îl depășește considerabil pe cel al companiilor care se gândesc să reducă numărul acestora”, iar „companiile sunt mai deschise la investiții”, față de anul trecut.
„Dar multe companii privesc tot mai pesimist spre evoluția amplasamentului investițional în România, pentru că sustenabilitatea și efectele pozitive ale măsurilor luate de guvern sunt puse sub semnul întrebării, iar investițiile în factorii importanți pentru investitori nu se realizează”, mai spune raportul AHK.
Proporțiile nemulțumirii
„În ciuda evaluărilor pozitive în ce privește situația companiei, condițiile economice sunt percepute negativ”, din punctul de vedere al plasării investiției în România.
Întrebările sondajului s-au referit „la 21 de factori care influențează amplasamentul investițional, împărțite în trei grupe: factori politico-economici, factori care privesc mediul operațional și condițiile de pe piața muncii.”
Descărcați AICI Raportul de conjunctură al AHK România
- Lupta împotriva corupţiei: Numărul celor care se declară foarte nemulţumiţi de cum decurge în prezent a crescut faţă de anul trecut (2018: 36%, 2017: 29%, 2016: 6%), iar proporția celor care sunt „doar” nemulțumiți este de 34%.
- Administrația publică: Proporția celor celor nemulţumiţi a crescut la 42% (2017: 33%, 2016: 36%).
- Transparenţa în achiziţiile publice s-a deteriorat, iar România se situează sub media regiunii cu 36% din companii care se declară foarte nemulţumite (2016: 30%, 2017: 20%)
- Predictibilitatea politicilor economice, 54% dintre managerii companiilor germane sunt în acest an și mai nemulţumite decât anul trecut (2017: 22%).
- Infrastructura: Proporția celor nemulţumiţi şi foarte nemulţumiţi a crescut la 81% (2017: 60%).
- Disponibilitatea forţei de muncă: mai mult de jumătate (57%) sunt nemulţumite și foarte nemulțumite. „Mai ales în centrul şi vestul ţării companiilor le este tot mai greu să găsească personal corespunzător”.
Totuşi, în privinţa productivităţii şi a motivaţiei angajaţilor, România se situează peste media regiunii, totuși evaluarea este mai slabă decât anul trecut: doar 35% din companii sunt mulţumite (2017: 43%).
„Productivitatea şi costurile cu forţa de muncă se află încă într-o relație bună, ceea ce determină firmele germane să continue investiţiile”.
Companiile germane sunt încă mulțumite şi privind costul forței de muncă. Față de alte state din regiune companiile germane din România mulţumite respectiv foarte mulţumite sunt în proporție de 34%. Cu un salariu minim garantat de 400 euro (1.900 lei), „România se află printre țările cu un nivel salarial scăzut, ceea ce atrage investitorii”.
Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România) este reprezentanța oficială a economiei germane și totodată cea mai mare Cameră de comerț bilaterală din România, a fost înființată în 2002 şi numără peste 600 de firme-membre
AHK România aparține, alături de Camerele de comerț și industrie germane (IHK), rețelei globale a Camerelor de comerț germane bilaterale, reunite sub umbrela Uniunii Camerelor de Comerț și Industrie din Germania (DIHK).