fbpx

La obiect

Inflația anuală a urcat la 3,75% – influențe negative conjuncturale pe toată linia

Inflația anuală a urcat la 3,75% conform datelor publicate de INS, după ce prețurile s-au majorat în luna aprilie 2021 cu 0,53% iar efectul de… Mai mult

11.06.2021

La obiect

Falanga noastră din Bruxelles. Incredibil de slaba reprezentare a României în instituțiile UE

„Nu există niciun cetățean român care să ocupe o funcție de conducere în calitate de director general, în timp ce prezența cetățenilor români în alte… Mai mult

09.06.2021

Analiză

Joe Biden vine în Europa – lunga listă a defectelor de reparat în relația transatlantică

Președintele Statelor Unite ale Americii, Joe Biden, începe miercuri, în Europa, primul său turneu în străinătate – o săptămână plină, cu vizite în Marea Britanie,… Mai mult

09.06.2021

La obiect

Deficitul comercial trece de 7 Miliarde de euro (3% din PIB) după doar 4 luni din an. Peste un miliard deficit vine numai din alimente

Deficitul comercial pe aprilie 2021 s-a redus la 1,73 miliarde euro, potrivit datelor comunicate de INS. Semnificativ sub valoarea record din luna precedentă (2,25 miliarde… Mai mult

09.06.2021

Afișarea recenziilor în comerțul online – viitoare obligații legale, dar și potențial avantaj competitiv

de Andreea Bira , Silvia Axinescu 18.5.2020

Actuala criză, cauzată de pandemia de COVID-19, a schimbat modul în care cei mai mulți oameni obișnuiau să își facă cumpărăturile, chiar și în cazul produselor necesare în mod curent. Comerțul online beneficiază de o creștere a cererii cu mult peste cea estimată anterior crizei și tot mai mulți operatori economici analizează posibilitatea de a își muta afacerea în mediul virtual.

Consumatorii obișnuiți să meargă la magazin pentru a vedea de aproape și a atinge produsele vor avea nevoie, în acest nou context, de alte criterii de diferențiere pentru articolele căutate, iar recenziile lăsate de ceilalți clienți pot reprezenta un astfel de criteriu și pot influența decizia de cumpărare.

Studiile realizate arată că cei mai mulți consumatori făceau și până acum o cercetare temeinică cu privire la produsele pe care intenționau să le achiziționeze online. Cu scopul de a spori nivelul de protecție a consumatorilor și de a le oferi acestora acces la informații corecte și complete cu privire la produsele căutate, legiuitorul european a introdus, încă de anul trecut, noi reglementări în domeniu, pe baza estimărilor privind creșterea comerțului online. Iar aceste modificări se dovedesc, acum, cu atât mai necesare.

Când devin obligatorii noile reglementări în România

Directiva UE 2019/2161, care urmărește îmbunătățirea respectării normelor Uniunii Europene în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestora, a intrat în vigoare în noiembrie 2019. Statele membre, inclusiv România, trebuie să adopte și să publice actele necesare transpunerii directivei în legislația națională până pe data de 28 noiembrie 2021. Noile dispoziții, ce ar trebui să modifice și să completeze, printre altele, prevederile Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii, trebuie să devină aplicabile începând din 28 mai 2022.

Unele dintre modificările ce urmează să fie aduse legislației naționale privind protecția consumatorilor prezintă un interes deosebit pentru sectorul comerțului online, având în vedere că vizează practici bine cunoscute utilizate de cea mai mare parte a jucătorilor de pe piață. Printre acestea se numără afișarea de recenzii din partea altor consumatori care au utilizat produsele comercializate sau oferirea posibilității utilizatorilor site-ului de a acorda note produselor.

Reglementarea recenziilor oferite de consumatori

Recenziile oferite de alți consumatori, fie sub formă de note, steluțe sau clasamente, reprezintă un element important pentru formarea percepției consumatorului cu privire la un anumit produs. Din acest motiv, comercianții vor fi obligați să ofere mai multe informații cu privire la recenziile pe care le afișează.

Astfel, în cazul în care un comerciant oferă acces la recenziile consumatorilor privind produsele, vor fi considerate semnificative informațiile care indică dacă și cum garantează comerciantul că recenziile publicate provin de la consumatori care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul. Amintim că informațiile semnificative sunt cele de care consumatorul mediu are nevoie în contextul respectiv pentru a lua o decizie comercială în cunoștință de cauză.

În același timp, dacă un comerciant afirmă că recenziile privind un produs provin de la consumatori care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul, fără a lua măsuri rezonabile și proporționale pentru a verifica dacă este adevărat, această practică va fi considerată înșelătoare în orice situație.

Sancțiuni severe, dar și beneficii pentru participanții la piață

Directiva obligă statele să implementeze sancțiuni efective, proporționale și cu efect de descurajare pentru cei care încalcă normele privind protecția consumatorilor. Astfel, în anumite situații, cum ar fi practici comerciale incorecte care afectează consumatori din mai multe state membre, sancțiunile pot ajunge până la 4% din cifra de afaceri anuală a comerciantului.

În România au fost dezbătute, în trecut, două proiecte legislative care propuneau sporirea sancțiunilor în acest domeniu și calcularea lor ca procent din cifra de afaceri a comerciantului. Una din aceste propuneri se află încă în analiză în comisiile de specialitate ale Senatului.

Dincolo de sancțiunile severe, noua legislație va avea implicații benefice asupra domeniului, având în vedere că anticipează așteptările consumatorilor, care nu se mai limitează la cumpărarea unui produs, ci își doresc o întreagă experiență de cumpărături. Și, având în vedere situația actuală, ar fi preferabil ca această experiență să fie una online.

În acest context, transparentizarea recenziilor afișate de magazinele online ar trebui să fie privită nu atât ca obligație legală, ci mai mult ca oportunitate de a câștiga încrederea consumatorilor. Astfel, magazinele online trebuie să își revizuiască termenii și condițiile, nu doar pentru a se conforma noilor reglementări, sau, după caz, modificărilor legislative ce se conturează la orizont și pentru a evita eventualele sancțiuni, ci și pentru a răspunde exigențelor tot mai mari din partea unor consumatori tot mai conectați.

*

Silvia Axinescu, Senior Managing Associate, și Andreea Bîră, Senior Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal România

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 18.5.2020

Lăsați un comentariu


Europa

Viktor Orban, despre impozitul minim global: Toxic pentru economia Ungariei

Iulian Soare

Impozitele mai ridicate ar fi “toxice” pentru economia Ungariei orientată spre export, a afirmat vineri premierul Viktor Orban, comentând iniţiativa internaţională vizând un impozit minim… Mai mult

Europa

România și Bulgaria au primit acces la consultarea sistemul european de informații privind vizele

Iulian Soare

Comisia Europeană a decis vineri că, începând din iulie 2021, Bulgaria și România vor avea acces numai pentru citire în Sistemul de informații privind vizele,… Mai mult

Europa

AstraZeneca, obligată de instanță să livreze către UE dozele de vaccin anti-Covid asumate prin contract

Iulian Soare

Tribunalul de Primă Instanță din Bruxelles a decis vineri că AstraZeneca este obligată să livreze 50 milioane de doze ale vaccinului său anti-Covid către cele… Mai mult

Stiri

Bogdan Chiriţoiu a primit al treilea mandat de preşedinte la Consiliului Concurenţei

Vladimir Ionescu

Preşedintele Klaus Iohannis a semnat, vineri, decretul privind numirea lui Bogdan Chiriţoiu în funcţia de preşedinte al Consiliului Concurenței, anunță Administrația Prezidențială. Este al treilea… Mai mult

Stiri

Noi titluri de stat pentru populație din seria exclusivistă Fidelis

Adrian N Ionescu

Ministerul Finanțelor (MFP) lansează două noi emisiuni de titluri de stat pentru populație, din seria exclusivistă Fidelis, cu subscrieri minime de 5.000 de lei, respectiv… Mai mult

Stiri

VIDEO Gabriel Voicilă (PwC): E-guvernarea nu e posibilă dacă nu avem și funcționari pregătiți

Redacţia

 Lipsa competențelor digitale în administrația centrală și a funcționarilor pregătiți poate comprimite e-guvernarea, orice progres de digitalizare a statului român ține de funționari pregătiți,… Mai mult

Stiri

AHK România are un nou președinte – Andreas Lier, CEO BASF România

Vladimir Ionescu

Andreas Lier (foto), CEO BASF Romania, a fost ales de către Consiliul Director al AHK România în fruntea Camerei de Comerț germano-române, cea mai mare… Mai mult