fbpx

La obiect

Spitalul Piatra Neamț – doar una dintre bombele cu ceas din Sănătate

Un număr de 10 pacienți intubați au murit și șapte persoane au fost rănite în incendiul produs la secția Anestezie Terapie Intensivă (ATI) a Spitalului… Mai mult

15.11.2020

Analiză

Observații pe scăderea cu 5,1% a PIB pe primele 3 trimestre

Produsul Intern Brut pe al treilea trimestru din 2020 a consemnat o scădere de -6% atât în termeni reali cât și pe seria ajustată sezonier… Mai mult

15.11.2020

Europa

Comisia Europeană: În România există riscul ca școala online să agraveze inegalitățile deja accentuate. Observațiile de țară

“Există riscul ca din cauza trecerii la învățarea la distanță să se agraveze inegalitățile deja accentuate”, avertizează Comisia Europeană, în Monitorul educației și formării profesionale… Mai mult

12.11.2020

La obiect

GFK: România, statul UE cel mai lovit de pandemie în puterea de cumpărare. Disparitățile regionale

România a fost cel mai afectat stat de pandemie din UE la nivelul puterii de cumpărare a consumatorilor, potrivit unui studiu publicat la nivel european… Mai mult

11.11.2020

Afișarea recenziilor în comerțul online – viitoare obligații legale, dar și potențial avantaj competitiv

de Andreea Bira , Silvia Axinescu 18.5.2020

Actuala criză, cauzată de pandemia de COVID-19, a schimbat modul în care cei mai mulți oameni obișnuiau să își facă cumpărăturile, chiar și în cazul produselor necesare în mod curent. Comerțul online beneficiază de o creștere a cererii cu mult peste cea estimată anterior crizei și tot mai mulți operatori economici analizează posibilitatea de a își muta afacerea în mediul virtual.

Consumatorii obișnuiți să meargă la magazin pentru a vedea de aproape și a atinge produsele vor avea nevoie, în acest nou context, de alte criterii de diferențiere pentru articolele căutate, iar recenziile lăsate de ceilalți clienți pot reprezenta un astfel de criteriu și pot influența decizia de cumpărare.

Studiile realizate arată că cei mai mulți consumatori făceau și până acum o cercetare temeinică cu privire la produsele pe care intenționau să le achiziționeze online. Cu scopul de a spori nivelul de protecție a consumatorilor și de a le oferi acestora acces la informații corecte și complete cu privire la produsele căutate, legiuitorul european a introdus, încă de anul trecut, noi reglementări în domeniu, pe baza estimărilor privind creșterea comerțului online. Iar aceste modificări se dovedesc, acum, cu atât mai necesare.

Când devin obligatorii noile reglementări în România

Directiva UE 2019/2161, care urmărește îmbunătățirea respectării normelor Uniunii Europene în materie de protecție a consumatorilor și modernizarea acestora, a intrat în vigoare în noiembrie 2019. Statele membre, inclusiv România, trebuie să adopte și să publice actele necesare transpunerii directivei în legislația națională până pe data de 28 noiembrie 2021. Noile dispoziții, ce ar trebui să modifice și să completeze, printre altele, prevederile Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii, trebuie să devină aplicabile începând din 28 mai 2022.

Unele dintre modificările ce urmează să fie aduse legislației naționale privind protecția consumatorilor prezintă un interes deosebit pentru sectorul comerțului online, având în vedere că vizează practici bine cunoscute utilizate de cea mai mare parte a jucătorilor de pe piață. Printre acestea se numără afișarea de recenzii din partea altor consumatori care au utilizat produsele comercializate sau oferirea posibilității utilizatorilor site-ului de a acorda note produselor.

Reglementarea recenziilor oferite de consumatori

Recenziile oferite de alți consumatori, fie sub formă de note, steluțe sau clasamente, reprezintă un element important pentru formarea percepției consumatorului cu privire la un anumit produs. Din acest motiv, comercianții vor fi obligați să ofere mai multe informații cu privire la recenziile pe care le afișează.

Astfel, în cazul în care un comerciant oferă acces la recenziile consumatorilor privind produsele, vor fi considerate semnificative informațiile care indică dacă și cum garantează comerciantul că recenziile publicate provin de la consumatori care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul. Amintim că informațiile semnificative sunt cele de care consumatorul mediu are nevoie în contextul respectiv pentru a lua o decizie comercială în cunoștință de cauză.

În același timp, dacă un comerciant afirmă că recenziile privind un produs provin de la consumatori care au utilizat sau au achiziționat efectiv produsul, fără a lua măsuri rezonabile și proporționale pentru a verifica dacă este adevărat, această practică va fi considerată înșelătoare în orice situație.

Sancțiuni severe, dar și beneficii pentru participanții la piață

Directiva obligă statele să implementeze sancțiuni efective, proporționale și cu efect de descurajare pentru cei care încalcă normele privind protecția consumatorilor. Astfel, în anumite situații, cum ar fi practici comerciale incorecte care afectează consumatori din mai multe state membre, sancțiunile pot ajunge până la 4% din cifra de afaceri anuală a comerciantului.

În România au fost dezbătute, în trecut, două proiecte legislative care propuneau sporirea sancțiunilor în acest domeniu și calcularea lor ca procent din cifra de afaceri a comerciantului. Una din aceste propuneri se află încă în analiză în comisiile de specialitate ale Senatului.

Dincolo de sancțiunile severe, noua legislație va avea implicații benefice asupra domeniului, având în vedere că anticipează așteptările consumatorilor, care nu se mai limitează la cumpărarea unui produs, ci își doresc o întreagă experiență de cumpărături. Și, având în vedere situația actuală, ar fi preferabil ca această experiență să fie una online.

În acest context, transparentizarea recenziilor afișate de magazinele online ar trebui să fie privită nu atât ca obligație legală, ci mai mult ca oportunitate de a câștiga încrederea consumatorilor. Astfel, magazinele online trebuie să își revizuiască termenii și condițiile, nu doar pentru a se conforma noilor reglementări, sau, după caz, modificărilor legislative ce se conturează la orizont și pentru a evita eventualele sancțiuni, ci și pentru a răspunde exigențelor tot mai mari din partea unor consumatori tot mai conectați.

*

Silvia Axinescu, Senior Managing Associate, și Andreea Bîră, Senior Associate, Reff & Asociații | Deloitte Legal România

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 18.5.2020

Lăsați un comentariu


Europa

Documente secrete: China raporta doar jumătate din cazurile de infectare în debutul epidemiei în Wuhan – CNN

Adrian N Ionescu

La un an după ce un pacient chinez prezenta simptomele coronavirus, dezvăluirile despre documente secrete ale autorităților sanitare din provincia chineză Hubei spun că, la… Mai mult

Europa

The Guardian: Românce, victime tăcute ale exploatării sexuale în Marea Britanie

Iulian Soare

Poliţia britanică a descoperit opt românce – care purtau ”scuturi faciale” şi măşti – într-o descindere într-un bordel în sud-estul Angliei, pe ai cărui pereţi… Mai mult

Stiri

Reuniunea miniştrilor afacerilor externe din statele NATO: Agenda

Vladimir Ionescu

Ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, participă marţi şi miercuri la reuniunea miniştrilor afacerilor externe din statele membre NATO, care se va desfăşura în regim de… Mai mult

Stiri

Industria Chinei a revenit la nivelurile dinaintea pandemiei

Raluca Florescu

Activitatea industrială din China s-a situat în noiembrie la cel mai ridicat nivel din ultimii 3 ani, iar creșterea sectorului serviciilor a atins de asemenea… Mai mult

Europa

Prima solicitare de autorizare a unui vaccin anti-Covid: Moderna cere SUA și UE avizarea în regim de urgență

Iulian Soare

Compania americană Moderna a anunțat că a finalizat dosarul privind eficiența și siguranța vaccinului anti-Covid și că depune luni, la autoritățile de profil din UE… Mai mult

Stiri

România – excedent de producție energetică de peste 11%, mai ales din resurse eoliene

Adrian N Ionescu

Excedentul de capacitate de producție de energie electrică era, luni la ora 15.32, de peste 1000 de MW de energie electrică, și se datora producției… Mai mult

Stiri

Transportatorii vaccinurilor anti-Covid cer regim special de trafic pentru distribuție

Vladimir Ionescu

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) anunță că industria de transport rutier și logistică din România este pregătită pentru distribuirea vaccinului Anti-Covid 19… Mai mult