Conaționalii Volkswagen de la ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club), cea mai mare asociație de acest gen din lume, a efectuat teste pe mai multe mărci de automobile și au demonstrat că firma germană Volkswagen nu este singura care nu respectă normele de mediu.
În aceeași situație se află și câteva modele diesel fabricate de Renault, BMW, Nissan, Citroen, Mercedes, Peugeot, Jeep, Hyundai şi Mazda, scrie The Guardian.
Ceea ce nu spune ADAC este că Volkswagen a fost singura care a falsificat rezultatele emisiilor de gaze, instalând un soft ce recunoaște momentul în care se fac teste și modifică imediat parametrii de funcționare.
Volvo S60, Espace Energy de la Renault, modelul X-Trail al companiei Nissan și Jeep Renegade, de exemplu, depășeșsc de 10 ori normele europene de poluare.
BMW, Citroen, Fiat, Ford, Hyundai, Jaguar, Mazda, Mercedes și Peugeot au și ele declarate emisii subevaluate, potrivit ADAC.
Expunerea pe termen scurt la niveluri ridicate de oxizi de azot pot provoca boli respiratorii grave și agravează bolile de inimă existente, potrivit studiilor medicale.
ADAC a testat 79 de autovehicule și doar un sfert din ele s-au dovedit a fi în parametrii de mediu declarați.
Verificare s-a făcut pe standarde mai riguroase, testele WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures), proceduri dezvoltate de experți din UE, Japonia și India, și care vor fi aplicate din 2017 în Europa.
Cele mai mari depășiri ale normelor europene, la testele ADAC:
- X-Trail 1.6 cDi, de la Nissan, depășește de 14 ori nivelul de oxizi de azot declarați
- De la Renault, modelele Espace Energy dCi 160 (de 11 ori), iar Grand Scenic și Kadjar se află printre primele 10 mașini poluante
- Jeep Renegade 2.0, depășește de 10 ori mai mulți oxizi de azot
- De șase ori mai multe noxe au fost identificate la i20 1.1 de la Hyundai, Fiat 500x 1.6 și DS5 Hybrid4 de la Citroen.
Miza: dispozitive care costă câteva sute de euro
Experții în probleme de mediu au avertizat de mai mult timp că există probleme cu laboratoarele oficiale de testare a oxizilor de azot și cu testele făcute de ele.
Un raport al grupului Transport & Environment (T&E), arăta recent că testele pe șosea, în condiții reale de circulație, arată o depășire de șapte ori a limitelor admise de noxe, în cazul autovehiculelor diesel.
T&T mai spunea în raport că producătorii auto vând în SUA modele mult mai puțin poluante, pentru a respecta regulile stricte de acolo, dar cu un cost de producție mai mare.
Nevoiți să se încadreze în normele din SUA, producătorii instaleză device-uri de captare a emisiilor care costă însă câteva sute de euro.
Marea Britanie este țara europeană care intenționează să introducă testarea în condiții reale de funcționare, adică pe șosea, dar acestea nu se vor aplica tuturor mașinilor noi din UE decât din 2018, cel mai devreme.
Producătorii auto cer amânarea testelor pe șosea până în 2020.