Ad Astra: Atenție, la contrareforma din Cercetare. Bani mai puțini și nicio măsură de stimulare a performanței - CursDeGuvernare.ro
joi

28 octombrie, 2021

Ad Astra: Atenție, la contrareforma din Cercetare. Bani mai puțini și nicio măsură de stimulare a performanței

9 noiembrie, 2017

Asociația cercetătorilor români, Ad Astra, acuză guvernul că a declanșat o adevărată contrareformă în domeniul cercetării, prin deciziile luate în curtsul anului 2017.

Argumentele Ad Astra:

Bugetul cercetării a fost diminuat la ultima rectificare bugetară, ajungând la 1,69 miliarde lei (reprezentând credite bugetare, la care se adaugă creditele de angajament, a căror utilizare o dezaprobăm ferm).

Prin comparație, execuțiile bugetare în anii anteriori au fost: 2016 – 1,8 mld; 2015 – 1,6 mld; 2014 – 1,2 mld; 2013 – 1,2 mld; 2012 – 1,2 mld; 2011 – 1,3 mld


Nu există nicio măsură concretă de stimulare a performanței, ci din contră:

  • evaluarea școlilor doctorale (și implicit finanțarea ulterioară a celor performante) a fost amânată până în 2019
  • certificarea institutelor naționale de cercetare-dezvoltare (INCD) s-a făcut, în 2016, în baza unor rapoarte de evaluare din 2011/2012, ieșite din termenul de valabilitate
  • sunt lansate competiții de proiecte în care nu se ține cont de nivelul de certificare al unei instituții (vezi competiția „Proiecte complexe realizate în consorții CDI” (PCCDI)), contestată în instanță de Ad Astra)
  • nu sunt evaluate proiecte depuse în 2016 care trebuiau contractate în martie a.c. (vezi „Proiecte Complexe de Cercetare de Frontieră” – PCCF), precum și cele depuse în ianuarie a.c., cu termen pentru finalizare a evaluării în luna aprilie (vezi competițiile „Proiecte de cercetare postdoctorală” – PD – și „Proiecte de cercetare pentru stimularea tinerelor echipe independente” -TE) etc.

Evaluarea comisiilor și consiliilor din subordinea MCI/MEN nu numai că nu a avut loc, dar am asistat chiar în acest an la decapitarea celor din subordinea MCI, la nici patru luni de la formare, fără nicio evaluare prealabilă.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Abnegația cu care MCI ține la utilizarea evaluatorilor naționali pentru propunerile de proiecte reprezintă un regres evident în evaluarea și alocarea banilor publici prin competiție. Acest lucru ne-a determinat să lansăm un îndemn comunității științifice din România pentru boicotarea evaluării proiectelor naționale până la reintroducerea evaluatorilor internaționali. Revistele Science și Nature au scris despre acțiunea noastră.


Institutele Academiei Române și ale academiilor de ramură rămân neevaluate independent (într-un mod similar metodologiei prevăzute în lege pentru INCD-uri), dar bugetate consistent din bugetul central.

Promisiunile nerespectate ale guvernanților

  • Alocările bugetare pentru C&D nu corespund țintelor asumate de Guvern și nici celor incluse în Strategia Națională de C-D-I 2014-2020 (SNCDI 2014-2020). Astfel, Guvernul și-a asumat prin programul de guvernare „creșterea bugetului alocat cercetării cu aproximativ 30% anual”. Legea 339/2015 a bugetului de stat pe 2016 – 2,3 miliarde lei pentru cercetare; Legea 6/2017 a bugetului de stat pe 2017 – 2,0 miliarde lei pentru cercetare. SNCDI 2014-2020 prevede alocarea în acest an a 4,1 miliarde lei pentru cercetare.
  • Elaborarea unui mecanism multianual, bine fundamentat legal, în vederea asigurării stabilității și predictibilități în finanțare, care să asigure lansarea unui număr minim de competiții anuale pentru finanțarea cercetării, indiferent de eventuale variații în bugetul total alocat C&D este departe de a fi realizat; despre alocarea a 50% din finanțarea cercetării pe bază de competiții nici nu poate fi vorba.
  • Analizarea abaterilor și întârzierilor de la prevederile SNCDI 2014-2020 nu a avut loc, ci din contră, aceasta a fost modificată punctual anul acesta prin introducerea, spre exemplu, a unei noi infrastructuri majore de cercetare pentru România – reactorul nuclear de la Mioveni (Proiectul ALFRED).
  • În privința evaluării institutelor de cercetare asistăm la certificări ale INCD-urilor fără ca acestea să fi fost reevaluate.
  • Finanțarea pe bază de performanță este prezentă doar „pe hârtie”, în texte de legi care fie sunt ignorate, fie modificate, fie le sunt prorogate termenele de intrare în vigoare.
  • Competițiile noi de proiecte sunt o raritate. Spre exemplu, singura competiție de proiecte de cercetare de anvergură (PCCDI) lansată în 2017 în cadrul PNCDI este contestată în instanță. Competițiile PCCF, PD și TE au fost lansate în 2016.

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

   ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium)...

rrr