Vânzările cu amănuntul au crescut în aprilie cu 0,8%, față de martie, și cu 9,5% față de aceeași lună a anului trecut. Această creștere spectaculoasă din aprilie se datorează efectului de bază, luna aprilie 2023 caracterizându-se prin vânzăru slabe.
În plus Sărbătoarea Paștelui ortodox a fost în 5 mai, populația pregătindu-se încă din ultimele zile din aprilie pentru sărbătoare și pentru minivacanța 1 – 6 mai.
O contribuție importantă la creșterea consumului o reprezintă forma bună a pieței muncii, creșterea puternică a salariilor reale și un număr sporit de angajați în economie. Gospodăriile dețin încă economii iar acordarea de credite de consum a atins în aprilie o valoare record. Economiștii Erste anticipează un avans al consumului de 6,5% în 2024, de la 1,8% în 2023.
Într-o notă mai puțin pozitivă, încrederea consumatorilor și a comerțului cu amănuntul s-a deteriorat în luna mai, conform datelor ESI – Economic Sentiment Indicator publicat de Comisia Europeană.
Vânzările de alimente au crescut cu +2,3% l/l și +5,4% a/a, cifra de afaceri din comerțul cu produse nealimentare a crescut cu +0,7% l/l și +14,4% a/a, în timp ce vânzările de carburanți au scăzut cu -2,2% l/a. /m, dar a crescut cu +7,9% a/a.
În mai a scăzut încrederea consumatorilor
Încrederea din comerțul cu amănuntul a scăzut la 5,9 în mai, de la 11,5 în aprilie, pe baza unei deteriorări accentuate a componentei vânzărilor anterioare, a stocurilor mai mari și a perspectivelor de afaceri mai slabe. Încrederea consumatorilor a scăzut la -15,4 în mai față de -13,6 în aprilie. În spatele acestei evoluții au stat o scădere așteptată a situației economice generale în următoarele douăsprezece luni, împreună cu înrăutățirea situației financiare anterioare și o abordare mai prudentă față de viitoarele achiziții majore din partea populației.
Cresc creditele de consum
Creditele de consum și-au accelerat creșterea în primele patru luni ale anului, pe fondul scăderii ratelor dobânzii pentru creditele noi cu 0,25 puncte procentuale, iar băncil au relaxat standardele de creditare în T1/2024. Băncile anticipează o relaxare suplimentară a standardelor de creditare pentru toate creditele de retail în T2/2024, potrivit unui sondaj realizat de BNR, ceea ce va avea o influență pozitivă pentru achizițiile de bunuri de folosință îndelungată.
Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, în perioada 1.I-30.IV.2024, comparativ cu perioada 1.I-30.IV.2023, a înregistrat o creştere, pe ansamblu, cu 6,5%, datorită creşterii vânzărilor de produse nealimentare (+12,2%), comerţului cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate (+4,2%) şi vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (+2,1%).
În UE, vânzările cu amănuntul au scăzut în aprilie cu 0,1%
Volumul comerţului cu amănuntul a rămas nemodificat în zona euro şi a scăzut cu 0,1% în Uniunea Europeană în aprilie, comparativ cu perioada similară din 2023, însă România şi Bulgaria sunt statele membre cu cea mai mare creştere a vânzărilor cu amănuntul, conform datelor publicate joi de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat).
În rândul statelor membre UE pentru care sunt disponibile datele, cea mai mare creştere a volumului comerţului cu amănuntul în aprilie, comparativ cu perioada similară din 2023, s-a înregistrat în România şi Bulgaria (ambele cu 9,8%), Croaţia şi Slovacia (ambele cu 8,6%%) şi Luxemburg (7,3%), cele mai semnificative scăderi fiind în Polonia (minus 7,3%), Belgia (minus 5,8%) şi Estonia (minus 4,9%).
În UE, vânzările de alimente, băuturi şi tutun au înregistrat un declin de 0,1%, în timp ce vânzările de combustibili auto au rămas stabile, iar cele de produse non-alimentare au urcat cu 0,1%.
Volumul comerţului cu amănuntul a scăzut cu 0,6% în Uniunea Europeană şi cu 0,5% în zona euro, în aprilie, comparativ cu luna precedentă, când s-a înregistrat un avans de 0,6% în UE şi de 0,7% în zona euro.
***