Analiză

O problemă-cheie pentru dezvoltarea României: unde au ajuns decalajele în profil teritorial

Decalajele în materie de PIB/locuitor între regiunile României se vor reduce până în anul 2023 dar, în majoritatea cazurilor, pe baza amplificării declajelor între județele… Mai mult

08.01.2020

La obiect

România are nevoie de ajutor de la Bruxelles pentru salvarea sistemului energetic naţional, respectiv a Complexului Energetic Oltenia

Sistemul energetic național (SEN) nu va mai putea asigura nici măcar prin importuri energia necesară României, dacă nu vor fi înlocuite capacităţile de producţie a… Mai mult

07.01.2020

Analiză

5 date economice pentru anii care vin – Prognoza oficială vs. cea a FMI

Față în față: datele din prognoza FMI privind România și cele ale Comisiei Nationale pentru Strategie și Prognoză pe care lucrează, îndeobște guvernele noastre. Pentru… Mai mult

07.01.2020

La obiect

O mică temă pentru Finanțe și ANAF: Circa 25% de companii nu și-au depus bilanțurile în 2018, de peste două ori mai multe decât în 2014

Peste 200.000 de companii nu și-au depus bilanțurile în 2018, de peste două ori mai multe decât la nivelul anului 2014, reiese din datele comunicate… Mai mult

06.01.2020

Cronicile

AAFBR: Companiile româneşti sunt mai puţin pregătite pentru recesiune decât erau în 2008

de Adrian N Ionescu , 12.8.2019

Office building facade at night

Mediul de afaceri românesc ar resimţi şocul scăderii veniturilor aferent unei recesiuni într-o proporţie de 80%, mai mare decât în anul 2008 (70%), când a fost declanşată cea mai recentă perioadă de recesiune.

Cele mai vulnerabile sectoare sunt industria extractivă, construcţiile, agricultura, transporturile şi producţia şi furnizarea de energie şi utilităţi, potrivit unei analize făcute cu cele mai recente date disponibile de Iancu Guda, preşedintele Asociaţiei Analiştilor Financiar-Bancari din România (AAFBR).

Cele mai puţin vulnerabile sunt sectoarele comerţului şi, puţin desupra jumătăţii scalei, industria chimică, cea a lemnului şi industria de maşini şi echipamente.

Şocul scăderii veniturilor

Flexibilitatea, capacitatea de adaptare a unei companii şi repoziţionarea sa pe piaţă au fost agregate econometric într-o formulă care raportează „şocul net” al scăderii veniturilor, la „şocul real”, care include cheltuielile fixe şi termenul de plată al furnizorilor.

Cu cât şocul net (SN) este mai mic decât „şocul real” (SR) cu atât capacitatea de restructurare şi de relansare a companiei este mai mare.

Astfel, „analizând cifrele din tabelul următor, observăm că firmele active în România înregistrează o scădere a capacității de restructurare și compensare a șocurilor negative privind scăderea veniturilor, de la 30% (anul 2008) la doar 20% (anul 2018)”, spune Iancu Guda (FOTO), în analiza pe care a intitulat-o „Următoarea recesiune – optimizarea capacității de restructurare”.

 

 

Analiza citată spune că, „atunci când veniturile înregistrate de o companie / sector scad, putem avea următoarele situații:

  • Șocul net este egal cu șocul real (SN = SR): caracteristică companiilor / sectoarelor care resimt șocul real din plin, fără să poată absorbi o parte din scăderea veniturilor prin restructurare;
  • Șocul net este superior șocului real (SN>SR): caracteristică companiilor / sectoarelor pro-ciclice, pentru care șocul exterior este amplificat prin efectul ridicat de levier (cheltuielile fixe sunt ridicate iar termenul de plată al furnizorilor este foarte extins);
  • Șocul net este inferior șocului real (SN<SR): caracterisica companiilor / sectoarelor anti-ciclice, pentru care șocul exterior este redus prin efectul scăzut de levier (cheltuielile fixe sunt mici iar termenul de plată al furnizorilor este restrâns, deci compania se poate restructura);

Capacitatea de adaptare depinde de:

  • ponderea cheltuielilor fixe, de soluţiile de reducere constructivă a acestora, ca şi de
  • tendinţa duratei medie de plată a furnizorilor şi abilitatea de a obţine discounturi pentru plata cu rapiditate a acestora.

„Desigur, recesiunea oferă o serie de oportunități extraordinare pentru investiții cu costuri subevaluate, dar condiția obligatorie pentru a putea beneficia de toate acestea este să fii pregătit! Pentru aceasta, este vital pentru orice companie să fie flexibilă, astfel încat să se poata ajusta noilor condiții”, spune Iancu Guda.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 12.8.2019

Lăsați un comentariu


Europa

Kristalina Georgieva – FMI: Inegalitățile sociale pot duce la o criză globală la fel de „tulburătoare” ca aceea de acum 100 de ani

Adrian N Ionescu

Lumea riscă o criză cel puțin la fel de profundă, în deceniul următor, ca aceea declanșată în acum 100 de ani, cunoscută ca „Marea Depresie”.… Mai mult

Stiri

Ministrul Mediului nu riscă o nouă taxă auto, după eșecul celorlalte de până acum

Vladimir Ionescu

Guvernul nu va introduce în acest an o nouă taxă auto pe mașinile second-hand importate, pentru că au dat greș toate celelalte măsuri de acest… Mai mult

Stiri

Familia regală Emiratele Arabe Unite vrea să cumpere clubul de fotbal Dinamo

Vladimir Ionescu

Grupul de investiții Abu Dhabi Business Development, controlat de familia regală din Emiratele Arabe Unite, intenționează să cumpere Clubul de fotbal Dinamo București, potrivit unei… Mai mult

Europa

Ucraina: Preşedintele Zelenski a respins demisia premierului Honcearuk

Iulian Soare

Preşedintele Ucrainei, Volodimir Zelenski, a respins vineri seară demisia prezentată în cursul dimineţii de premierul Oleksi Honcearuk (foto, stânga), care a luat această decizie după… Mai mult

Europa

FMI: Acordul dintre SUA şi China reduce dar nu elimină incertitudinile globale

Iulian Soare

Semnarea acordului comercial “Faza 1” între Statele Unite şi China va reduce, dar nu va elimina, incertitudinile care au afectat creşterea economiei mondiale, a afirmat… Mai mult

Stiri

România a fost condamnată de CEDO pentru încălcarea dreptului la liberă exprimare

Vladimir Ionescu

România a fost condamnată de Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO) pentru că a încălcat dreptul la liberă exprimare al unui protestatar. Acesta a fost… Mai mult

Europa

Dacia la al șaptelea record anual de vânzări în Europa. În creștere cu 5,1% în toată lumea

Adrian N Ionescu

Vânzările mondiale de autoturisme şi utilitare marca Dacia au crescut anul trecut cu 5,1% până la 736.570 unităţi,  și au înregistrat în 2019, pentru al… Mai mult