Bruxelles intenționează să forțeze companiile chineze să transfere proprietatea intelectuală către afacerile europene în schimbul subvențiilor oferite de UE, ca parte a unui regim comercial mai strict pentru tehnologiile verzi, transmite Financial Times.
Noi criterii care cer companiilor chineze să dețină fabrici în Europa și să împărtășească cunoștințele tehnologice vor fi introduse în momentul în care Bruxelles-ul va lansa o licitație pentru subvenții în valoare de un miliard de euro pentru dezvoltarea bateriilor în luna decembrie, conform a doi oficiali de rang înalt din UE. Acest proiect-pilot ar putea fi extins și la alte scheme de subvenții ale UE, au precizat aceștia.
Aceste cerințe, deși la o scară mult mai mică, amintesc de regimul aplicat de China, care exercită presiuni asupra companiilor străine să-și împărtășească proprietatea intelectuală în schimbul accesului la piața chineză. Oficialii au menționat că criteriile ar putea suferi modificări înainte de licitație.
Planurile fac parte dintr-o poziție mai dură a Europei față de China, pe măsură ce UE încearcă să protejeze companiile din bloc — supuse unor reglementări stricte de mediu — de concurența cu importuri ieftine și mai poluante.
Luna trecută, Comisia Europeană a confirmat impunerea unor tarife de până la 35% asupra vehiculelor electrice chinezești, pe lângă o taxă existentă de 10%. De asemenea, UE a introdus cerințe mai stricte pentru companiile care solicită subvenții pentru hidrogen, stipulând că doar 25% din piesele utilizate în electrolizoarele pentru producerea hidrogenului pot fi furnizate din China.
Trump va face presiune asupra UE să impună tarife vamale similar Chinei
Persoane apropiate de președintele ales al SUA, Donald Trump, au declarat că acesta va face presiuni asupra UE să urmeze exemplul său și să ridice mai multe bariere împotriva bunurilor și investițiilor chinezești.
Dacă Trump își va duce la capăt amenințarea de a impune tarife de 60% pe exporturile chinezești, Beijingul ar putea încerca să redirecționeze aceste bunuri către alte regiuni, precum UE — care la rândul său ar putea adopta măsuri pentru a stopa acest aflux.
„Dacă vrem să ne aliniem cu Trump pe anumite subiecte, atunci trebuie să decidem ce facem în privința Chinei”, a declarat un diplomat european de rang înalt.
Această mișcare vine, de asemenea, pe fondul unor îngrijorări tot mai mari legate de slăbiciunea economiei UE și de capacitatea companiilor de a atinge obiectivele climatice ambițioase fără a se baza pe importuri ieftine.
Bruxelles-ul a introdus, de asemenea, obiective de producție internă în legislația adoptată în mai, menită să stimuleze tehnologiile verzi.
UE încearcă să se protejeze de un potențial transfer al importurilor chineze din SUA către Europa
„Comisia încearcă să găsească o mulțime de idei” pentru a-și consolida apărarea comercială „împotriva unui posibil val sau a redirecționării fluxurilor comerciale chineze către Europa”, a comentat Elisabetta Cornago, cercetător principal la think-tank-ul Centre for European Reform.
Controlul mai strict asupra importurilor de tehnologie chinezească a determinat deja companii precum CATL din China, cel mai mare producător de baterii pentru vehicule electrice din lume, să înființeze așa-numite gigafabrici în Europa. Compania a investit miliarde de euro în fabrici din Ungaria și Germania.
Envision Energy, cu sediul în Shanghai, investește și ea sute de milioane de euro în facilități din Spania și Franța.
Însă, într-o întâlnire cu ușile închise la începutul acestui an, Ministerul Comerțului din China a avertizat producătorii auto interni să nu facă investiții mari în Europa și le-a recomandat să înființeze linii de producție pe continent doar pentru etapa finală de asamblare, invocând incertitudinea politică din Bruxelles, conform unei surse familiare cu situația.
Între timp, propria campioană a UE în domeniul bateriilor, Northvolt, cu sediul în Suedia, se află în pragul falimentului, confruntându-se cu dificultăți în creșterea producției.
(Citește și: ”Alarma lui Mario Draghi: Europa riscă să devină irelevantă în tehnologie, China și SUA nu mai respectă regulile”)
***