Pe parcursul anului 2023 și la începutul acestui an, România a renegociat PNRR, Comisia Europeană aprobând în T4 2023 (decembrie) modificările cerute de România și acceptând în T1 2024 (februarie) noile Aranjamente Opreaționale ( programul de implementare al PNRR).
În martie 2024, ministrul Adrian Câciu asigura Bruxelles că ”modificările vor fi implementate fără întârziere”. Jumătate de an mai târziu, România se află, din nou, în situația de a nu își respecta angajamentele.
Guvernul Ciolacu nu respectă nici propriul calendar de depunere al cererilor de plată PNRR
Între modificările operate la PNRR în 2023 se numără și calendarul depunerii cererilor de plată.
Din cauza refuzului de a respecta jaloane esențiale asumate prin PNRR-ul aprobat în 2021 – e vorba de reforma pensiilor, salarizarea bugetarilor, reforma administrativă etc, despre care guvernul PSD-PNL a afirmat că au fost ”negociate prost de USR” , cererile de plată au fost trimise cu întârziere la Bruxelles, în 2023 acumulându-se o întârziere de aproape un an cu cererea trei de plată.
Cum previzibil urma un efect de cascadă cu restul cererilor, Guvernul Ciolacu a renegociat acest calendar, inclusiv prin reducerea numărului acestor cereri, de la 10 la 8.
Calendarul asumat sub semnătura ministrului Investițiilor și Proiectelor Europene:
Potrivit acestui calendar, având termen T3 2024, cererea 4 de plată din PNRR trebuia să fie deja la Bruxelles. Aceasta nu a fost trimisă – și nici nu va fi trimisă decât, cel mai devreme, în decembrie 2024 – din cauza neaprobării cererii trei ca efect al neîndeplinirii unor jaloane.
Tot calendarul renegociat arată că cererea cinci de paltă ar trebui trimisă în primele trei luni din anul viitor, ceea ce este imposibil de realizat.
T4 2024, moment de inflexiune pentru proiectele de infrastructură
În T4 2024, există în PNRR două jaloane critice în materie de infrastructură: România trebuie să trimită la Bruxelles rapoarte realizate de entități independente care să certifice că proiectele de infrastructură rutieră și ferată au fost realizate în proporție de 50%.
Pentru infrastructura rutieră este vorba de A7 – Ploiești-Pașcani (319 km), A8 – Tg.Mureș-Miercurea Nirajului și Leghin-Tg. Neamț (59 km), A1 – Marginea-Holdea (9 km), A3 – Nădășelu-Poarta Sălajului (42 km).
Investițiile în feroviar cuprind modernizarea și electrificarea liniilor de cale ferată pe tronsonul Arad – Timișoara – Caransebeș, modernizarea și electrificarea liniilor de cale ferată pe tronsonul Cluj-Napoca – Episcopia Bihor.
Investițiile de reînnoire acoperă liniile București – Pitești și Reșița – Voiteni. Pe lângă acestea mai sunt o serie de investiții în o serie de proiecte de tip „quick wins” pentru eliminarea restricțiilor și a limitărilor de viteză pe o serie de tronsoane.
Prin PNRR sunt alocate 7 miliarde euro pentru proiectele de infrastructură de transport. Stadiul actual de realizare al investițiilor este departe de a atinge 50%.
Este foarte posibil ca Comisia Europeană să fie ”flexibilă” în aces domeniu cu Rămânia și să nu îi rețină banii pentru proiectele nerealizate în termen, mai ales că parte din proiecte sunt de inters pentru mobilitatea militară e Europei.
Pe de altă parte însă, proiectul metroului din Cluj a fost scos din PNRR din cauza întârzierilor acumulate. Este posibil ca soarta proiectului din București (metrou spre Otopeni) să împărtășească aceeași soartă.
Cum arată stadiul la zi al proiectelor de infrastructură de transport
Asociația Pro Infrastructura este cea care monitorizeză profesionist stadiul tuturor proiectelor de infrastructură din România.
Potrivit acestor monitorizări:
- Autostrada Moldovei, A7 Ploiești – Pașcani (319 km) – 13 tronsoane, stadiu de realizare între 10% – 78%. Termenul de finalizare între 2024-2025.
- Autostrada Transilvania, A3, trosoanele Nădășelu – Zimbor (12,5 km) – stadiu 46% și Zimbor – Poarta Sălajului (25,5 km) – stadiu 74%. Termene de finalizare extinse până în 2026.
- Autostrada Unirii, A8, Târgu-Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) – Ordin de începere a lucrărilor în mai 2024. Termen: 6 luni proiectare, 24 de luni execuție;
- Autostrada Unirii, A8, Leghin – Târgu-Neamț (29 km) – Ordin de începere a lucrărilor în februarie 2024. Șase luni pentru proiectare, 24 de luni execuție.
- Autostrada Lugoj-Deva, A1, Margina – Holdea (13 km) – Ordin de proiectare emis în 5 decembrie 2022. proiectare 14 luni și execuție 34 de luni. Proiectul nu este încă finalizat, presupune realizarea a 2 tuneluri, pe o lungime de 2,14 km.
În ceea ce privește căile ferate, guvernul a aprobat abia săptămâna trecută un memorandum cu Banca Europeană de Investiții pentru finanțarea lucrărilor de electrificare pe liniile Arad – Timișoara – Caransebeș și Cluj-Napoca – Episcopia Bihor.
(Citește și: ”Raport Comisia Europeană: PNRR-ul României e în mare întârziere, s-a pus problema blocării banilor din cauza deficitului. Ce și de ce ratăm”)
***
2 răspunsuri
Mai are rost?
Varză!
Investitiile sunt la inceput sau nu au nici o șamsă sa pornească!
Camarila PSDNL este ocupată cu alegerile si nimeni nu vrea sa piardă cascavalul!
Romania poate sa astepte dezvoltarea!😫
Câinele nu pleacă de la macelarie!😲😲
Caciu este in mod evident un om inteligent si extrem de competent – este suficient sa te uiți la el si sa îl auzi vorbind ca sa realizezi asta …mare noroc are tara asta cu așa demnitari …. Andruta – patronul de vulcanizare ajuns ministrul Economiei , Badălău – fost pușcăriaș condamnat pentru furt pus sef la Curtea de Conturi , PM un fost bisnitar din Buzau fara nici un loc de munca pana la 37 de ani … elita !