Guvernul ia în discuție, în ședința de miercuri, proiectul de Ordonanță de Urgență, care să promoveze pachetul de măsuri menit să îmbunătățească sistemul fiscal și să crească rata de colectare a veniturilor bugetare.
Potrivit unei sinteze care contabilizează măsurile, acestea vor viza două direcții: îmbunătățirea sistemului fiscal și stimularea plăților de către contribuabili.
Măsurile pentru Mediul de afaceri: Rambursarea TVA, Poprirea conturilor, Penalitățile de întârziere
Fluidizarea rambursărilor de TVA.
Pentru fluidizarea rambursărilor de TVA, subiect pentru care Guvernul a fost criticat de reprezentanții FMI, au fost create două paliere valorice.
I.Pentru rambursările cu control ulterior a fost majorat plafonul valoric al deconturilor cu sumă negativă de TVA cu opţiune de rambursare de la 10.000 lei la 20.000 lei
Se preconizează astfel ca numărul deconturilor de TVA cu opţiune de rambursare care se soluţionează fără inspecţie fiscală anticipată, sa crească de la 18.400 la cca 30.000 (adica de la 24% la 39% din totalul deconturilor cu opţiune de rambursare la nivelului unui an)
II. A fost creat un al doilea palier valoric, între 20.000 lei şi 65.000 lei, în cadrul căruia rambursarea este facută cu control ulterior, dacă se optează pentru certificarea deconturilor de către un consultant fiscal
(Citiți și: ”Cât a ajutat creșterea TVA bugetul. TVA-ul efectiv din România în comparație cu al vecinilor”)
III. Contribuabilii nou înfiinţaţi nu mai sunt supuși inspecţiei fiscale anticipate pentru rambursarea TVA, întrucât urmează să fie supuşi procedurii generale descrise mai sus, faţă de reglementarea actuală care îi clasifică a priori în categoria celor cu risc fiscal ridicat.
La aprecierea organului fiscal, poprirea se va face la 15 zile de la somație
Se elimină prevederile potrivit cărora poprirea se putea înfiinţa odată cu comunicarea somaţiei. Măsura va putea fi aplicată, ca şi în cazul sechestrului, doar după 15 zile de la comunicarea somaţiei în cazul neîndeplinirii obligaţiilor de plată, însă aceasta este lăsată la aprecierea organului fiscal, care poate aprecia riscul dispariției sumelor din conturi.
Reducerea dobânzilor de întârziere
Pentru plata cu întârziere de către contribuabil a obligaţiilor fiscale se reduce dobanda de întârziere de la 0,04% la 0,02% pe zi de întârziere
Plafonarea comisioanelor interbancare, în cazul cardurilor
Introducerea plafoanelor de 0,2% din valoarea tranzacţiei, pentru cardurile de debit şi 0,3% pentru cele de credit.
Compensarea creanțelor
Compensarea creanțelor va fi posibilă la naşterea creanţelor reciproce exigibile
Măsurile pentru creșterea colectării la bugete: De la declararea voluntară, la casele de marcat racordate la ANAF
Stimularea declarării voluntare a obligațiilor fiscale
Introducerea penalităţilor pentru nedeclararea sau subdeclararea obligaţiilor fiscale ca urmare a vinovăţiei contribuabilului
Există trei situaţii în care se poate găsi contribuabilul, în funcţie de gradul de vinovăţie:
- a fost de bună credinţă dar din cauze externe obligaţia nu a fost declarată sau a fost subdeclarată, caz în care fapta nu se penalizează
- nedeclararea sau subdeclararea se datorează culpei (imprudenţei sau neglijenţei) contribuabilului, caz în care fapta se penalizează cu o cotă redusă
- nedeclararea sau subdeclararea rezultă dintr-o faptă calificată drept evaziune fiscală potrivit legii (Legea nr. 241/2005), caz în care fapta se penalizează cu o cotă majorată.
Penalitatea de nedeclarare se reduce cu 50% dacă obligaţiile fiscale principale stabilite prin decizie se sting prin plată sau compensare până la termenul prevăzut la art. 111 alin. (2) din Codul de procedură fiscală sau sunt eşalonate la plată, în condiţiile legii
Limitarea operațiunilor cu numerar la companii și persoane fizice.
- limitarea plăţilor în numerar efectuate între operatorii economici, indiferent de forma juridică de organizare, la plafonul zilnic maxim de 2.000 lei/persoană, dar nu mai mult de un plafon total de 5.000 de lei/zi.
- limitarea încasărilor în numerar efectuate de către operatorii economici la plafonul zilnic de 2.000 lei/alt operator economic;
- limitarea plăţilor în numerar efectuate de operatorii economici către persoane fizice, reprezentând plata contravalorii unor livrări de bunuri sau a unor prestări de servicii, dividende, cesiuni de creanţe sau alte drepturi şi restituiri de împrumuturi sau alte finanţări, acestea fiind de 2.000 de lei/zi/persoană;
- limitarea încasărilor în numerar efectuate de operatorii economici de la persoane fizice, reprezentând cesiuni de creanţe sau alte drepturi, acordarea de împrumuturi sau alte finanţări la acelaşi nivel de 2.000 lei;
- limitarea operaţiunilor de încasare în numerar efectuate de operatorii economici de la persoane fizice, reprezentând contravaloarea unor livrări de bunuri sau a unor prestări de servicii, la un plafon zilnic de 10.000 lei/persoană;
- limitarea încasărilor şi plăţilor în numerar efectuate între persoane fizice, reprezentând contravaloarea de bunuri sau drepturi tranzacţionate, împrumuturi şi alte operaţiuni, prin instituirea unui plafon zilnic de 10.000 lei/tranzacţie;
- contravaloarea achiziţiilor de bunuri imobile şi autovehicule se achită doar prin instrumente de plată fără numerar;
Introducerea caselor de marcat cu jurnale electronice, conectata la ANAF
Monitorizarea şi supravegherea caselor de marcat şi imprimantelor fiscale, prin logarea acestora la un sistem informatic gestionat de ANAF.
– autorizarea caselor de marcat şi a imprimantelor fiscale cu jurnal electronic, dotate cu echipamente periferice care pot asigura conectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la un sistem de monitorizare şi supraveghere a funcţionării acestora;
– stabilirea de măsuri tranzitorii prin care să se asigure utilizarea caselor de marcat şi a imprimantelor fiscale actuale şi trecerea treptată la noul sistem de case de marcat;
Declararea detaliată a facturilor emise şi primite
Implementarea declaraţiei 394 la nivel de factură emisă/primită şi nu cumulat pentru fiecare beneficiar/furnizor/prestator