Consumul stagnează în zona euro și UE27, vânzările cu amânuntul înregistrând creșteri marginale în ianaurie, comparativ cu decembrie, și scăderi față de aceeași lună a anului trecut.
România evidențiindu-se prin creșteri robuste a vânzărilor atât în ritm anual cât și de la lună la lună, arată datele publicate marți de Eurostat.
Vânzările cu amănuntul au avansat cu 0,1% în zona euro și cu 0,3% în Uniunea Europeană, în luna ianuarie 2024 comparativ cu luna decembrie 2023. În rândul statelor membre, cele mai importante creşteri ale vânzărilor cu amănuntul au fost înregistrate în Luxemburg (7,6%) şi România (3,8%).
În ritm anual, vânzările cu amănuntul au scăzut cu 1% în zona euro şi cu 0,6% în Uniunea Europeană. Şi în acest caz, România este printre ţările cu cea mai puternică creştere a vânzărilor, graţie unui avans de 6,7%, fiind devansată doar de Luxemburg, unde vânzările cu amănuntul au crescut cu 7,2% în ritm anual.
Datele Eurostat arată că, în luna ianuarie comparativ cu decembrie, vânzările cu amănuntul în UE au fost influenţate de creşterea, cu 1,2%, a vânzărilor de carburanţi, precum şi de creşterea cu 0,8% a vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi ţigări.
În ritm anual, vânzările cu amănuntul în UE au fost influenţate de scăderea, cu 1%, a vânzărilor de produse non-alimentare, precum şi de reducerea cu 0,4% vânzărilor de carburanţi.
În cazul României, Institutul Naţional de Statistică (INS) a informat anterior că volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), în luna ianuarie 2024, a crescut, faţă de luna ianuarie 2023, atât ca serie brută cu 6,6%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 5,1%.
De asemenea, în luna ianuarie 2024, comparativ cu luna precedentă, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, a scăzut, pe ansamblu, cu 17,2%. Ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate, cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut, pe ansamblu, cu 3,8%.
***