Octavian Oprea (ADR) anunță că prima întrunire operativă a Comitetului Național pentru Digitalizare și Debirocratizare va fi organizată joi, marcând debutul procesului de inventariere a tuturor serviciilor publice din România și a actelor normative care guvernează aceste servicii.
Acest organism, anunță președintele ADR, Octavian Oprea, urmează să creeze un catalog al tuturor aplicațiilor folosite de administrație, ce anume se utilizează, care aplicații sunt de încredere, ce performează și ce nu.
”Dezvoltarea a fost una insulară, care a impiedicat interoperabilitatea și a blocat accesul la date”, explică demersul președintele ADR. Octavian Oprea a mai anunțat că dosarul electrocic al pacientului, proiect derulat în colaborare cu CNAS, va fi disponibil într-un termen de 30 de luni.
Vă prezentăm cele mai importante declarații ale lui Octavian Oprea în cadrul Conferinței CursDeGuvernare cu tema: „Un an de marș al digitalizării – Administrația, de la basic la nivelul următor” (15.06.2021).
Cele mai importante declarații:
- Guvernul, prin ADR și SGG, a adoptat politica publică de e-guvernare, care vine la pachet cu foaia de parcurs a transformării digitale a administrației în următorii 10 ani. Am lucrat împreună cu instituțiile ale căror proiecte sunt prinse în această strategie și România nu mai are nicio scuză dacă nu va performa în acest domeniu.
- Avem toate instrumentele, foarte important- avem și programe de finanțate europene care ne ajută să investim în acest proces de digitalizare. Avem obiective clare. ADR împreună cu SGG, sub înaltul patronaj al prim-ministrului, a înființat Comitetul Național de Digitalizare și Debirocratizare, care va inventaria toate serviciile publice din România și actele normative care guvernează aceste servicii. Vom lucra laparoscopic pentru a înlătura toate impedimentele. Prima întrunire operativă Comitetului va avea loc joi, punem pe masă acest proces de inventariere.
- Pasul 2, vom crea un catalog al tuturor aplicațiilor folosite de administrație, ce anume se utilizează, care aplicații sunt de încredere, ce performează și ce nu. Dezvoltarea a fost una insulară, care a impiedicat interoperabilitatea și a blocat accesul la date.
- Statul Român este cel mai mare depozitar de date și vrem să îi dăm capacitatea să le transforme în informații. E important ca autoritățile să acceseze date, iar instituțiile vor fi obligate să furnizeze date în timp real, care să fie puse la dispoziție celor interesați în elaborarea de politici publice
- Ca proiecte din strategia de dezvoltare digitală: un proiect fundamental este platforma software pentru identificare digitală, PSCID, care va oferi mecanisme sigure de identificare. Apoi, Punctul de contact unic, prin intermediul căruia cetățenii vor interacționa cu autoritățile centrale și, ulterior, cu cele locale
- Important este și proiectul MAI care va prinde viață începând cu 2 august: cartea electronică de identitate. Alte proiecte importante sunt cele în colaborare cu cu CNAS: dosarul electronic al pacientului și proiectul ATI, de monitorizare a paturilor din ATI.
- Alt proiect important: HUB de servicii la Ministerul Muncii, unul dintre cei mai mari depozitari de date din România. Date cu care vom putea stabili politici publice în domeniul ocupării. Sunt proiecte care vor revoluționa interacțiunea instituțiilor statului dar și a cu statului cu cetățenii.
- Toate aceste proiecte au un obiectiv principal, acela de recăpătare a încrederii oamenilor în instituțiile publice. Consider că asta nu se poate face decât prin transparență, cum se întâmplă în orice țară civilizată.
- Despre Consiliul Național pentru Transformare Digitală: În acest comitet e loc doar pentru mediul privat, pentru mediul ascociativ și academic. Grupe de lucru sunt active- avem un grup de lucru pe e-facturare, altul pe Inteligență Artificială care urmează să fie pornit. Acest consiliu e foarte important pentru ADR, știm că inovarea vine din zona privată și vrem să avem un cadru optim de colaborare.
- Acces la dosarul medical: În țările vestice, sau în Estonia, lucrurile au început devreme. În România s-a conștientizat târziu această nevoie, o autoritate competentă în acest domeniu al digitalizării s-a înființat abia acum un an și jumătate. Ne-am asumat un calendar- în 30 de luni vom avea acest dosar medical în format electronic. Din nefericire, procesul de achiziție e greoi, dar sunt optimist și vreau să îmi asum acest termen, de 30 de luni. Am schimbat un pic și modul de contractare- cerem acum livrări punctuale, părți mici din proiect care să fie testate pe parcurs ce avem livrabile și vom putea acționa chirurgical.
- Identificare video și smart city: Legislația care reglementează identificarea electronică la distanță, am reconsiderat cum vom reglementa acest aspect. Referitor la centralizare de soluții pentru smart city, după operaționalizarea cloudului guvernamental, orașele vor stoca soluțiile și le vom putea replica, cu costuri cât mai mici, și în alte orașe din România.
Conferința integrală:
Partneri:
Network partners:
ANIS Romania, ARIES, Avocatnet.ro, Confederația Patronală Concordia, INACO – Initiativa pentru Competitivitate
Un răspuns
Da, e clar: „Acest consiliu e foarte important pentru ADR, știm că inovarea vine din zona privată”…pe bani publici si pe datele noastre, fara sa ne cereti acordul privind prelucrarea datelor, ca asa-i ordinul: se executa, nu se discuta. (……)