Sectorul auto din România și-a reluat activitatea luni, la o capacitate redusă, determinată de măsurile speciale stabilite de companii pentru a preveni infectarea personalului cu Covid-19.
În afara marilor producători Dacia și Ford, își reiau activitatea și firmele de componente auto, care lucrează la capacitate redusă, a explicat pentru cursdeguvernare.ro secretarul general al Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), Adrian Sandu.
După cele șase săptămâni de izolare, domeniul iese din izolare fără concedieri, a spus Adrian Sandu, și așteaptă să vadă cum va evolua cererea pe piețele din Vest, cerere ce va stabili ritmul creșterii producției.
Angajaţii fabricii Ford de la Craiova au intrat în şomaj tehnic pe data de 19 martie 2020 și au fost plătiți în această perioadă cu 78% din salariul de bază.
Automobile Dacia a oprit producția începând pe 19 martie, angajații primind pe perioada șomajului tehnic 85% din salariu, conform contractului colectiv de muncă.
Reamintim că statul a decontat șomajul tehnic din acest interval, reprezentând 75% din salariul de bază, companiile având posibilitatea să completeze aceste sume în funcție de resurse.
Pe platforma industrială Dacia de la Mioveni, lucrul se desfășoară:
- în trei schimburi, la uzina Mecanica şi Şasiuri
- în două schimburi – la uzina Vehicule, în două schimburi
- la direcţia Logistică România – într-un singur schimb
Măsuri speciale introduse de companii:
- măști medicale
- verificarea temperaturii la intrarea în fabrică
- instructaj special pentru salariați
- respectarea a 2 m distanță între două persoane, conform regulilor de distanțare socială
- culoare speciale, cu marcaje speciale
- izolarea cu panouri de plastic la cantină și la vestiare
- dezinfectantarea spațiilor de lucru la intervale regulate
Ford Craiova produce propriile viziere, pentru a asigura un nivel suplimentar de protecție în unele operațiuni din cadrul uzinei.
Adrian Sandu a declarat pentru cursdeguvernare.ro că reprezentanții industriei auto discută cu guvernanții măsuri de sprijinire a sectorului după încetarea stării de urgență.
Industria auto europeană, inclusiv din România, a început redeschiderea parțială a activității încă de la mijlocul lunii aprilie, în condiții speciale și pe bază de voluntariat.
Scăderile de producție vor necesita ajutoare masive din partea statului, sub diferite forme, conform Asociației Europene a Producătorilor Auto, pentru că pandemia de coronavirus a afectat pe termen lung acest sector economic. Una dintre măsurile așteptate este acordarea de subsidii semnificative pentru încurajarea cererii.
În România, industria auto reprezintă 14% din PIB şi contribuie cu 26% la exporturi, declara anul trecut Christophe Dridi, director general Automobile Dacia şi Groupe Renault România. Înainte de criza COVID-19, acest sector economica avea peste 185.000 de salariați.