Costurile nete ale statului pe tichetele de vacanță pentru angajații bugetari și din reducerea de TVA în turism se vor ridica la 1.878 milioane de lei în 2019 (circa 395 mil. euro). Ministerul Turismului are un buget de investiții de numai 229 de milioane de lei, potrivit datelor oficiale.
Cu toate acestea, atractivitatea turistică a României nu poate crește prin stimularea cererii interne, iar rezultatul se vede în balanța de plăți externe a României:
Infuzia de bani publici lichizi nu se vede în atractivitatea ofertei turistice românești din moment ce deficitul de cont curent al domeniului s-a ridicat la 1.035 milioane de euro, doar pe primele 7 luni ale anului (+36% față de aceeași perioadă din 2018), potrivit datelor BNR.
Asta înseamnă că politica tichetelor e o subvenție mascată a sectorului, care se adaugă la facilitățile fiscale: niciuna din cele două măsuri care presupun costuri publice nu pare să fi crescut calitatea serviciilor în turism.
În acest timp, statul se împrumută la dobânzi record pentru a finanța consumul.
Cocktail cu bani publici – vouchere și TVA
Guvernul și-a menținut angajamentul de a păstra aproape neschimbată în 2019 infuzia de numerar prin tichete de vacanță acordate celor peste 1,2 milioane de angajați la stat: 1,73 de miliarde de lei, față de 1,74 miliarde anul trecut.
(Citiți și: ”Nesăbuitul perfect: Cea mai mare creștere economică din UE a ieșit cu dobânzile din UE”)
La acest nivel, lichiditățile nete pompate în turism prin tichetele de vacanță se ridică la peste 1.647 milioane de lei, statul recuperând de la unitățile turistice 82 de milioane de lei prin TVA, care este oricum mult redusă față de cota standard.
Pe de altă parte, TVA-ul pentru casă și masă (fără băutură) în turism a scăzut la 5% în 2019, de la 9%, astfel că volumul lichidităților nete care au sporit cererea internă de servicii turistice a crescut cu 3% față de anul trecut.
Prin scăderea TVA de la cota standard de 19%, statul renunță la peste 230 de milioane de lei în 2019, cu peste 44% mai mult decât în 2018.
Astfel că totalul lichidităților nete de care beneficiază firmele turistice crește cu 6,9% în 2019 față de 2018, până la aproape 1,88 miliarde de lei.
Cu ce rezultat:
Cum crește deficitul în turism: străinii care vin sunt la fel de puțini, românii care pleacă sunt tot mai mulți
Creșterea deficitului de cont curent în turism (+ 36%, până la mai mult de un miliard de euro) se explică prin atractivitatea turistică a României, care este încă departe de a spori pe măsura facilităților statului, după cum arată datele Institutului Național de Statistică (INS).
Numărul străinilor care vizitează de plăcere România (1,05 millioane), va fi cu peste 12% mai mic în 2019 față de anul trecut, admițând că în Semestrul 2 vor la fel de numeroși ca în primele șase luni.
Cheltuielile străinilor în România vor fi mai scăzute cu aproape 4,7%, până la puțin peste 2,53 de miliarde de lei, dar mai mult de jumătate din aceștia nu vin în scop turistic în România, ci în interesa de servicuiu sau de afaceri.
Este de remarcat că stagnează ponderea străinilor care vin în România din alte motive decât cele profesionale: 43,9% în Semestrul 1 din 2019, față de 43,3% în 2018.
Statisticile arată și mai rău după precizarea că doar 66,8% dintre străinii care vin în România „în scop particular”, o fac exclusiv pentru a-și petrece vacanța.
Datele INS pe 2019 includ la acest capitol și vizitele la rude și prieteni (9,2%), dar mai ales vizitele pentru „cumpărături, evenimente culturale şi sportive, tratament medical, religie, tranzit şi alte activităţi”.
Pe de altă parte, creșterea veniturilor a stimulat mai mult călătoriile românilor în străinătate.
Numărul celor care au preferat destinațiile externe a crescut cu 39% în Semestrul 1 din 2019, față de S1 / 2018, până la mai mult de 1,5 milioane, dar și ponderea lor în total (turism intern +extern) a sporit până la 30,5% de la 29,3%.