Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) cere Guvernului reevaluarea creșterii accizei la motorină și benzină, deoarece 70% dintre transportatorii internaționali nu vor mai alimenta în țara noastră, ci în statele vecine.
Aceasta va duce, așa cum s-a întâmplat după introducerea în 2014 a accizei suplimentare, la încasări mai mici, nicidecum mjorate.
Vor crește doar prețurile la transportul intern și ale bunurilor de consum, ceeea ce înseamnă o scădere a puterii de cumpărare a populației, avertizează COTAR.
„Printr-o adresă către Primul Ministru, am cerut să analizați situația din anul 2014, când statul român ar fi trebuit să încaseze 50,6 milioane de euro lunar din supra-acciză, din care circa 36 de milioane de euro din acciza suplimentară la motorină și aproape 15 milioane de euro din acciza suplimentară la benzină, dar s-au încasat lunar cu aproape 11 milioane de euro mai puțin decât în perioada anterioară creșterii accizelor: cu 3 milioane de euro mai puțin la motorină și cu 8 milioane de euro mai puțin la benzină. Institutul Național de Statistică indica o scădere de 18,5% a valorii carburantului vândut în România, în iulie 2014”, a declarat Vasile Ștefănescu, președinte COTAR, citat într-un comunicat al acestui patronat.
Potrivit transportatorilor, o creștere a accizei la motorină și benzină cu 45,22 bani (acciza + TVA) pentru fiecare litru îi va determina pe transportatorii care efectuează curse internaționale, atât pentru transporturile de marfă, cât și de persoane, să alimenteze în afara țării, așa cum s-a mai întâmplat în perioadele în care carburantul a fost mai scump în România.
Pe de altă parte, COTAR susține că diminuarea puterii de cumpărare va duce la scădere economică pe termen mediu și lung, falimente în lanț pentru producători, distribuitori și micii întreprinzători:
„În România, consumul anual de carburant este de aproximativ 7 miliarde de litri, dintre care 5 miliarde de litri de motorină și 2 miliarde de litri de benzină, astfel încât, suma colectată suplimentar ar trebui să se ridice la peste 3 miliarde de lei, dar nu se poate garanta faptul că se va menține nivelul consumului de motorină și benzină din acest moment.
Din datele înregistrate în perioadele anterioare, se poate estima o reorientare a circa 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internaționali de pe teritoriul României către alte state europene, care au prețuri mai mici.
Acest lucru ar putea genera un adevărat dezastru pentru economia României, pentru că vânzările de carburant ar scădea, colectarea accizei va fi mult mai mică decât în prezent, însă prețurile vor crește pentru toate produsele și serviciile, menținând un trend descendent al puterii de cumpărare și, deci, al nivelului de trai în România”, se mai spune în comunicat.