Școala românească pune accent pe reproducere și pe memorizare, iar profesorii se complac în această situație care le ușurează munca, iar toate astea au dus la un fel de cultură a plagiatului, a declarat marți profesorul Mircea Dumitru, ministru al Educației, la dezbaterea publică privind noua Strategie Națională Anticorupție.
„Școala românească, punând accent în mare măsură pe reproducere și pe memorizare, a fost un mediu în care s-a cultivat involuntar un fel de cultură a copiatului. Copiem de oriunde putem, de pe internet, de pe referate.ro.
Ne complacem în această situație ca profesori, sarcina noastră fiind mai ușoară în momentul în care elevul a produs imediat o lucrare și nu ne asumăm rolul mult mai dificil, acela al pregătirii reale și a cultivării minților acestor tineri care trebuie să funcționeze mai bine atunci când ies din școală.
De aceea, nu trebuie să ne surprindă faptul că fenomenul plagiatului are această amploare în România.
Argumentul pe care îl prezint aici nu vrea să relativizeze vina morală reală pe care o au cei care plagiază. Nu vreau să spun că din cauza faptului că se copiază în școala românească plagiatele sunt mai puțin vinovate, vreau să spun că trebuie să reașezăm învățământul pe alte traiectorii (…), în care elevul vine la școală pentru plăcerea de a afla și de a învăța”, a spus Mircea Dumitru, citat de Agerpres.
70% dintre elevi se simt singuri și neajutorați la școală
Imaginea școlii cunoaște o deteriorare constantă, iar această percepție negativă este influențată de experiențe directe și de percepții referitoare la alterarea valorilor sociale și morale și la minimalizarea rolului școlii în obținerea succesului social și profesional, a explicat ministrul.
Potrivit acestuia, peste 70% dintre elevi se simt singuri, neajutorați, în stres și vin fără nicio plăcere la școală.
„Insistăm foarte mult pe un tip de școală care arată foarte mult ca un sistem de comandă aproape cvasimilitar, în care nu avem în vedere că în fața noastră stau niște ființe umane, niște persoane care au drepturi (…), credem foarte mult în această asimetrie dintre elevi și profesori, în care profesorul este o autoritate deplină și nu înțelegem că trebuie să fie într-un gen de parteneriat cu tinerii pe care trebuie să-i formeze”, a mai spus ministrul.
Măsuri de combatere a corupției în sistem:
- Ministerul va adopta un standard minimal de măsuri preventive pentru asigurarea integrității concursurilor de inspector școlar general și general adjunct, de directori ai caselor corpului didactic și directori ai unităților de învățământ preuniversitar
- în curriculumul clasei a XI-a, va fi introdusă disciplina Educație juridică, ca disciplină distinctă;
- monitorizarea audio-video a concursurilor și a examenelor naționale.