Transportul naval din România riscă să se blocheze după epuizarea stocurilor actuale de carburanți scutiți de accize, ca urmare a unei modificări aduse normelor de aplicare a noului Cod Fiscal.
Ministerul Finanțelor s-a angajat să găsească o soluție în următoarele două săptămâni.
Motorina folosită pentru transportul naval din România este scutită de accize și trebuie marcată cu un anumit tip de colorant. Normele de aplicare a Codului Fiscal au modificat tipul de colorant ce trebuie folosit pentru marcarea acestor carburanți și a i-a obligat, totodată, pe furnizorii de astfel de coloranți să se certifice la laboratoare acreditate potrivit unui nou standard internațional (ISO 17025). La ora actuală, în România nu există astfel de laboratoare.
OMV Petrom a anunțat sistarea livrărilor de motorină scutită de accize și lucrează la ora actuală cu autoritățile pentru găsirea unei soluții. O întâlnire în acest sens a avut loc miercuri la Ministerul Finanțelor.
”Imposibilitatea aprovizionării pe piața din România cu colorant special pentru motorină, utilizat în cazul livrărilor scutite de acciza pentru transporturi navale, ne-a determinat să sistăm livrările pentru acest produs. Precizăm că prin normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal publicate în data de 13 ianuarie 2016 și care au intrat în vigoare în aceeași zi, au fost introduse obligativitatea autorizării importatorilor de coloranți și obligativitatea prezentării de analize de laborator pentru coloranții utilizați, în condiții de certificare ISO. În prezent, niciunul dintre importatori și distribuitori nu îndeplinesc aceste condiții. Totodată, lucrăm împreună cu autoritățile abilitate pentru găsirea unei soluții de rezolvare și deblocare a livrărilor către clienți”, se arată într-un punct de vedere al Petrom, transmis cursdeguvernare.ro.
Potrivit articolului 399 din Codul Fiscal, sunt scutite de plata accizelor ”produsele energetice livrate în vederea utilizării drept combustibil pentru navigaţia în apele comunitare şi pentru navigaţia pe căile navigabile interioare, inclusiv pentru pescuit, altele decât pentru navigaţia ambarcaţiunilor de agrement private”.
Una dintre companiile direct afectate de un eventual blocaj al livrărilor de motorină fără accize este grupul Navrom care asigură servicii de transport de pasageri și mărfuri. Compania transportă anual peste 10 milioane de tone de mărfuri pe rute interne și internaționale.
Nicolae Chichi, director general al Navrom Delta, a explicat pentru cursdeguvernare.ro că navele companiei au fost aprovizionate joi pentru circa 10 zile, dar și că Finanțele au promis remedierea situației.
În România sunt livrate anual în jur de 35.000 de tone de carburanți pentru transportul maritim (carburanți scutiți de accize), potrivit unor surse din piață.
Printre cele mai mari companii de transporturi maritime din România se numără: MSC România Shipping (afaceri de 201,3 milioane de lei în 2014), Romar Shipping Agency (101,7 milioane de lei), Navrom (225,6 milioane de lei), potrivit indexului doingbusiness.