marți

16 iulie, 2024

11 iulie, 2024

Guvernul a aprobat joi suplimentarea cu încă două miliarde de lei a bugetului Sănătății, după ce săptămâna trecută avizase deja alte trei miliarde. Un total de cinci miliarde de lei, în doar două săptămâni, în condițiile în care totalul subvențiilor estimate pentru Fondul Național Unic (FNUASS) în Legea bugetului 2024 era de două miliarde lei, pentru tot anul.

Deficitul FNUASS la sfârșitul lunii mai era, conform datelor MF, de 3,5 miliarde de lei.

HG adoptată joi, pentru aproape două miliarde de lei, vizează bugetul Ministerului Sănătății, nu pe cel al CNAS, așa cum s-a întâmplat săptămâna trecută.


Cum vor fi distribuiți banii:

  •  930 milioane lei: suplimentarea bugetului pentru serviciile  de urgenţă (UPU/CPU) şi a Serviciilor Judetene de Ambulanţă

  • 210 milioane lei: suplimentarea programelor de acţiuni prioritare pentru ATI, AVC, Infarct miocardic acut, Traumă, Neonatologie, recuperare post-AVC.

  • 125 milioane lei: suplimentarea finanţării constructiilor avansate ale celor trei centre de arşi grav (Timisoara, Tg. Mures, Bucureşti).

  •  200 de milioane lei: investiţii în infrastructura spitalicească şi pentru dotoarea cu echipamente medicale.

  • 310 milioane lei: asigurarea fondurilor necesare plătii drepturilor salariale ale personalului plătit din bugetul de stat (DSP, SAJ, MS).

Riscurile, în cazul neacordării unor noi fonduri

„Făra alocarea de resurse financiare suplimentare, nu vor mai putea fi realizate activitățile din cadrul programelor naționale de sănătate publică în perioada imediat următoare”, precizează MS, inițiatorul actului normativ.

De asemenea, mai explică proiectul semnat de Alexandru Rafila, „nu vor mai putea fi realizate în perioada imediat următoare activitățile din cadrul Sistemului naţional de asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat”.

De asemenea, ar fi pusă în pericol continuarea lucr[rilor la centrele pentru mari arși, care se află deja în mare întârziere, mai susține MS, care precizează că nu are fonduri suficiente pentru contractele în derulare, cât și pentru contractele de echipamente aflate în semnare și care urmează a fi facturate până la finele anului.

Astfel, suplimentarea va preîntîmpina posibilitatea apariției unor consecințe negative, precum:

Blocarea construcțiilor demarate aferente celor trei centre de mari arși, aspect ce ar conduce la încălcarea obligațiilor asumate în baza acordurilor de împrumut semnate între Guvernul României prin Ministerul Finanțelor și Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare;

  • Reducerea considerabilă a posibilității cheltuirii integrale a sumelor împrumutate prin Acordul de Împrumut 8362RO, care împrumut se închide cu data de 31.12.2024

  • Oprirea lucrărilor de construcție și punerea lor în conservare

  • Apariţia unor dispute legale (prin nerespectarea clauzelor contractuale) în cadrul celor trei contracte de lucrări de construcţii aflate în derulare cu consecinţe negative în finalizarea centrelor de arşi din ţara noastră

  • Plata de penalități și daune interese în cazul apariției unor procese intentate de către constructori, furnizori de bunuri și prestatori de servicii.

Reamintim că Executivul a prleungit în luna mai, cu 18 luni, perioada în care poate fi accesată finanţarea BIRD pentru mai multe proiecte de infrastructură din sănătate, astfel încât vor putea fi continuate investiții importante programate chiar și cu 10 ani în urmă.

Printre aceste proiecte se află și centrele pentru pacienţii cu arsuri grave – din Timişoara, Târgu-Mureş şi Grigore Alexandrescu, din Capitală – aflate în diferite stadii.

(Citește și: Perioadă extinsă de accesare a împrumuturilor BIRD pentru centrele destinate „marilor arși”)

Justificarea – „Cheltuieli neprevăzute”

Proiectul de HG precizează că este vorba de cheltuieli neprevăzute, însă majoritatea acestora ar fi trebuit să fie cunoscute și incluse în bugetul pentru anul 2024.

Cheltuielil ce nu sunt neprevăzute, cum sunt ele încadrate în Nota de fundamentare a hotărârii:

  • majorarea salariilor bugetarilor cu 5%
  • voucherele de vacanță pentru bugetarii cu salarii de până la 8.000 de lei
  • achiziționarea vaccinurilor necesare pentru imunizarea copiilor conform Calendarului național de vaccinare și realizarea activităților de vaccinare a copiilor, precum și a persoanelor din grupele de risc în cadrul Programului național de vaccinare
  • obligativitatea asigurării sustenabilității unor proiecte finanțate din fonduri externe
    nerambursabile
  • decontarea lucrărilor pentru centrele destinate marilor arși
  • realizarea prevenirii, diagnosticului, tratamentului și monitorizării bolnavilor cu tuberculoză
  • realizarea activităților de transplant de organe, tesuturi și/sau celule de origine umană

FNUASS a avut venituri de 28,34 de miliarde de lei și subvenții de peste 727 de milioane de lei, în primele cinci luni, deficitul fiind de aproape 3,5 miliarde, conform datelor MF.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: