fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

România – în topul european al reducerii exporturilor și într-o poziție slabă în regiune

Datele publicate de Eurostat plasează România imediat după podium între cele mai afectate state UE de pandemie în ceea ce privește exporturile realizate pe primele… Mai mult

17.09.2020

La obiect

Alarmă în Indexul BM: Copiii români nu vor atinge decât 58% din potențialul lor de productivitate

În medie, un copil născut acum în România va atinge doar jumătate din potențialul unui adult cu stare de sănătate bună și complet educat, atrage… Mai mult

17.09.2020

La obiect

O improvizație de 100 de milioane de euro: cel mult 7% din călătorii de pe Aeroportul Otopeni pot folosi trenul special din Gara de Nord la orele de vârf

Mult așteptatul tren care face legătura între Gara de Nord din Capitală și Aeroportul Otopeni, și care ar urma să fie pus în funcțiune lunile… Mai mult

17.09.2020

Chestiunea

Construcțiile după 7 luni, cu 20% peste nivelul din 2019. Totuși, la locuințe noi s-ar impune actualizarea taxării

Potrivit datelor comunicate de INS, pe primele 7 luni ale anului, volumul lucrărilor de construcții a crescut cu 18,1% în serie brută și cu 20%… Mai mult

16.09.2020

10 recomandări pentru noul ministru al Transporturilor

de Alexandru Coita 27.8.2013

Mă număr printre puținii membri ai opoziției de dreapta care au ales să-i acorde prezumția de bune intenții noului ministru al transporturilor. Asta pentru că, din calitatea de reprezentant al Camerei Deputaților la Bruxelles, am avut ocazia să remarc seriozitatea cu care doamna Mănescu a ales să-și conducă activitatea de zi cu zi de europarlamentar. Pentru că pun mesajele deconcertante privind oportunitatea MCV și DNA pe seama apartenenței la un partid care a plasat, din păcate, între paranteze, o istorie de 150 de ani pentru a satisface ambițiile unui lider cu ambiții egalate doar de frustrările sale.

Și, nu în ultimul rând, pentru că, din postura de secretar de stat în guvernul MRU, am înțeles importanța menținerii unui bun dialog cu Comisia Europeană pentru a asigura absorbția banilor europeni, iar doamna Mănescu ar trebui să aibă, ca membru al Comisiei pentru dezvoltare regională a Parlamentului European, o bună cunoaștere a mentalității și principiilor de funcționare ale instituțiilor UE care se ocupă cu distribuirea sumelor nerambursabile către statele membre.

Acestea fiind spuse, noul ministru are un mandat extrem de dificil în față. Doi lideri liberali au ținut pe loc dezvoltarea transporturilor timp de aproape un an jumătate, și acum suntem în urmă nepermis de mult. Să amintesc doar de tronsonul Arad – Nădlac, aflat în pom după mai bine de doi ani de la adjudecare, sau de autostrada București – Ploiești, care se termină, la propriu, în aer.

Nu ajută deloc faptul că doamna Mănescu nu are experiență în domeniul transporturilor, creând astfel breșe în care își pot găsi culcușul acele grupuri de interese care parazitează cu succes domeniul de mai bine de două decenii. În egală măsură constituie un handicap faptul că, la șapte ani de la alocarea fondurilor pentru autostrăzi și căi ferate, România a reușit să cheltuiască doar 21% din bani.

Dar o misiune grea nu înseamnă și o misiune imposibilă. Ca cetățean care merge zi de zi pe drumurile înguste și aglomerate ale țării, pentru care deplasările până în Moldova sau Transilvania se măsoară în zile și nopți, iar nu în ore sau minute, îmi permit să fac o serie de sugestii de care doamna Mănescu ar putea să țină seama dacă vrea să schimbe percepția a 15 luni de slab management liberal la transporturi.

  1. Finalizarea privatizării CFR Marfă. Procesul de privatizare, făcut harcea-parcea de domnul Fenechiu, trebuie finalizat de noul ministru. Acesta va constitui testul competenței în prima lună de mandat.

  2. Readucerea autostrăzilor la MT. Doamna Mănescu și liderii liberali trebuie să găsească o soluție pentru a elimina diviziunea nenaturală între drumuri naționale și autostrăzi. Acestea din urmă trebuie să revină la transporturi, pentru că infrastructura nu poate fi gândită diferențiat în funcție de tipul de drum.

  3. Atenție la masterplan. În timpul guvernului Ungureanu, ministrul de atunci a semnat contractul de pentru executarea masterplanului de transport până în 2050. Acesta va fi gata în curând. Îi recomand doamnei Mănescu să citească cu atenție documentul și să îl folosească.

  4. Prioritatea o constituie economia, nu destinațiile de schi ale clasei avute. Trebuie să ne concentrăm pe închiderea Coridorului IV de transport, de la Nădlac la Constanța, pentru a oferi o conexiune rapidă cu granița de vest și a realiza potențialul portului Constanța. Pentru asta, tronsonul Nădlac – Sibiu trebuie finalizat până în 2015, iar pentru traversarea Carpaților (segmentul Pitești – Sibiu) trebuie să folosim fondurile europene alocate în intervalul 2014-2020. Segmentul Comarnic – Brașov nu este o prioritate! Da, ar scurta drumul bucureștenilor la munte cu jumătate de oră, dar numai eliminarea ambuteiajelor din stațiuni ar avea un efect similar, fără a necesita investiții de miliarde de euro.

  5. Regiunea Moldova trebuie adusă rapid în Europa. În timpul guvernului Ungureanu, ministrul transporturilor a obținut acordul Comisiei Europene ca viitoarea autostradă Ungheni – Iași – Târgu Mureș să fie finanțată în proporție de 85% din bani europeni nerambursabili. Guvernul trebuie să înceapă demersurile pentru ca, începând cu anul viitor, această autostradă să intre în execuție, pentru a deschide drumul investițiilor străine către Moldova și a contribui la diminuarea diferențelor de dezvoltare dintre regiunile țării

  6. Parteneriat public privat numai atunci când nu există fonduri UE. De 15 luni asistăm la un balet prin care miniștrii liberali vor să construiască în PPP tot ce se poate, inclusiv autostrăzi pentru care UE ne oferă 85% din bani. Să fim foarte clari: PPP sunt utile doar pentru tronsoanele care nu sunt eligibile la finanțare din bani europeni, cum ar fi autostrada de centură a capitalei (cu o valoare totală estimată la aproape 2 miliarde de euro). Nu trebuie să uităm nici că investițiile în PPP sunt plătite tot din banii utilizatorilor, prin taxe, existând riscul ca o subutilizare să conducă la investiții falimentare, așa cum s-a întâmplat în Spania.

  7. Management privat fără ingerințe politice. Introducerea managementului privat trebuie finalizată la toate cele 10 companii din subordinea ministerului, fără cumetrii, fără ingerințe politice. Altfel mă tem că vom asista la perpetuarea unor găuri negre finanțate din banii contribuabililor.

  8. Continuarea dezvoltării metroului bucureștean. Cu un tandem primar – ministru, sectorul 6 al Bucureștiului este suprareprezentat la nivelul factorilor de decizie. Asta ar trebui să se traducă într-o reluare rapidă a lucrărilor la Magistrala 5, pentru a elimina coșmarul locuitorul din Drumul Taberei. Metroul bucureștean constituie garanția dezvoltării capitalei într-un oraș modern și funcțional, iar el trebuie să devină o prioritate.

  9. Atenție la standardele de cost. Standardele de cost pentru autostrăzi, introduse de guvernele de centru-dreapta, urmăresc limitarea arbitrarului și fraudei. Ele trebuie respectate în continuare. În ultima vreme am văzut vehiculată soluția realizării de drumuri expres. Nu am dori ca acestea să fie breșe care să permită realizarea de drumuri la prețuri exorbitante, eludând aceste standarde.

  10. Resuscitarea Tarom pentru a nu pierde un simbol național. În prezent, compania națională aeriană subzistă datorită unor curse interne profitabile. Însă dacă nu se iau măsuri rapide, riscăm să rămânem, precum Ungaria, fără flag carrier. Tarom trebuie rentabilizat prin uniformizarea flotei, introducerea unui sistem hub and spoke pentru conexiuni cu Orientul Mijlociu și spațiul ex-sovietic și scăderea costurilor cu personalul.

Domeniul transporturilor a fost, istoric, unul dintre cele mai prost gestionate din România. Doamna Mănescu are acum ocazia să demonstreze că lecțiile de bună guvernare învățate la Bruxelles merg dincolo de recitarea punctajelor anti-DNA primite de la „centru”, și că adrenalina injectată în sistem în ultimii ani ai guvernărilor de centru-dreapta poate constitui un precedent pentru continuarea unor politici care să scoată domeniul transporturilor din subdezvoltarea în care se află în prezent.

***

Alexandru Coita a fost secretar de stat în guvernul MR Ungureanu, reprezentant permanent al Camerei Deputaților la instituțiile UE. E membru al partidului Forța Civică.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 27.8.2013

3 comentarii

  1. Caliman Eugen - analist de provincie
    28.8.2013, 10:22 am

    Din pacate, cele 10 recomandari, vizeaza tot ceeace refuza sa faca clasa politica ajunsa la Putere. Altfel nu ar putea sifona banii, nu ar putea construi relatii de “cumetrie”, care sa aduca la bucate clientela prin care dobindeste banii, in sfirsit – respectind aceste indicatii, ar dispare orice avantaj de a fi la guvernare.
    Indicatii bune, dar potrivite pentru un ministru din …Germania!

  2. PILAT
    30.8.2013, 1:46 pm

    Merge zisa si a 11 recomandare, ATENTIE mare la fraudarea in continuare a fondurilor ministerului transporturilor pt ca RARES MANESCU sotul ministresei este trezorierul PNL-ului si are mare nevoie de bani pt campania electorala privind alegerea presedintelui care se vrea a fi C Antonescu.

  3. Octavc
    31.8.2013, 11:42 am

    E ca si cum ai spune 10 recomandari ramei din undita si apoi le astepti din partea pescarului…

Lăsați un comentariu


Stiri

Obligativitatea cardului de sănătate – se reia de la 1 octombrie în cazul vizitelor la medic și se amână în cazul consultațiilor online

Vladimir Ionescu

Utilizarea cardului național de sănătate în medicina de familie și în ambulatoriul de specialitate nu va fi necesară până la 31 decembrie 2020, în cazul… Mai mult

Europa

550 de milioane de euro pentru finanțarea IMM-urilor românești afectate de criză – Comisia Europeană a aprobat redirecționarea banilor

Vladimir Ionescu

Comisia Europeană a aprobat modificarea programului operațional „Competitivitate” în România, prin redirecționarea unei finanțări în valoare de 550 de milioane de euro din Fondul de… Mai mult

Stiri

Litoralul românesc – doar 3,5% din turiști sunt străini: Efectul voucherelor de vacanță, dar și al lipsei dotărilor turistice și promovării

Raluca Florescu

Două regiuni din România, respectiv Sud-Est Oltenia și Sud Vest se află în topul zonelor europene cu cei mai mulți turiști rezidenți raportat la numărul… Mai mult

Europa

Parchetul European își începe oficial activitatea – Laura Kovesi a depus angajamentul solemn în fața CJUE

Iulian Soare

Laura Codruţa Kövesi a rostit luni, în fața Curții de Justiție a UE (CJUE), angajamentul solemn prevăzut în procedura preluării oficiale a funcției de procuror… Mai mult

Stiri

Numărul de cazuri de insolvență din România a scăzut în primele opt luni ale anului

Raluca Florescu

Numărul firmelor și PFA-urilor care au intrat în insolvență în primele opt luni ale anului a scăzut cu 10% față de aceeași perioadă din anul… Mai mult

Europa

Ursula von der Leyen avetizează țările care nu respectă drepturile persoanelor LGBTI că li se vor suspenda fondurile europene

Iulian Soare

Preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen (foto), a declarat vineri că va face tot ce-i stă în putere pentru a se ajunge la suspendarea… Mai mult

Stiri

Personalul medical suplimentar din direcțiile de sănătate mai rămâne la post încă 6 luni

Vladimir Ionescu

Ministerul Sănătății intenționează prelungirea cu încă șase luni suplimentarea cu 2.000 de posturi a schemelor de personal din direcțiile de sănătate publică județene și serviciile… Mai mult