Ministrul de finanțe, Eugen Teodorovici, anunța săptămâna trecută, la televizor, că fondul de rezervă aflat la dispoziția guvernului e gol – un argument în plus că președintele Iohannis pune guvernului bețe în roate atunci când amână să avizeze rectificarea bugetară.
Cifrele seci scot la iveală un paradox: Eugen Teodorovici are dreptate:
guvernul a cheltuit nu doar toți banii, ci chiar dublu din cât prevăzuse inițial în buget.
Dar niciun leu pentru combaterea pestei porcine – de departe cea mai mare calamitate economică și socială din ultimii ani.
Cum poți împărți dublu față de cât ai
„Fondul de rezervă a primului-ministru este astăzi pe zero, pentru că am alimentat tot timpul situaţiile care au apărut: inundaţii, calamităţi naturale, pesta porcină. S-au alimentat din acest fond astfel de situaţii. (…) Sunt publicate în Monitorul Oficial Hotărârile de guvern prin care Guvernul a alocat sumele respective, fie pentru calamităţi naturale, fie pe pestă porcină şi pentru alte astfel de situaţii. Sumele au fost de peste 600 de milioane de lei, numai pe calamităţi naturale (…) evenimente care nu s-au anticipat anul trecut, când s-a făcut bugetul pe 2018”, este declarația făcută de Eugen Teodorovici, la Antena 3.
Bugetul 2018, vezi facsimil mai jos, alocă Fondului aflat la dispoziția premierului suma de 315,714 milioane lei, credite bugetare. Până la data de 1 septembrie, guvernul a distribuit din acest fond aproape 597 milioane lei.
Nicio greșeală: același buget prevede fix alte 315.714.000 milioane lei, credite de angajament. Adică sume la care se poate apela în timpul anului 2018, dar care se pot duce inclusiv în altă perioadă de execuție bugetară decât cea actuală, de pildă în 2019…
Asta înseamnă că ”rezerva” guvernului a fost stabilită încă de la începutul anului în plaja minim 315,7 milioane, maximum 631,4 milioane.
De ce e importantă rectificarea? Pentru că banii tăiați de la diverși ordonatori de credite intră, în parte, în acest fond de rezervă, guvernul preferând să împartă autorităților centrale și locale bani ”economisiți”, nu credite angajament.
Cum rectificarea nu s-a produs încă, e clar că Ministerul de Finanțe a apelat la credite angajament pentru a onora tot ce a considerat urgență.
Pe ce a cheltuit guvernul ”banii de zile negre”: niciun leu pentru pesta porcină
bani din Fondul de rezervă bugetară s-au împărțit prin intermediul a 16 Hotărâri ale Guvernului Dăncilă emise până în prezent. Valoarea totală a sumelor distribuite este de 596,97 milioane lei.
Niciuna nu se referă la ajutoare de urgență acordate fermierilor afectați de pesta porcină.
Șase dintre aceste HG se referă la acordarea de ajutoare de urgență în caz de inundații sau calamități.
Valoarea totală a acestor ajutoare este de 504,58 milioane lei. Adică, 84,5% dintre fonduri au fost alocate pentru ”evenimente care nu s-au anticipat anul trecut”, după cum explica ministrul Teodorovici.
Alte urgențe guvernamentale:
10 dintre HG-urile prin intermediul cărora s-au împărțit bani din fondul de rezervă nu se referă deci la inundații, alunecări de teren ori altele asemenea. Obiectul acestor ordonanțe:
- bugetul local al orașului Seini, județul Maramureș, a primit, pe 4 aprilie, 781.000 de lei pentru plata cheltuielilor curente și de capital
- 3,93 milioane lei au fost acordate, la data de 21 iunie, pentru suplimentarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale pe anul 2018 și alocarea acesteia bugetului local al municipiului Alexandria, județul Teleorman, pentru realizarea obiectivului de investiții „Amenajare spații sociale temporare pentru situații de urgență (module-containere)„
- SGG a mai primit, pe data de 21 iunie, 5 milioane lei pentru finanțarea cheltuielilor privind administrarea, funcționarea, conservarea, întreținerea, repararea, instruirea personalului specializat și protejarea bazei materiale destinate activității de reprezentare și protocol
- MAI a primit 30 de milioane lei, tot pe 4 aprilie, în vederea achiziționării de autovehicule de către IGPR și Inspectoratul General al Poliției de Frontieră
- ICCJ a primit, pe 10 mai, 1,05 milioane lei în vederea închirierii unui spațiu suplimentar în care să își desfășoare activitatea Înalta Curte de Casație și Justiție
- Ministerul Economiei a primit 19.000 lei, pe 10 mai, pentru acoperirea cheltuielilor destinate realizării exproprierilor necesare pentru realizarea lucrării de utilitate publică de interes național „LEA 400 kV Oradea-Bekescsaba
- SGG a primit, pe 16 mai, 3 milioane lei pentru Institutul Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel”, în vederea demarării procedurii de achiziție publică „Concurs de soluții amenajare Muzeul Național de Istorie a Evreilor și al Holocaustului din România”
- tot pe 16 mai a fost alocață suma de 28,2 milioane lei pentru suplimentarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale pe anul 2018 pentru plata cheltuielilor curente și de capital pentru unele localități
- Ministerul Sănătății a primit, pe 16 mai, suma de 10 milioane lei pentru executarea lucrărilor de reparații capitale în vederea refacerii spațiilor necesare reluării activității medicale la Institutul de Boli Cardiovasculare „Prof. Dr. George I.M. Georgescu” Iași, afectat de incendiul produs în data de 11 aprilie 2018
- pe 24 iulie, 10 milioane lei virați pentru suplimentarea sumelor defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru echilibrarea bugetelor locale pe anul 2018 şi alocarea acesteia bugetului local al municipiului Sibiu, judeţul Sibiu, pentru finanţarea investiţiei „Sistem de supraveghere video în municipiul Sibiu, judeţul Sibiu
Cum a evoluat totalul alocărilor din fondul de rezervă în ultimii 10 ani
În raportul pe 2017 al Consiliului fiscal, chestiunea fondului aflat la dispoziția guvernului este tratată distinct și din cauză că instituția consideră în continuare că este necesară clarificarea din punct de vedere legislativ a destinațiilor alocărilor permise din fondul de rezervă bugetară și a modului de utilizare a acestuia.
Motivul invocat: există printre ordonanțele de urgență emise de guvern prin care se stabilesc utilizări ale sumelor din fondul de rezervă dincolo de cadrul statuat în Legea finanțelor publice nr. 500/2002, respectiv pentru cheltuieli care nu pot fi catalogate drept urgente sau neprevăzute.
Un grafic al evoluției în timp a alocărilor totale din fondul de urgență arată că, după 7 luni ale anului 2018, deja s-au alocat mai mulți bani decât în anul 2015: