Deficit record la Fondul de Sănătate. Cheltuieli mai mari decât cele estimate și subvenții la jumătatea celor bugetate

de Mariana Bechir | 7.9.2017 .

Deficitul Fondului Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNUASS) a ajuns la sfârșitul lunii iulie la suma record de 1,564 de miliarde de lei, potrivit execuției bugetare pe primele șapte luni.

Nu pentru că sumele colectate la principalul capitol din venituri (contribuțiile de sănătate) ar fi fost sub așteptări, ci, în primul rând, pentru că statul nu a virat decât o parte mică din subvențiile promise prin legea bugetului.

Din suma totală promisă, de 2,815 miliarde lei, de la bugetul de stat au fost transferate la Fond doar 0,779 miliarde de lei, în primele șapte luni. Adică, aproximativ jumătate din ceea ce revenea, distribuit egal, primului semestru.

Așa se face că deficitul, estimat în mod suprarealist la doar 0,4 milioane lei, a fost, la jumătatea acestui an, similar celui realizat pe întreg anul trecut (1.074 miliarde lei deficit la sfârșitul lui iunie, comparativ cu 1,155 miliarde lei deficit total în 2016).

De altfel, luna iulie a consemnat singură un deficit de aproape 490 de milioane de lei, echivalentul unei treimi din deficitul total pe primele șapte luni.

Medicul Mihai Negrea (foto), specialist în management sanitar, a explicat pentru cursdeguvernare.ro că “situația se simte deja în piață, furnizorii încasează deja foarte prost”.

“Și, dacă vă uitați, nimeni nu mai face achiziții în spitale. Dacă și-au programat să-și cumpere CT-uri, de exemplu, stau cu banii în cont, chiar dacă erau bugetați pentru anul ăsta, să vadă cum le ajung fondurile.

Toată lumea așteaptă rectificarea bugetară, pentru că sunt multe cheltuieli angajate până la sfârșitul anului”, a mai spus Mihai Negrea.

Se achiziționează doar aparatură (CT, RMN etc.) și alte bunuri prin programe naționale derulate de Ministerul Sănătății, dar spitalele se limitează la consumabile.

Subvențiile – acordate doar pentru acoperirea salariilor din sistemul public de sănătate

Subvențiile sunt acordate pentru acoperirea veniturilor cadrelor medicale din sistemul public. În mod normal, salariile ar trebui asigurate din tarifele serviciilor medicale decontate de Casa Națională de Sănătate pentru spitale.

Tehnic, ele apar la capitolul “Bunuri și servicii”, care nu par a fi deraiat semnificativ. Cheltuielile totale, după cum se observă sunt mult depășite față de estimare – 17,060 miliarde, comparativ cu cele 28,809 miliarde lei prevăzute în bugetul pe tot anul 2017.

Restul necesarului pentru acoperirea salariilor se face printr-un capitol de “Transferuri”, unde s-au prevăzut 3,342 miliarde de lei, dar până la sfârșitul lunii iulie se bifaseră deja 2,920 de miliarde lei, ceea ce înseamnă că depășirea va fi uriașă, până la finalului lui 2017.

Potrivit medicului Mihai Negrea, “masa salarială din spitale este, în acest moment, de 120% din veniturile facturate la Casă”.

“Dacă nu s-ar da subvențiile, nu ar avea bani de salarii. În momentul când Victor Ponta a dat  OUG 35 (prin care a mărit, în august 2015, cu 25%, salariile tuturor angajaților din sănătate, nu doar pe cele ale medicilor și asistenților – n. red.), masa salarială într-un spital era undeva la 60% din totalul veniturilor realizate. De atunci au mai avut loc două majorări și trebuie să ținem cont că sporurile au crescut exponențial”, a mai explicat Mihai Negrea.

Dacă nu s-ar acorda subvenții și s-ar majora tarifele pentru a putea acoperi salariile, prețul serviciilor medicale din spitalele românești de stat ar ajunge să rivalizeze cu cele existente în străinătate.

Costurile Casei ar crește însă mult mai mult, deoarece, dacă ar modifica tarifele, ar fi obligată să deconteze la fel și serviciile din rețeaua privată. Ar fi sume imense, imposibil de finanțat din contribuțiile de sănătate plătite.

Publicat la data de 7.9.2017 .

Lasa un comentariu


DIN ACEEASI CATEGORIE

Redacţia

Griji străine de pivnițele politicii românești: Reformarea iminentă a Europei și România nucleului dur

Marți, 19 septembrie 2017: cinci ore și jumătate de dezbateri, o temă și trei direcții: -Reforma iminentă a UE: România și „nucleul dur”. Adecvare,...Citeste mai departe »

Iulian Soare

Cum ar putea arăta Directiva ”anti-dumping social” cu care a venit Macron: Impact mic, o de neînțeles de mare presiune din partea Europei de Vest

Statele membre încearcă să ajungă la un consens, până în luna octombrie, în ceea ce privește propunerile Comisiei Europene de modificare a Directivei europene...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Scenariul 6 de reformă a UE: Mecanismul de asistență pre-aderare la euro – controversele. Supărații Europei

Propunerea-cheie făcută miercuri de președintele Jean Claude Juncker în cadrul discursului său privind Starea Uniunii este cea referitoare la posibila implementare a unui mecanism...Citeste mai departe »

Victor Bratu

Mitul ”echipei tehnice de suport” a Băncii Mondiale pentru autostrada Ploiești – Brașov și necunoscutele finanțării asfaltului politic

”Dividendele se dau acționarilor, nu le-a jefuit nimeni, nu le-a luat nimeni. Vrem să începem niște proiecte foarte mari, să avem un nou început....Citeste mai departe »

Victor Bratu

S-au găsit banii pentru viitoarea rectificare bugetară: Armata a cheltuit doar 8,15 % din bugetul de înzestrare

Situația drepturilor salariale din MApN a fost cea care, oficial, a provocat demisia ministrului Adrian Țuțuianu. Blocați în controversa disponibilităților financiare pentru plata soldelor,...Citeste mai departe »

OPINII & EDITORIAL

Pensiile românilor de azi şi de mâine – cum se poate da cu stângul în dreptul

Marin Pana

După ce a naţionalizat parţial „de facto” pensiile a şapte milioane de români, Executivul caută, în lipsă acută de bani, să amputeze pilonul doi...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Taxarea giganților internetului: situația și problemele

Mircea Coşea

Reuniunea de la Tallin din 16-17 septembrie a miniștrilor de finanțe din țările membre ale Uniunii Europene s-a încheiat cu un comunicat  privind realizarea...Citeste mai departe »

Siegfried Mureșan / Reforma bugetului UE post-2020, oportunitate sau amenințare

Siegfried Muresan

Bugetul Uniunii Europene (UE) este un buget al investițiilor, iar predictibilitatea veniturilor este esențială. De aceea, o întrebare legitimă pe care trebuie să ne-o...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Turcia post-kemalistă se înarmează din Rusia. Regândirea spațiului de securitate din sud-estul NATO, centrată pe România

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Deși anticipată de câteva luni, semnarea contractului de 2,5 miliarde de dolari prin care Turcia cumpără din Rusia sisteme de apărare antirachetă...Citeste mai departe »

Prognoze şi Tudose

Marin Pana

Atenție la această eroare a primului ministru: Premierul României a atras atenţia reprezentanţilor FMI („am chemat reprezentanţii FMI”, „ultimele două prognoze le-au cam greşit”)...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Cele 10 porunci ale României economico-sociale către cei câțiva inconștienți de la butoane

Cristian Grosu

Nu mai e o joacă: ceea ce acum câteva luni socoteam doar simple diversiuni și spectacol de incompetență, intră în lucru de săptămâna viitoare...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / Justețe și Justiție. Erorile în care se bălăcește ministrul Toader și momentul de răscruce al clemenței față de corupție

Cristian Grosu

Dl. Tudorel Toader, ministrul Justiției, pare decis să schimbe din temelii Codurile. Pregătește terenul, citează latinește, strecoară ca pe niște aluzii principiile după care...Citeste mai departe »

Gabriel Biriș / Un nou experiment fiscal: Contul defalcat de TVA – sau cum reinventăm roata

Gabriel Biris

După deja discutatele și uitatele subiecte fiscale (impozitul pe gospodării, impozitul pe cifra de afaceri și taxa de solidaritate) care au pus pe jar...Citeste mai departe »

Dan Bădin / Cum ne afectează propunerile de modificări fiscal-bugetare din noul program de guvernare

Dan Bădin

Indiferent de statut profesional, culoare politică sau nivel al veniturilor, cu toții am fost prinși în ultimele zile în febra discuțiilor ocazionate de noul...Citeste mai departe »

Valentin Naumescu / Nord Stream 2: cât business, câtă geopolitică și câtă neîncredere istorică? Ce vor spune președinții la Varșovia?

Valentin Naumescu

Puncte cheie: Pentru încă două-trei generații de est-europeni de acum înainte, asta dacă nu se întâmplă nimic rău pe continent până atunci, orice proiect...Citeste mai departe »

Câteva explicaţii economice ale luptei politice

Marin Pana

Miza pilonului II al sistemului de pensii, cel al contribuţiilor obligatorii administrate privat o constituie suma strânsă de la lansarea acestui sistem. Sistem menit...Citeste mai departe »

Cristian Grosu / România sovietică, ocultismul decizional și reforma clasei politice

Cristian Grosu

PSD a ratat încă odată; și intră în siajul stângii franceze – rămânând calat pe combinația de frică, pupulism și prostie întreținută instituțional. Da,...Citeste mai departe »

Andreea Paul / Ordonanța, ANAF-ul și soldații bătăliei cu prețurile de transfer

Andreea Paul

O reglementare mai atentă asupra prețurilor de transfer este necesară, dar ordonanța de guvern dată vinerea trecută nu este suficientă fără voința acțiunilor ferme...Citeste mai departe »

Cristian Diaconescu / Patru mesaje certe transmise de întânirea Trump – Iohannis

Cristian Diaconescu

Prin vizita Presedintelui Iohannis la Washington si angajarea dialogului, la cel mai inalt nivel, s-a marcat un moment interesant dar in acelasi timp cat...Citeste mai departe »

Mircea Coșea / Pericolele discursului economic: de la simplificare la manipulare

Mircea Coşea

Ar trebui să ne bucure tendința tot mai evidentă a societății românești de a discuta economie , despre rolul și efectele dezvoltării acesteia asupra...Citeste mai departe »

De interes

sigle Centrul de Resurse Juridice Centrul Român de Politici Europene Expert Forum Institutul pentru Politici Publice Pro Democrația România Curată Societatea Academică Română