Inspecția Muncii nu poate fi reformată, ci „trebuie desființată și reînființată, cu o altă organigramă și cu organizarea de concursuri pentru posturile cheie”, este concluzia Violetei Alexandru, la un an după preluarea mandatului de la conducerea Ministerului Muncii.
Desființarea, scrie aceasta într-un mesaj postat pe Facebook, se va face atunci când se va putea, adică în momentul în care va exista altă majoritate în Parlament.
Prezentăm integral mesajul ministrului Violeta Alexandru:
Evaluarea mea – pe care tocmai am terminat-o – cu privire la Inspecția Muncii îmi arată că această instituție nu poate fi reformată prin decizii punctuale. Trebuie desființată și reînființată cu o altă organigramă și cu organizarea de concursuri pentru posturile cheie. Am încercat o serie de schimbări. Nu merge.
Păcat de cei care muncesc în această instituție.
Inspecția Muncii și-a votat, prin Parlament, o lege de funcționare. Tot acolo trebuie schimbată. Când se va putea.
Mă uitam la cât sunt de indiferenți după ultima solicitare a Prim-Ministrului de a intensifica acțiunile de control pe Covid.
Sunt, în schimb, experți în prezentare de statistici. Mi-am format ochiul în a depista tacticile administrației, una dintre ele fiind aceea de a te “împacheta” prin prezentarea de statistici, situații. Pentru cine se lasă împachetat.
Atribuțiile Inspecției Muncii:
- cercetează evenimentele conform competenţelor, avizează cercetarea, stabileşte sau confirmă caracterul accidentelor, colaborează cu instituţiile implicate în ceea ce priveşte evidenţa şi raportarea accidentelor de muncă şi bolilor profesionale
- controlează activitatea de instruire, informare şi consultare a salariaţilor şi furnizează informaţii în vederea îmbunătăţirii acesteia
- autorizează din punctul de vedere al securităţii şi sănătăţii în muncă funcţionarea persoanelor fizice şi juridice şi retrage sau poate propune retragerea autorizării, în condiţiile legii
- eliberează avize şi autorizaţii conform competenţelor stabilite prin actele normative aplicabile
- dispune sistarea activităţii sau oprirea din funcţiune a echipamentelor de muncă, în cazul în care se constată o stare de pericol grav şi iminent de accidentare sau de îmbolnăvire profesională, şi sesizează, după caz, organele de urmărire penală
- dispune angajatorului efectuarea de măsurători, determinări şi expertize pentru prevenirea unor evenimente sau pentru stabilirea cauzelor evenimentelor produse, precum şi verificarea, prin organisme abilitate, a încadrării nivelului noxelor profesionale în limite admisibile la locurile de muncă, cheltuielile fiind suportate de către angajator
- controlează respectarea prevederilor legale referitoare la introducerea pe piaţă a produselor pentru care desfăşoară acţiuni de supraveghere a pieţei, conform competenţelor
- restricţionează, prin măsurile legale stabilite de legislaţia în vigoare, comercializarea produselor neconforme şi dispune măsuri de eliminare a neconformităţilor constatate
- analizează activitatea serviciilor externe de prevenire şi protecţie şi propune, după caz, comisiei de abilitare a serviciilor externe de prevenire şi protecţie şi de avizare a documentaţiilor cu caracter tehnic de informare şi instruire în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă retragerea abilitării
- prelevează probe şi efectuează testări în vederea identificării produselor care prezintă suspiciuni de neconformitate
- colaborează cu autorităţile vamale şi alte organisme responsabile cu controalele la frontiere în vederea schimbului de informaţii cu privire la produsele ce prezintă riscuri în utilizare
- colaborează cu autorităţile competente naţionale şi din cadrul Uniunii Europene în toate problemele de supraveghere a pieţei, inclusiv în ceea ce priveşte notificarea clauzei de salvgardare în cazul produselor neconforme
- controlează, coordonează şi îndrumă metodologic aplicarea prevederilor referitoare la securitatea şi sănătatea în muncă, ce decurg din legislaţia naţională, europeană şi din convenţiile Organizaţiei Internaţionale a Muncii