Funcționarii care lucrează la serviciul achiziţii din instituțiile publice ar putea fi schimbați la fiecare trei ani, pe modelul din multinaţionale, pentru a nu dezvolta relaţii personale cu furnizorii cu care lucrează, propune vicepremierul Costin Borc.
„Întrebaţi, vă rog, în multinaţionale, în orice societăţi mari care au nişte reguli foarte clare de business şi o să vedeţi că la serviciul de achiziţii este obligaţie a oricărui audit ca cei din achiziţii să se schimbe maximum o dată la trei ani sau, dacă nu ies din serviciul achiziţii, măcar schimbă familia de produse cu care au legătură. De ce? Pentru că se creează inerent nişte relaţii personale între achizitor şi vânzător. Implicit, vrem sau nu vrem, ele există şi trebuie rupte”, a declarat Costin Borc, în cadrul unei dezbateri pe marginea proiectului Strategiei Naţionale Anticorupţie, organizată de Ministerul Justiţiei, citat de Agerpres.
„Nu orice decizie proastă de business este și ilegală”
Deciziile administrațiilor publice trebuie analizată cu multă grijă, pentru că nu orice decizie proastă de business este neapărat şi ilegală.
„Nu vreau să deschid o cutie a Pandorei, dar vreau să spun că trebuie să avem puterea de a lăsa totuşi administraţia publică, locală şi centrală, să ia decizii de business. Şi vreau să spun că o decizie de business poate să fie proastă, dar nu trebuie să fie neapărat şi ilegală. Managerii care iau decizii proaste pot fi penalizaţi cu pierderea slujbei, dar nu trebuie să cădem în capcana de a judeca orice decizie proastă de business ca fiind una ilegală”, a explicat vicepremierul.
În ceea ce privește prevenirea corupţiei, Costin Borc crede că esențială este transparenţa procesului, de la criteriile de selecţie a personalului, atunci când este vorba despre funcţii publice, a furnizorilor, la achiziţii publice, dar şi realizarea unor baze de date pe baza cărora să se realizeze analize ale rezultatelor acestor procese.