Transportul intracomunitar de călători este oprit în proporţie de 100%, iar cursele turistice s-au redus cu 90%, conform datelor transmise miercuri de Federaţia Operatorilor Români de Transport.
În contextul pierderilor înregistrate de acest sector din cauza pandemiei de Covid-19, FORT cere Guvernului o serie de facilități care să împiedice închiderea afacerilor din domeniu:
- reducerea TVA-ului aplicabil în cazul serviciilor de transport
- suspendarea taxelor de drum
- reducerea gradului de împovărare fiscală în privinţa salariilor, pentru a creşte salarizarea
FORT prezintă într-un comunicat ”tabloul complet al dezastrului ce va conduce la o influenţă negativă în produsul intern brut de aproximativ 6%”:
1. Transportul internaţional de mărfuri, cel mai mare exportator de servicii din industria transporturilor :
- Foarte afectat transportul mărfurilor generale şi cel din industria automotive, puţin afectat transportul mărfurilor la temperatură controlată
- Media arată o scădere a volumelor mărfurilor transportate cu aproximativ 50% în raport cu anul 2019
- Tarifele medii practicate în transportul internaţional de mărfuri a scăzut cu 10% faţă de perioada similară a anului trecut
- Noile prevederi ale Pachetului de mobilitate, în special cele aplicabile încă din luna August a.c. (ex. întoarcerea, odată la 4 săptămâni la locul de reşedinţă al conducătorului auto) vor provoca o creştere artificială a costurilor operaţionale în medie cu minim 20%, imposibil de gestionat de către companiile de transport intracomunitar
- A început migraţia firmelor de transport către ţările Europei de Vest, în special către Germania, Austria, Belgia, Spania şi Olanda în încercarea de a menţine valabile contractele cu clienţii transporturilor intracomunitare
- Exodul şoferilor către ţările vestice continuă, pe fondul instabilităţii şi volatilităţii companiilor autohtone, dar şi din cauza instabilităţii sociale şi economice din ţara noastră. Europa de Vest are un deficit total de cel puţin 500.000 de şoferi profesionişti, numai Anglia având un minus de 60.000
- Transportul internaţional express (2,4-3,5 to) – se lucrează la capacitate redusă în medie cu 50% mai mică faţă de perioada similară a anului trecut/ jumătate din flote sunt în parcări
- Per total, transportul rutier internaţional de mărfuri este afectat şi de creşterea costurilor operaţionale în medie cu 8% pentru fiecare cursă în parte, cauzată în special de haosul timpilor de conducere, provocat de modificarea rutelor de transport respectiv de blocajele din frontiere.
2. Transportul internaţional de pasageri – al doilea mare exportator de servicii din transportul rutier
- Cursele turistice intracomunitare sunt blocate în procent de 100%, nu există activitate pentru companiile româneşti
- Cursele turistice externe cu clienţi români – scădere de 90% faţă de perioada similară a anului trecut
- Cursele regulate de pasageri în trafic internaţional – după un restart mult aşteptat la începutul lunii mai pe fondul deblocării lor, din nou în scădere dramatică – minus 70% faţă de perioada similară a anului trecut.
- Nu mai există pasageri către România, ceea ce presupune că returul se face cu maxim 20% din locuri ocupate.
- Afectat drastic de transportul ilicit – piraterie cu pasageri şi coletărie
3. Transportul naţional de mărfuri
- Scădere a volumelor cu aproximativ 20%
- Cele mai mici tarife practicate într-o tară europeană cu excepţia Bulgariei, în scădere în ultimele cinci luni – efect de canibalizare a pieţei
- Se constată o ortientare a clienţilor către capacităţi mai mici de transport în vederea optimizării costurilor
4. Transportul naţional de pasageri
- Transportul ocazional/ turistic înregistreaza o scădere de peste 90% faţă de media semestrială a ultimilor ani
- Transportul regulat interjudeţean de pasageri – se lucrează la capacitate de maxim 30%, foarte multe curse suspendate, număr extrem de mic de pasageri pe cursele active în scădere cu 70-75% faţă de perioada similară a anului trecut
- Transportul judeţean de pasageri – se lucrează la capacitate de 80-90% din total curse, însă cu număr de pasageri redus semnificativ.
- Aproximativ 60-70% din numărul pasagerilor în perioada similară a anului 2019. Concurenţă neloială din partea companiilor de transport aparţinând autorităţiilor locale sau asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară. Haos legislativ şi presiune uriaşă din partea autorităţiilor, abuzuri instituţionale, etc.
- Transportul de tip navetă – slab afectat în comparaţie cu 2019
- Transporturile de tip transfer aeroport – capacitate mică în raport cu reducerea drastică a numărului de pasageri – cu peste 60% faţă de perioada similară a anului trecut
Situația firmelor din domeniu
- 95% din operatorii de transport ce şi-au redus activitatea de la debutul stării de urgenţă, au optat pentru soluţia şomajului tehnic, însă acum, majoritatea regretă această acţiune şi spun că nu pot face faţă lunilor care vin
- Marea majoritate a transportatorilor acuză faptul că programul IMM invest a fost prost gândit, lipsit de transparenţă şi echilibru şi nici măcar 10 % din firmele membre F.O.R.T. nu au putut trece în etapă finală pentru a accesa sumele necesare continuării activităţii
- Activitatea centrelor de pregătire profesională şi procesul de examinare pentru obţinerea atestatelor necesare conducătorilor auto profesionişti sunt suspendate din nou, începand cu această săptămână, existând riscul major că transporturile internaţionale să nu se mai poată desfăşura în lipsa valabilităţii documentelor