În ciuda progreselor înregistrate de economie, veniturile în creştere ale populaţiei sunt, în mare măsură, suficiente doar pentru acoperirea nevoilor de zi cu zi, reiese din cel mai recent studiu al GfK cu privire la Climatul de consum pentru trimestrul al treilea din 2015.
Românii se aşteaptă să le crească veniturile, însă dorinţa de a cheltui mai mult se situează în teritoriu negativ deoarece veniturile le ajung, de regulă, doar pentru acoperirea aceloraşi nevoi de consum ca până acum.
„Creșterea economică are, de asemenea, un efect pozitiv asupra așteptărilor cetățenilor în ceea ce privește veniturile”, notează analiştii GfK. Astfel, în luna septembrie, indicatorul privind aşteptările românilor legate de venituri a urcat la 21,3 puncte, cu 16 puncte mai mult decât în septembrie 2014.
Pe de altă parte, dorinţa de a cheltui rămâne la un nivel scăzut.
„Cu -6,4 puncte, aceasta continuă să se situeze în intervalul negativ, deși o creștere de 5,1 puncte a fost înregistrată în raport cu luna iunie”, se arată în studiu GfK.
La nivel european, evenimentele din Grecia, crizele şi războaiele din Orientul Apropiat şi Mijlociu, dar şi problema refugiaţilor au afectat starea de spirit a consumatorilor în cel de-al treilea trimestru al anului.
„În unele țări, cei care au stat în principal la baza generării unui anumit scepticism economic au fost factorii psihologici, cum ar fi crizele care îi preocupau din ce în ce mai mult. În multe cazuri, evaluările de către cetățeni ale previziunilor în materie de economie și venituri, precum și intenția de cumpărare erau superior negative estimărilor determinate pe baza cifrelor emise la nivel intern. Cu toate acestea, în alte țări, aspecte precum creșterea economică și șomajul au rămas în prim-plan, și, astfel, au fost responsabile de impactul asupra indicatorilor individuali”, se arată în raportul citat.
Prin urmare, începând cu luna iunie, Climatul de consum EU28 a scăzut cu jumătate de punct, ajungând la 10,3 în luna septembrie. În luna august indicatorul a ajuns chiar la 9 puncte.