La obiect

Situația financiară la care se așteaptă economiștii și bancherii pe final de an

Amploarea dezechilibrării indicatorilor critici ai economiei pe 2019 creşte cu siguranţă, iar incertitudinea contextului politic îi îndeamnă la prudență pe economiști, pentru că sporeşte dificultatea… Mai mult

31.10.2019

La obiect

România, alături de Germania: în topul UE al orașelor cu cei mai puțini tineri

Potrivit Eurostat, aproape două treimi dintre orașele europene cu cei mai puțini tineri se află în România și Germania. Indicatorul utilizat este rata de dependență… Mai mult

30.10.2019

Chestiunea

Viitorul forței de muncă: Durata de muncă așteptată în România – sub nivelul din anul 2000

Durata de muncă în România s-a redus cu doi ani și jumătate în perioada 2000 – 2018, potrivit datelor publicate de Eurostat. Mai mult, raportul… Mai mult

30.10.2019

La obiect

Câte ore muncesc profesorii din UE și din România: Noile măsuri din educație și compensațiile pentru profesori

Profesorii cu o vechime de cel puțin 30 de ani ar putea primi la pensionare șase salarii medii brute, adică aproape 30.000 de lei, conform… Mai mult

28.10.2019

Cronicile

Statul și-a creat o supercompanie de făcut autostrăzi și șosele: CNADR s-a scindat prin reorganizare

de Victor Bratu 14.9.2016

cnadnr_Guvernul a adoptat miercuri o ordonanță de urgență prin care reorganizează C.N.A.D.N.R. și înfiinţează Compania Naţională de Investiţii Rutiere S.A. (C.N.I.R.), o companie distinctă pentru gestionarea infrastructurii rutiere.

Mobilul inițial al acestei reorganizări a fost crearea unei entități de stat care, dacă tot gestionează și implemenetează proiectele de infrastructură, să le și poată proiecta și executa, economisind, astfel timpii pierduți cu licitații și contestațiile la proiecte.

A rezultat, astfel o structură de la care se așteaptă avantaje, având, însă, marele dezavantaj că ar putea fi coordonată și administrată politic, devenind o miză pentru guvernele politice care vor urma.

Ce face vechiul CNADNR, rebotezată CNAIR

Aceeași ordonanță  schimbă denumirea C.N.A.D.N.R în C.N.A.I.R. (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) și va avea ca obiect principal de activitate întreținerea, repararea, administrarea și exploatarea autostrăzilor, drumurilor, variantelor ocolitoare și altor elemente de infrastructură rutieră.

Compania va gestiona și proiectele aflate în curs de implementare în acest moment, precum tronsoanele Sebeș-Turda, Lugoj-Deva, Gilău-Nădășelu.

Proiectele aflate în implementare,  odată ce vor fi finalizate, vor fi transferate către C.N.I.R., compania de investiții nou înființată.

Ce face noul CNIR, cu ce bani și cu ce personal

C.N.I.R. se va ocupa de proiectele de dezvoltare a infrastructurii de transport rutier potrivit necesităților de deplasare a cetățenilor și de circulație a mărfurilor în condiții de siguranță, cu atingerea unor timpi de deplasare comparabili cu cei din Uniunea Europeană și asigurarea confortului în trafic.

Mai precis: va proiecta, construi, reabilita, moderniza și repara autostrăzile, va construi drumuri expres, drumuri naționale, variantele de ocolire, alte elemente de infrastructură rutieră.

Capitalul social iniţial al C.N.I.R. este în valoare de 50.000.000 lei şi este subscris şi integral vărsat în numerar de statul român până la data de 30 noiembrie 2016, în calitate de acţionar unic care îşi exercită drepturile şi îşi îndeplineşte obligaţiile prin Ministerul Transporturilor, în calitate de reprezentant legal al statului român.

Noua companie de investiții poate participa cu capital, în condiţiile legii, la constituirea de societăţi comerciale cu obiect de activitate similar sau conex, împreună cu persoane fizice şi/sau juridice, române şi/sau străine pentru dezvoltarea proiectelor de infrastructura rutiera.

De asemenea, poate înfiinţa sucursale, reprezentanţe, agenţii şi alte asemenea subunităţi în ţară şi în străinătate, inclusiv în parteneriat cu Instituţiile Financiare Internaţionale, pentru dezvoltarea unor proiecte de infrastructură de transport.

În ceea ce privește gestionarea proiectelor, C.N.A.I.R. transferă, în mod etapizat, pe o perioada de maximum 3 ani, proiectele de infrastructură de transport rutier către C.N.I.R..

Proiectele care vor fi transferate sunt:

  • modernizarea Centurii Sud Bucureşti
  • realizarea ring II Centura Sud Bucureşti
  • realizarea autostrăzii Sibiu – Piteşti
  • realizarea autostrăzii Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni
  • realizarea drumului expres Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani

Până la desfăşurarea efectivă a activităţii C.N.I.R., pot fi asigurate servicii suport de către C.N.A.I.R. pe bază de protocol de colaborare încheiat între cele două companii.

Personalul C.N.I.R. este angajat pe bază de contract individual de muncă încheiat conform legii, numai prin concurs.

Sursele de finanțare ale C.N.I.R sunt

  • fondurile externe nerambursabile (pentru perioadele de programare 2007-2013, 2014-2020 și după 2020)
  • sumele alocate de la bugetul de stat
  • alte surse legal constituite(împrumuturi publice sau de la instituții financiare internaționale).

De asemenea, C.N.I.R. încasează lunar de la C.N.A.I.R. un procent de 15% din valoarea rovignetei încasate, tarifelor de trecere a podurilor precum și din alte venituri rezultate din exploatarea bunurilor proprietate publică pe care le are concesionate, cu excepția veniturilor din concesiunile de spații de servicii și a veniturilor din închirieri.

Măsura guvernului de înființare a C.N.I.R va conduce la dezvoltarea pe termen lung a reţelei trans-europene de transport (TEN-T), pentru funcționarea optimă a pieţei interne comunitare, în strânsă legătură cu realizarea obiectivelor strategiei Europa 2020 privind creşterea economică.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 14.9.2016

Lăsați un comentariu


Europa

Schimb de spioni între Lituania și Rusia

Vladimir Ionescu

Șeful serviciului secret al Lituaniei, Darius Jauniskis, a anunțat vineri că doi cetățeni lituanieni condamnați în Rusia pentru spionaj ”au fost redați familiilor lor”, fiind… Mai mult

Stiri

Bogdan Badea, Hidroelectrica: Compania riscă să intre din nou în insolvenţă, din cauza ANRE

Adrian N Ionescu

Hidroelectrica riscă să intre din nou în insolvenţă, dacă  va aplica un ordin al Autorităţii de Reglementare în Energie (ANRE), care obligă producătorul hidro să… Mai mult

Stiri

Trafic de influență pentru contracte cu CFR / Sebastian Vlădescu și Cristian Boureanu, trimiși în judecată

Vladimir Ionescu

Fostul ministru al Finanţelor Sebastian Vlădescu și fostul deputat Cristian Boureanu au fost trimiși în judecată într-un dosar în care consorțiului de firme austriece Swietelsky… Mai mult

Stiri

Ucraina / Sume record alocate Apărării – 5,45% din PIB în 2020

Iulian Soare

Bugetul de stat pentru anul 2020 al Ucrainei, adoptat joi în Parlamentul de la Kiev, prevede cheltuieli record pentru sectorul apărării. Fondurile alocate apărării şi… Mai mult

Stiri

Media BNR a cursului leului rămâne în zona recordului istoric de slăbiciune, sub presiunea deficitului bugetar

Adrian N Ionescu

Media BNR a cursului euro -leu a înregistrat vineri nivelul de 4,7667 lei / euro, cu numai două zecimi de miimi sub recordul istoric de… Mai mult

Stiri

BEI oprește finanţarea proiectelor energetice pe bază de combustibili fosili

Adrian N Ionescu

Planurile românești de noi capacități de producție energetică vor fi afectate  de decizia Băncii Europene de Investiţii (BEI) privind oprirea finanţării proiectelor în domeniul combustibililor… Mai mult

Europa

Germania / Vaccinarea împotriva rujeolei, obligatorie în școli și grădinițe. Situația din România

Iulian Soare

Bundestagul, camera legislativă inferioară a parlamentului german, a aprobat joi, după mai multe luni de dezbateri și polemici, legea prin care vaccinarea antirujeolică devine obligatorie… Mai mult