Chestiunea

Creșterea puterii de cumpărare a salariilor se menține la peste 10%, productivitatea muncii la +0,2%

Conform datelor publicate de INS, câștigul salarial mediu brut din luna iulie 2019 a fost de 5.091 lei, cu 0,7% mai mic faţă de luna… Mai mult

12.09.2019

La obiect

Modificări la schemele de ajutor de stat pentru companii: guvernul relaxează condițiile pentru a lărgi baza de aplicabilitate

Ministerul Finanțelor Publice modifică schemele de ajutor de stat 807/2014 și 332/2014, în urma consultării cu mediul privat, reiese dintr-un proiect de hotărâre publicat miercuri.… Mai mult

11.09.2019

Chestiunea

Cum faci să crești salariile în an electoral: ghidul polonez

Polonia e în plină campanie electorală, iar guvernul polonez se pregătește pentru o schimbare de paradigmă, premierul Meteusz Morawiecki anunțând ”sfârșitul erei forței de muncă… Mai mult

11.09.2019

La obiect

Optimizare fiscală mondială: Luxemburg și Olanda se află pe traseele a 7 trilioane de dolari de false investiții străine directe – studiu FMI

Falsele investiții străine directe (ISD) din lume se ridică la circa 15 trilioane de dolari, iar dintre acestea aproape jumătate doar trec, de fapt, prin… Mai mult

11.09.2019

Cronicile

Statul și-a creat o supercompanie de făcut autostrăzi și șosele: CNADR s-a scindat prin reorganizare

de Victor Bratu 14.9.2016

cnadnr_Guvernul a adoptat miercuri o ordonanță de urgență prin care reorganizează C.N.A.D.N.R. și înfiinţează Compania Naţională de Investiţii Rutiere S.A. (C.N.I.R.), o companie distinctă pentru gestionarea infrastructurii rutiere.

Mobilul inițial al acestei reorganizări a fost crearea unei entități de stat care, dacă tot gestionează și implemenetează proiectele de infrastructură, să le și poată proiecta și executa, economisind, astfel timpii pierduți cu licitații și contestațiile la proiecte.

A rezultat, astfel o structură de la care se așteaptă avantaje, având, însă, marele dezavantaj că ar putea fi coordonată și administrată politic, devenind o miză pentru guvernele politice care vor urma.

Ce face vechiul CNADNR, rebotezată CNAIR

Aceeași ordonanță  schimbă denumirea C.N.A.D.N.R în C.N.A.I.R. (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) și va avea ca obiect principal de activitate întreținerea, repararea, administrarea și exploatarea autostrăzilor, drumurilor, variantelor ocolitoare și altor elemente de infrastructură rutieră.

Compania va gestiona și proiectele aflate în curs de implementare în acest moment, precum tronsoanele Sebeș-Turda, Lugoj-Deva, Gilău-Nădășelu.

Proiectele aflate în implementare,  odată ce vor fi finalizate, vor fi transferate către C.N.I.R., compania de investiții nou înființată.

Ce face noul CNIR, cu ce bani și cu ce personal

C.N.I.R. se va ocupa de proiectele de dezvoltare a infrastructurii de transport rutier potrivit necesităților de deplasare a cetățenilor și de circulație a mărfurilor în condiții de siguranță, cu atingerea unor timpi de deplasare comparabili cu cei din Uniunea Europeană și asigurarea confortului în trafic.

Mai precis: va proiecta, construi, reabilita, moderniza și repara autostrăzile, va construi drumuri expres, drumuri naționale, variantele de ocolire, alte elemente de infrastructură rutieră.

Capitalul social iniţial al C.N.I.R. este în valoare de 50.000.000 lei şi este subscris şi integral vărsat în numerar de statul român până la data de 30 noiembrie 2016, în calitate de acţionar unic care îşi exercită drepturile şi îşi îndeplineşte obligaţiile prin Ministerul Transporturilor, în calitate de reprezentant legal al statului român.

Noua companie de investiții poate participa cu capital, în condiţiile legii, la constituirea de societăţi comerciale cu obiect de activitate similar sau conex, împreună cu persoane fizice şi/sau juridice, române şi/sau străine pentru dezvoltarea proiectelor de infrastructura rutiera.

De asemenea, poate înfiinţa sucursale, reprezentanţe, agenţii şi alte asemenea subunităţi în ţară şi în străinătate, inclusiv în parteneriat cu Instituţiile Financiare Internaţionale, pentru dezvoltarea unor proiecte de infrastructură de transport.

În ceea ce privește gestionarea proiectelor, C.N.A.I.R. transferă, în mod etapizat, pe o perioada de maximum 3 ani, proiectele de infrastructură de transport rutier către C.N.I.R..

Proiectele care vor fi transferate sunt:

  • modernizarea Centurii Sud Bucureşti
  • realizarea ring II Centura Sud Bucureşti
  • realizarea autostrăzii Sibiu – Piteşti
  • realizarea autostrăzii Târgu Mureş – Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni
  • realizarea drumului expres Ploieşti – Buzău – Focşani – Bacău – Paşcani

Până la desfăşurarea efectivă a activităţii C.N.I.R., pot fi asigurate servicii suport de către C.N.A.I.R. pe bază de protocol de colaborare încheiat între cele două companii.

Personalul C.N.I.R. este angajat pe bază de contract individual de muncă încheiat conform legii, numai prin concurs.

Sursele de finanțare ale C.N.I.R sunt

  • fondurile externe nerambursabile (pentru perioadele de programare 2007-2013, 2014-2020 și după 2020)
  • sumele alocate de la bugetul de stat
  • alte surse legal constituite(împrumuturi publice sau de la instituții financiare internaționale).

De asemenea, C.N.I.R. încasează lunar de la C.N.A.I.R. un procent de 15% din valoarea rovignetei încasate, tarifelor de trecere a podurilor precum și din alte venituri rezultate din exploatarea bunurilor proprietate publică pe care le are concesionate, cu excepția veniturilor din concesiunile de spații de servicii și a veniturilor din închirieri.

Măsura guvernului de înființare a C.N.I.R va conduce la dezvoltarea pe termen lung a reţelei trans-europene de transport (TEN-T), pentru funcționarea optimă a pieţei interne comunitare, în strânsă legătură cu realizarea obiectivelor strategiei Europa 2020 privind creşterea economică.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 14.9.2016

Lăsați un comentariu


Stiri

CE Oltenia ar putea fi sprijinit de toţi consumatorii de energie, dar ajutorul de stat trebuie aprobat de Bruxelles

Vladimir Ionescu

Complexul Energetic Oltenia ar putea beneficia de sprijin pentru plata certificatelor de emisii sub forma unor contribuţii în factura de energie, însă acest ajutor de… Mai mult

Europa

Thomas Cook, cea mai veche agenţie de turism din lume, riscă să intre în faliment

Vladimir Ionescu

Șefii Thomas Cook se întâlnesc duminică cu băncile și investitorii pentru a decide dacă cea mai veche companie de turism din lume îşi mai poate… Mai mult

Stiri

Premierul Viorica Dăncilă, poză cu două fetiţe şi o mitralieră

Vladimir Ionescu

Premierul şi-a făcut mai multe fotografii  alături de două fetiţe, în faţa unei puşti de asalt, expuse la festivalul “Toamna Cugireală”, în cadul căruia fabrica… Mai mult

Stiri

USR-PLUS își anunță prioritățile pentru cazul că PSD va fi înlăturat de la guvernare

Alexandra Pele

Dacian Cioloș, reprezentantul alianței USR-PLUS care ar viza funcția de premier dacă alianța ar ajunge la guvernare, a prezentat duminică un document cu măsurile urgente… Mai mult

Stiri

Finanţele modifică legislaţia RCA, în urma unor observaţii ale Comisiei Europene

Vladimir Ionescu

Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a elaborat un set de măsuri de modificare a Legii asigurării obligatorii de răspundere civilă auto (RCA). Acestea au survenit ca… Mai mult

Stiri

SUA vor trimite trupe suplimentare în Orientul Mijlociu în urma atacurilor din Arabia Saudită

Vladimir Ionescu

Statele Unite vor trimite trupe suplimentare în Orientul Mijlociu, în contextul atacurilor ce au vizat rafinării din Arabia Saudită, a declarat secretarul american al Apărării,… Mai mult

Stiri

Bitdefender BOX – o nouă funcționalitate în soluția de securitate pentru dispozitive inteligente

Vladimir Ionescu

Bitdefender a anunțat joi că a introdus o nouă funcționalitate în soluția de securitate pentru dispozitive inteligente, Bitdefender BOX, capabilă să oprească temporar asistenții personali… Mai mult