11 aprilie, 2018

Ministrul de Finanțe, Eugen Teodorovici, a anunțat miercuri că România va elabora, până la sfârșitul lunii aprilie, un document oficial de răspuns la Raportul de țară elaborat de către Comisia Europeană în cadrul instrumentului de monitorizare a politicilor economice naționale la nivelul UE.

În propriul raport, afirmă Eugen Teodorovici, România va detalia, pe de-o parte, măsurile pe care Guvernul le va aplica pentru a răspunde observațiilor europene legate de evoluția unor indicatori macro-economici și, pe de altă parte, pentru a semnala ”toate nemulțumirile noastre vizavi de modul în care, în cazuri justificate, și vă spun- sunt foarte multe din păcate, lucrurile ar trebui schimbate în relația România-Comisie sau România-state membre”.

Lista reproșurilor făcute UE și unor state membre


”Ar trebui să facem și noi, ca țară, un raport anual cu toate nemulțumirile noastre vizavi de modul în care, în cazuri justificate, și vă spun- sunt foarte multe din păcate, lucrurile ar trebui schimbate în relația România- Comisie sau România- state membre. Cine nu crede, pot să dau și foarte multe exemple, din păcate…”. Cu această frază și-a început ministrul de Finanțe discursul rostit miercuri la evenimentul organizat de Reprezentanța Comisiei Europene în România, care a adus la București oficiali ai Comisiei care au detaliat principalele concluzii ale ultimului Raport de țară pentru România.

Spre finalul discursului audiența a aflat că acest ”contra-raport” nu este doar o probabilitate, ci are un termen de elaborare:

”Un răspuns la acest Raport de țară se va realiza în România până la finalul lunii aprilie. (…) Un raport al nostru, ca țară, care să conțină nu neapărat toate nemulțumirile, dar situațiile despre care credem noi că se întâmplă altfel decât și-au asumat toate parlamentele țărilor membre ale UE atunci când au ratificat Tratatul de aderare. Și multe alte elemente la nivel european care se întâmplă trebuie să le spunem, să le argumentăm și să ne luptăm pentru ele”, a declarat Eugen Teodorovici.

Ca lucrurile să fie mai clare, ministrul Teodorovici a adus în discuție principii, dar și exemple care vor fi oferite Executivului european.


”Îmi doresc, la nivel european, un tratament egal, cel puțin asemănător cu al altor state. Fac câteva precizări, să se înțeleagă la ce mă refer:

În primul rând, la bariere economice, zona aceasta de concurență loială. Că vorbim de tratament incorect față de anumiți agenți economici care fie încearcă să își dezvolte afaceri în Europa, fie tranzitează anumite țări, fie că au ca destinație anumite țări europene…

Știți foarte bine, transporturile auto, unde companiile din România sunt, una câte una, efectiv luate la țintă pentru că logica în familia europeană este să te iubești mai mult pe tine decât pe ceilalți.

Mai vorbeam cu cei de la Comisia Europeană de Schengen. Eu văd asta ca o barieră în dezvoltarea economică a României, fără a avea tehnic motive de a fi înafara acestei zone.

Mă refer și la partea de cost de finanțare. Sigur, vor spune foarte mulți că e vorba de riscul de țară.

Bun, aș vrea să văd și eu definiția, ce înseamnă risc de țară? Dacă vorbim de datoria publică, România este a cincea poziție ca fiind cea mai de jos datorie publică- sunt țări din UE, știți foarte bine, care sunt mult peste limita admisă la Maastricht.

Apoi, creșterea economică este recunoscută ca fiind cea mai puternică în România. Deci, iată un element de siguranță…

Lista de probe e foarte lungă cu ceea ce se întâmplă în România pentru ca un cost de finanțare să nu difere foarte mult, dacă totuși nu poate fi egal, de ceea ce se întâmplă în restul Europei… Eu unul nu văd acel argument pertinent care să stea la baza acestui cost diferențiat.

La fel, problema vizelor. O să spuneți: ce treabă are cu economia? Are, cel puțin pentru oamenii de afaceri care doresc să facă ceva într-o țară care nouă ne cere viză de acces- e o barieră. Oameni de afaceri din alte state UE pot să facă o călătorie foarte simplu, înaintea nostră.

Atunci, care mai e statutul legal de membru al UE?

Consiliul Concurenței, obligat să stea cu ochii și pe UE

Ministrul Eugen Teodorovici a anunțat că deja s-au luat măsuri pentru ca ”nedreptățile” făcute românilor și României să fie strict monitorizate:

”Am discutat cu Consiliul Concurenței și vor avea ca obligație, de 2 ori pe an, să pună pe masa Guvernului și a Parlamentului un raport clar, o analiză amănunțită pe fiecare stat membru, pe sectoare de activitate, pentru a vedea cum sunt încălcate drepturile agenților noștrii economici atunci când încearcă să dezvolte o afacere peste hotare, în UE.

Bine, asta e treaba comisarului pe Concurență, dar o să o ajutăm noi ca lucrurile să fie foarte clare și soluționabile.”

Ministrul de Finanțe a făcut în final și precizarea:

”Nu are nimeni nimic cu nimeni, dar îmi doresc pentru țara asta ce își doresc și alții pentru țările lor.

Eu îmi doresc același lucru, să ne iubim întâi pe noi mai mult ca pe ceilalți, să devenim mai puțin latini decât suntem azi, adică să fim mai pragmatici, cum sunt și ceilalți…

Iar când simțim că drepturile sau respectul față de noi nu sunt tocmai așa cum sunt și față de alte state, să spunem lucrurilor pe nume… Vorbesc de bariere, de piedici în a ne dezvolta chiar și economic, noi, ca țară.”

După arie, vinilul cu refrenul : simplificarea legii achizițiilor, atragerea de investiții private, reforma ANAF și demararea proiectelor de infrastructură

Ministrul de Finanțe a prezentat și câteva direcții de iminentă acțiune guvernamentală ca răspuns la îngrijorările Comisiei Europene formulate la adresa României.

”Spunea (în discursul de deschidere a evenimentului organizat miercuri- n. red.) doamna Angela Cristea, foarte bine, de 2 elemente importante: capacitate administrativă și voința politică pentru a schimba lucrurile aici.

Bun. Voința politică o avem, este categoric. (…) Important este să începem lucruri, pe marile proiecte de infrastructură, pe o susținere a ceea ce înseamnă investiții.

Chiar ieri am fost la Bruxelles pentru discuții, la nivel de comisar european, vizavi de intenția noastră de a schimba cadrul legislativ pe achiziții, în sensul de a-l simplifica atât cât este el definit la nivel european și fără să adăugăm nimic în plus.

Asta e intenția- să simplificăm foarte mult acest cadru legislativ. Va fi un semnal de a accelera investiții, atât la nivel local, dar mai ales în zona de proiecte mari.

Vom încerca, și vom reuși cu siguranță, să creăm un cadru prietenos în ceea ce înseamnă investițiile private– că vorbim de fiscalitate, că vorbim de simplificare, de reguli cel puțin la fel de bune ca în alte state, acolo unde, din păcate, cel puțin în ultimii ani, s-au dus o mare parte din investițiile private….

Îmi doresc foarte mult ca România să devină efectiv o destinație clară și primitoare, astfel încât investițiile străine să vină în această zonă a Europei.

De asemenea, cred că este obligatoriu de făcut o analiză a nivelului de cheltuieli publice. Asta nu o facem cum ar zice unii din lipsă de fonduri, ci pentru că este o obligație legală și de bun simț față de întreaga țară.

Trebuie să mai vedem dacă aceste cheltuieli nu cumva pot fi aduse pe zona de fonduri europene…

O astfel de analiză trebuie făcută și anul viitor, bugetul pe 2019 îl voi gândi mult mai modern, mai logic, mai concret, mai pragmatic pentru că, am spus-o mereu și din păcate o spun și astăzi, din păcate există încă foarte multe zone în care se cheltuie nejustificat sume importante de bani, în loc ca acestea să fie direcționate în zone în care ar fi necesare cheltuieli mai mari.

Mai vorbeați de deficit, de acel procent de 1% deficit peste care nimeni nu putea să treacă. Iată că lumea a depășit acel moment, a trecut de la 1% la 3%… Nu vreau să spun că trebuie să depășim 3%, Doamne ferește. Spun că 100% trebuie să ai justificare deplină pentru chetuială, acesta este primul nostru obiectiv. (…)

Sunt și măsuri– le vom comunica public- care par la prima vedere destul de reformatoare, poate greu de realizat, dar sunt măsuri care se tot discută de ani de zile: vorbim de reforma ANAF, vorbim de reforma zonei de vamă, de reducerea evaziunii fiscale.

Multe astfel de măsuri care se vor menționa foarte clar în acest document de răspuns la documentul Comisiei Europene în care vom arăta direcția pe care am ales-o. Acest lucru trebuie făcut pentru că nu ne permitem ca țară să continuăm doar cu a spune, a prezenta, dar a nu acționa în consecință.

Vorbeam de reforma ANAF. Am să vă spun la final de an, din mai multe motive nu vreau să prezint foarte clar care vor fi măsurile dar, cu siguranță, acest lucru se va întâmpla. Vorbesc în special de partea de vămi, vorbesc de faptul că am să mă ocup personal de ceea ce înseamnă marii contribuabili. În special zona București, pentru că ponderea principală aici este și nu vreau să aduc niciun fel de sincopă. Îmi doresc o reformă radicală, în sensul bun, în special în partea de administrare fiscală.a prezentat ministrul Teodorovici obiectivele ministerului pe care îl conduce.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

2 răspunsuri

  1. Acest ministru are dreptate si vine in intampinarea dorintei romanilor de a fi tratati in cadrul UE de pe picior de egalitate.
    De asemenea o parte din cheltuielile administrative atat cu birotica cat si cu salariile si deplasarile personalului angajat pe fonduri europene at trebuie sa fie eligibile si deci decontate.
    Nu in ultimul rand UE prin reprezentantii ei nu ar avea voie sa se amestece in legislatia elaborate de Parlamentul Romaniei atat timp cat aceasta nu incalca legile UE si practica existent in domeniu.

  2. Stimate,
    d-le Protonic,
    1.Investitorii Nu vin in Romania, datorita riscului de tara, care se masoara in indicele de competitivitate economica nationsls, care este de un dezastruos si subafrican 74!
    Ei pleaca in Singapore, cu indicele de functionalitate 1, adica UNU!
    La acesta se adauga lipsa unui PROIECT DE TARA, catre sa stabilizeze sistemul fiscal si financiar national.
    1.In lipsa unui proiect de reindustrializare, care sa creieze resurse de crestere a salariilor si drepturilor sociale, cresterea economice este INEXISTENTA, lipsa ei reflectindu-se in declinul monedei nationale (cu citiva bani doar in 4 luni), cu cresterea costului creditului, cu datorie externa de 1,4 miliarde de Euro, cu dezechilibrul balantei externe cu miliarde de Euro deficit, etc.
    2.Investitorul strain industrial NU vine intr-o tara in care TOTUL CURGE, in care tot ceeace determina sau influenteaza mersul afacerilor este imprevizibil de la o zi la alta!
    3.Mai mault ca atit, UE nu ar avea voie sa se amestece in legislatia elaborata de Parlament, chiar daca incalca regulile democratice si independenta justitiei, sustinind o clasa politica corupta si interesata sa scape de respunderea pentru furtul banului public si coruptie.Asa ca UE, sa-si vada de treaba ei, iar in Romania sa infloreasca mai departe jaful averii publice si dezinteresul pentru dezvoltarea industriala, sanatoasa…

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

2 răspunsuri

  1. Acest ministru are dreptate si vine in intampinarea dorintei romanilor de a fi tratati in cadrul UE de pe picior de egalitate.
    De asemenea o parte din cheltuielile administrative atat cu birotica cat si cu salariile si deplasarile personalului angajat pe fonduri europene at trebuie sa fie eligibile si deci decontate.
    Nu in ultimul rand UE prin reprezentantii ei nu ar avea voie sa se amestece in legislatia elaborate de Parlamentul Romaniei atat timp cat aceasta nu incalca legile UE si practica existent in domeniu.

  2. Stimate,
    d-le Protonic,
    1.Investitorii Nu vin in Romania, datorita riscului de tara, care se masoara in indicele de competitivitate economica nationsls, care este de un dezastruos si subafrican 74!
    Ei pleaca in Singapore, cu indicele de functionalitate 1, adica UNU!
    La acesta se adauga lipsa unui PROIECT DE TARA, catre sa stabilizeze sistemul fiscal si financiar national.
    1.In lipsa unui proiect de reindustrializare, care sa creieze resurse de crestere a salariilor si drepturilor sociale, cresterea economice este INEXISTENTA, lipsa ei reflectindu-se in declinul monedei nationale (cu citiva bani doar in 4 luni), cu cresterea costului creditului, cu datorie externa de 1,4 miliarde de Euro, cu dezechilibrul balantei externe cu miliarde de Euro deficit, etc.
    2.Investitorul strain industrial NU vine intr-o tara in care TOTUL CURGE, in care tot ceeace determina sau influenteaza mersul afacerilor este imprevizibil de la o zi la alta!
    3.Mai mault ca atit, UE nu ar avea voie sa se amestece in legislatia elaborata de Parlament, chiar daca incalca regulile democratice si independenta justitiei, sustinind o clasa politica corupta si interesata sa scape de respunderea pentru furtul banului public si coruptie.Asa ca UE, sa-si vada de treaba ei, iar in Romania sa infloreasca mai departe jaful averii publice si dezinteresul pentru dezvoltarea industriala, sanatoasa…

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: