fbpx

La obiect

România importă aproape jumătate din resursele energetice primare de care are nevoie. Deficitul de gaze crește cel mai mult

Importurile de resurse energetice primare, de aproape 8,845 milioane de tone echivalent petrol (tep), au acoperit aproape 45% din totalul resurselor de energie primară consumate… Mai mult

13.09.2021

La obiect

Creșterea puterii de cumpărare aterizează – Educația a coborât spre minus15%

Câștigul salarial mediu brut din luna iulie 2021 a fost de 5.780 lei, cu 1 (un) leu mai mult față de luna precedentă, potrivit datelor… Mai mult

12.09.2021

La obiect

Deficitul comercial se întoarce peste pragul de 2 mld. euro/lună. Plusul din sectorul auto se topește

Deficitul comercial al României a depășit din nou pragul de 2 miliarde euro pe lună în iulie 2021, potrivit datelor comunicate de INS. Minusul consemnat… Mai mult

09.09.2021

La obiect

Economiștii: Criza politică potențează cauzele deprecierii leului, pe fondul dezechilibrelor financiare acumulate ale României

Leul este singura monedă din Europa Centrală și de Est care s-a depreciat de la începutul anului, pe când piețele nu luau în calcul criza… Mai mult

08.09.2021

Semnalul dat României de roboții de la Dacia. O perspectivă oferită de economistul Aurelian Dochia

de Victor Bratu 28.6.2015

dochiaFrancezii de la Renault derulează un program de disponibilizări voluntare la uzina Dacia din Mioveni, o consecință a faptului că munca unui prim lot de 300 de angajați va fi realizată de mașini.

Motivul pentru care Renault derulează acest program este creșterea productivității, conducerea franceză anunțând oficial că are în plan să ridice acest indicator constant, în următorii 5 ani.
Economistul Aurelian Dochia analizează pentru cursdeguvernare.ro semnificațiile și efectele acestei decizii strategice.

Competitivitate și bilanț contabil

Pașii făcuți în direcția creșterii competitivității semnifică în primul rând intenția Renault de a continua investițiile în România, în ciuda faptului că autoritățile întârzie cu demararea lucrărilor la autostrada Pitești-Sibiu, care ar da un impuls suplimentar afacerii franceze.
Pentru Aurelian Dochia, anunțul nu a constituit o surpriză: ”Direcția de dezvoltare a acestei industrii în general, dar și a Renault, este vizibilă de ani și ani, peste tot în lume. Previzibil, urma să fie aplicată și în România.”

În opinia economistului Aurelian Dochia, plusul de competitivitate de la Dacia nu va genera schimbări semnificative în acest sector în România: ”Deocamdată, Ford nu a atins un nivel de producție care să îi pună probleme în ceea ce privește creșterea capacității de producție. Cred că ei sunt confortabili în acest moment și rămâne doar o chestiune de perspectivă, pentru situația în care vor dezvolta un produs pentru care să existe cerere pe piață. Să nu uităm, rețeta Dacia este o consecință a unei game de autoturisme de succes în rândul publicului, or nu e simplu să realizezi așa ceva…”

Un plus de productivitate al uzinei de la Mioveni nu va modifica dramatic nici industria orizontală pentru că tehnologizarea Renault nu semnifică neapărat sporirea numărului de unități produse, aceasta având legătură strictă cu cererea.

În esență, plusul de competitivitate se va reflecta în acest stadiu strict în documentele contabile ale companiei.

Robotizarea și impactul pe locurile de muncă

Aurelian Dochia atrage atenția însă în legătură cu un fenomen mult mai profund care ar trebui analizat, în primul rând de guvernanți.

”Există o îngrijorare globală cu privire la robotizare: impactul pe locurile de muncă. Chestiunea este complicată pentru că, deocamdată, nu avem răspuns și nici soluții. Doar în Japonia pare că acestă chestiune se rezolvă pe cale naturală: acolo tehnologia pare să aibe un impact limitat pe locurile de muncă din cauză că populația îmbătrânește… Cred că soluțiile pot fi oferite numai pe termen lung, deci este nevoie de viziune. Iar în opinia mea ar trebui să vorbim de îmbunătățirea calificărilor, de diversificare. E clar că România trebuie să acționeze cumva în acest sens, să stimulăm creativitatea, care poate fi mai greu asigurată de roboți. Or, pentru asta avem nevoie de un alt tip de educație.”, afirmă Aurelian Dochia.

Problema cronică a sistemului de educație românesc este dată de lipsa de adecvare la cerințele pieței, o problemă reclamată de ani buni de mediul de afaceri.

A continua politicile derulate în ultimii 20 de ani în domeniul învățământului va afecta doar România, ca stat pentru că oamenii, crede Aurelian Dochia au alternative: ”Soluția by default, și nu m-ar mira să apelăm la ea, ar fi să-i lăsăm în continuare pe români să se descurce prin Europa sau prin alte continente. Pentru stat însă, va fi dramatic”.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 28.6.2015

Un raspuns

  1. Ștefan A.
    28.6.2015, 10:45 pm

    1- Investitia in roboti e deducibila 100% . Cel putin in alte tari.
    2- Automatizarea masiva a unui proces de productie (oricare si indiferent ca e auto , masini de spalat rufe , cazane de incalzit apa sau fabricarea caramelelor ) asigura:
    a- calitate ridicata (rebutul se reduce catre zero)
    b- capacitate productiva majora . Robotul nu se odihneste noaptea sau sarbatorile legale , nu face greva .
    c- de regula apar alte meserii deoarece intretinerea , repararea unor procese automatizate (cu roboti sau linii continue automatizate ) necesita personal uman inalt calificat .
    d- automatizarea intensiva e de regula datorata si previziunilor fiscale . Ipotetice viitoare mariri de cost al orei de munca vin prevenite cu automatizari care duc la scaderea fortei de munca umane si mentinerea costurilor viitoare in limitele impuse/stabilite .

    Puncul d. a fost masiv aplicat in tarile occidentale si in toate domenile productive . De la productia de giroscoape laser la ciocolati si ambalaje.
    Globalizarea a dat peste cap toate previziunile .
    PS . UE e inca un campion in cercetarea , dezvoltarea si aplicarea tehnologiilor moderne prin automatizari , robotizari . Romania e total in afara acestei sfere care inventeaza , produce , vinde , exporta inalta tehnologie aplicata .

Lăsați un comentariu


Stiri

Guvernatorul BNR: sectorul guvernamental crează tot deficitul extern

Razvan Diaconu

Sectorul guvernamental este cel care creează deficitul extern în totalitate, a declarat vineri guvernatorul Băncii Naţionale a României, Mugur Isărescu. Remarca a fost făcută, potrivit… Mai mult

Europa

Guvernul britanic ar putea apela la șoferii din armată ca să acopere criza din transportul de marfă

Iulian Soare

Ministerul Transporturilor din Marea Britanie ar putea apela la şoferii din cadrul forţelor armate pentru transporturile civile de marfă, ca să acopere lipsa celor din… Mai mult

Europa

Ursula von der Leyen prezintă luni, la București, evaluarea Comisiei pe PNRR

Razvan Diaconu

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, se întâlneşte luni, la Bucureşti, cu preşedintele Klaus Iohannis şi cu premierul Florin Cîţu, a anunţat vineri Reprezentanța… Mai mult

Europa

Milionarii germani își mută banii în Elveția temându-se că stânga va câștiga alegerile de duminică

Razvan Diaconu

O posibilă victorie a stângii la alegerile care vor avea loc duminică în Germania i-a speriat pe milionarii din această ţară care vor să îşi… Mai mult

Stiri

CGMB a aprobat rectificarea bugetară: 200 de milioane de lei pentru transportul în comun, 110 milioane la ajutoare sociale

Vladimir Ionescu

Consiliul General al Municipiului Bucureşti a aprobat, în şedinţa de vineri, un proiect de rectificare bugetară, potrivit căruia subvenţiile pentru transportul în comun cresc cu… Mai mult

Europa

Producția de îngrășăminte chimice scade în Europa din cauza scumpirii gazelor

Adrian N Ionescu

Scumpirea gazelor începe să provoace sincope majore industriei europene, care abia începuse să-și revină din șocul coronavirus. Industria chimică și în special companiile de îngrăşăminte… Mai mult

Europa

Italia anunță măsuri de 3 miliarde de euro pentru micșorarea facturilor la energie

Vladimir Ionescu

Premierul Mario Draghi a anunțat măsuri în valoare de trei miliarde de euro pentru a micșora facturile la gaz și electricitate ale italienilor, transmite Euractiv.… Mai mult