Chestiunea

Cele 6 bombe care au aruncat în aer deficitul pe ultima sută de metri

Deficitul de 4,4% din PIB, aprobat de guvern joi seară la ultima rectificare, este rezultatul unei construcții bugetare făcute în martie 2019 de către guvernul… Mai mult

28.11.2019

Interviu

Germania, în criza psihologică dintre post-naționalism și ”Germany-first”: interviu cu Jan Techau

Textul de mai jos e o scurtă înșurire de fragmente din interviul acordat CRONICILOR Curs de Guvernare de Jan Techau – directorul Programului Europa de… Mai mult

28.11.2019

Chestiunea

Starea Sănătății în UE 2019 / Problema României: Dependența de serviciile spitalicești, cauza principală a ineficienței sistemului

Cheltuielile pentru sănătate ale României au atins un minim istoric și sunt cele mai mici din UE, atât pe cap de locuitor, cât și ca… Mai mult

28.11.2019

Digital

Experiența finlandeză – mic curs de civilizare digitală. Ce ar fi trebuit să facă ANAF pentru informatizare, transparență, eficiență

România a ratat ocazia de a avea un sistem modern, informatizat, de colectare a taxelor, deși s-a bucurat atât de expertiză din partea Băncii Mondiale… Mai mult

28.11.2019

Cronicile

Semnalul dat României de roboții de la Dacia. O perspectivă oferită de economistul Aurelian Dochia

de Victor Bratu 28.6.2015

dochiaFrancezii de la Renault derulează un program de disponibilizări voluntare la uzina Dacia din Mioveni, o consecință a faptului că munca unui prim lot de 300 de angajați va fi realizată de mașini.

Motivul pentru care Renault derulează acest program este creșterea productivității, conducerea franceză anunțând oficial că are în plan să ridice acest indicator constant, în următorii 5 ani.
Economistul Aurelian Dochia analizează pentru cursdeguvernare.ro semnificațiile și efectele acestei decizii strategice.

Competitivitate și bilanț contabil

Pașii făcuți în direcția creșterii competitivității semnifică în primul rând intenția Renault de a continua investițiile în România, în ciuda faptului că autoritățile întârzie cu demararea lucrărilor la autostrada Pitești-Sibiu, care ar da un impuls suplimentar afacerii franceze.
Pentru Aurelian Dochia, anunțul nu a constituit o surpriză: ”Direcția de dezvoltare a acestei industrii în general, dar și a Renault, este vizibilă de ani și ani, peste tot în lume. Previzibil, urma să fie aplicată și în România.”

În opinia economistului Aurelian Dochia, plusul de competitivitate de la Dacia nu va genera schimbări semnificative în acest sector în România: ”Deocamdată, Ford nu a atins un nivel de producție care să îi pună probleme în ceea ce privește creșterea capacității de producție. Cred că ei sunt confortabili în acest moment și rămâne doar o chestiune de perspectivă, pentru situația în care vor dezvolta un produs pentru care să existe cerere pe piață. Să nu uităm, rețeta Dacia este o consecință a unei game de autoturisme de succes în rândul publicului, or nu e simplu să realizezi așa ceva…”

Un plus de productivitate al uzinei de la Mioveni nu va modifica dramatic nici industria orizontală pentru că tehnologizarea Renault nu semnifică neapărat sporirea numărului de unități produse, aceasta având legătură strictă cu cererea.

În esență, plusul de competitivitate se va reflecta în acest stadiu strict în documentele contabile ale companiei.

Robotizarea și impactul pe locurile de muncă

Aurelian Dochia atrage atenția însă în legătură cu un fenomen mult mai profund care ar trebui analizat, în primul rând de guvernanți.

”Există o îngrijorare globală cu privire la robotizare: impactul pe locurile de muncă. Chestiunea este complicată pentru că, deocamdată, nu avem răspuns și nici soluții. Doar în Japonia pare că acestă chestiune se rezolvă pe cale naturală: acolo tehnologia pare să aibe un impact limitat pe locurile de muncă din cauză că populația îmbătrânește… Cred că soluțiile pot fi oferite numai pe termen lung, deci este nevoie de viziune. Iar în opinia mea ar trebui să vorbim de îmbunătățirea calificărilor, de diversificare. E clar că România trebuie să acționeze cumva în acest sens, să stimulăm creativitatea, care poate fi mai greu asigurată de roboți. Or, pentru asta avem nevoie de un alt tip de educație.”, afirmă Aurelian Dochia.

Problema cronică a sistemului de educație românesc este dată de lipsa de adecvare la cerințele pieței, o problemă reclamată de ani buni de mediul de afaceri.

A continua politicile derulate în ultimii 20 de ani în domeniul învățământului va afecta doar România, ca stat pentru că oamenii, crede Aurelian Dochia au alternative: ”Soluția by default, și nu m-ar mira să apelăm la ea, ar fi să-i lăsăm în continuare pe români să se descurce prin Europa sau prin alte continente. Pentru stat însă, va fi dramatic”.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 28.6.2015

Un raspuns

  1. Ștefan A.
    28.6.2015, 10:45 pm

    1- Investitia in roboti e deducibila 100% . Cel putin in alte tari.
    2- Automatizarea masiva a unui proces de productie (oricare si indiferent ca e auto , masini de spalat rufe , cazane de incalzit apa sau fabricarea caramelelor ) asigura:
    a- calitate ridicata (rebutul se reduce catre zero)
    b- capacitate productiva majora . Robotul nu se odihneste noaptea sau sarbatorile legale , nu face greva .
    c- de regula apar alte meserii deoarece intretinerea , repararea unor procese automatizate (cu roboti sau linii continue automatizate ) necesita personal uman inalt calificat .
    d- automatizarea intensiva e de regula datorata si previziunilor fiscale . Ipotetice viitoare mariri de cost al orei de munca vin prevenite cu automatizari care duc la scaderea fortei de munca umane si mentinerea costurilor viitoare in limitele impuse/stabilite .

    Puncul d. a fost masiv aplicat in tarile occidentale si in toate domenile productive . De la productia de giroscoape laser la ciocolati si ambalaje.
    Globalizarea a dat peste cap toate previziunile .
    PS . UE e inca un campion in cercetarea , dezvoltarea si aplicarea tehnologiilor moderne prin automatizari , robotizari . Romania e total in afara acestei sfere care inventeaza , produce , vinde , exporta inalta tehnologie aplicata .

Lăsați un comentariu


Europa

Germania, Franța și Marea Britanie acuză Iranul de dezvoltarea unor rachete balistice capabile să transporte arme nucleare

Iulian Soare

Germania, Franța și Marea Britanie cer secretarului general al ONU să informeze Consiliul cu privire la faptul că Iranul dezvoltă “rachete balistice cu capacitate nucleară”,… Mai mult

Stiri

Guvernul modifică 3 legi prin asumarea răspunderii. Lista și calendarul

Vladimir Ionescu

Premierul Ludovic Orban a anunțat că executivul își va asuma răspunderea pe Legea plafoanelor bugetare precum și pe prorogarea unor termene prevăzute în Legile justiției,… Mai mult

Stiri

Experți Deloitte: Ține România pasul în competiția pentru atragerea de investiții în industria auto?

Vladimir Ionescu

Industria auto, unul dintre pilonii economiei românești și unul dintre cei mai mari angajatori din economia locală ”frânează” în fața noilor provocări. Pe de o… Mai mult

Stiri

Ţările petroliere ezită privind amploarea reducerii producţiei. Piaţa neîncrezătoare reduce preţul

Adrian N Ionescu

Prețul petrolului scădea, vineri la prânz, din cauza neîncrederii pieţei privind soliditatea angajamentului ţărilor mari producătoare de petrol de a reduce producţia, măsură necesară tocmai… Mai mult

Stiri

CRONICILE de sâmbătă dimineața

Redacţia

cursdeguvernare.ro adună, în fiecare sâmbătă dimineață, cele câteva titluri pe care le-a prezentat, de-a lungul săptămânii, din publicația (exclusiv print) CRONICILE Curs de guvernare (LINK de prezentare AICI). Articolele din CRONICI,… Mai mult

Stiri

Flota comercială a operatorilor aerieni din România este printre cele mai bătrâne din Europa

Adrian N Ionescu

Operatorii aerieni români au a treia cea mai bătrână flotă comercială din Uniunea Europeană România, cu 39% din avioane mai vechi de 20 de ani,… Mai mult

Europa

Grupul Aramco a reușit cea mai mare ofertă de acțiuni din istorie, 25,6 mld dolari. Succesul vine cu noi probleme

Adrian N Ionescu

Unul dintre cei mai mari producători de petrol ai lumii, colosul saudit Aramco, a atras de pe piață 25,6 miliarde de dolari prin oferta publică… Mai mult