Aproximativ 5% din elevi au început să folosească un dispozitiv digital în perioada în care școlile au fost închise din cauza epidemiei de Covid-19,
Cel mai adesea, acel device a fost un smartphone, conform unui studiu realizat de Institutul de Sociologie al Academiei Române în colaborare cu Centrul Comun de Cercetare al Comisiei Europene (JRC).
De asemenea, suspendarea activităților la clasă a dus la creșterea competențelor digitale ale majorității elevilor, iar 70% dintre elevii cuprinși în sondaj au declarat că în perioada pandemiei a existat o creștere a activităților de învățare / informare pe internet.
În perioada, în primăvara lui 2020, aproximativ de una din cinci familii și-a suplimentat dispozitivele digitale din gospodărie. Noile achiziții au fost, cu preponderență, smartphonuri, urmate de PC/laptop și tablete.
Datele apar în analiza „Școala la distanță (primăvara 2020) și folosirea tehnologiilor digitale de către copii. Opiniile părinților și ale copiilor din România. Raport KiDiCoTi”, autor Anca Velicu, studiu ce face parte din proiectul “Viețile digitale ale copiilor în timpul Corona (KiDiCoTi)”, care se desfășoară simultan în 15 state europene, sub coordonarea JRC.
Despre competențele digitale ale elevilor și îmbunătățirea acestora
- Copiii din eșantion au dat dovadă de competențe destul de ridicate, la majoritatea variabilelor măsurate, spune analiza, mai mult de jumătate din respondenți declarând că dețin acele competențe (excepție face întrebarea care măsoară cetățenia digitală în interacțiunea cu autoritățile, explicabilă prin vârsta respondenților).
- Cei mai mulți (80,6%) sunt încrezători în capacitatea lor de a folosi aplicațiile de video-conferințe, explicabil prin faptul că folosirea acestor aplicații a reprezentat una dintre activitățile principale în perioada „statului acasă”, în
raport cu școala sau munca, dar și pentru nevoile familiale. - Se remarcă lipsa de competență a copiilor în educație media de tip critic, 15% spunând că nu știu să verifice dacă informațiile găsite online sunt adevărate sau neștiind să caute informații medicale de încredere pe internet.
- Aproape toți copiii și-au îmbunătățit competențele digitale, cu variații mari între ciclurile școlare, cei de la liceu având un scor de 5, față de 3,90 la școala primară. Scorul competențelor digitale este calculat ca medie a răspunsurilor la toate competențele specifice despre care au fost întrebați (cu valori între 1 și 5, 5 reprezentând competență maximă).
- Cel mai mult au crescut, în ceea ce privește competențele digitale, cei cu venituri medii, și cel mai puțin cei cu
venituri sub medie. Acest lucru poate fi explicat prin faptul că probabil cei cu venituri sub medie au avut limitări atât în ceea ce privește tehnologia de acces (în termeni de funcționalitate), cât și în ceea ce privește competențele digitale ale părinților care puteau fi consultați la nevoie. - Cei mai mulți elevi (aproape 70% din cei chestionați) declară că în perioada pandemiei a existat o creștere a
activităților de învățare / informare pe internet.
Una din cinci familii și-a supliementat numărul de device-uri în perioada școlii online
- În perioada suspendării cursurilor la clasă, aproximativ una din cinci familii și-a suplimentat dispozitivele digitale din gospodărie. Noile achiziții au fost, cu preponderență, smartphonuri, urmate de PC/laptop și tablete.
- Cele mai frecvente dispozitive digitale ale familiilor sunt telefoanele smart (3 dispozitive / familie este atât media cât și mediana), urmate de PC/laptop (2 dispozitive / gospodărie) și tablete (un dispozitiv per gospodărie).
- 7 din 10 copii au declarat că în perioada „statului acasă” au folosit mai mult smartphone-ul și calculatorul / laptopul.