Guverne, giganți energetici, companii auto și grupuri de lobby susțin ideea potrivit căreia utilizarea hidrogenului este vitală pentru reducerea gazelor cu efect de seră și a efectelor dezastruoase pe care acestea le-ar putea avea asupra schimbărilor climatice, scrie Bloomberg.
În condițiile în care economia SUA, în timpul mandatului lui Trump, este puternic axată pe consumul de combustibili fosili, „războiul hidrogenului” se va da anii ce urmează între China și Europa, ce vor să câștige o cotă câ mai mare dintro piață ce ar putea ajunge la 700 de miliarde de dolari până în 2050, potrivit estimărilor BloombergNEF.
Folosirea hidrogenului ca sursă de energie este o idee veche de un secol. În 1927 a fost utilizată în premieră o mașină electrică pentru producerea gazului ce era folosit la obținerea de fertilizatori. De atunci, hidrogenul a fost utilizat pentru aparate de zbor, precum zepelinul, motoarele rachetelor și pentru crearea de arme nucleare.
Există însă și reversul medaliei. Este destul de scump să produci hidrogen astfel încât să nu generezi gaze cu efect de seră în exces. În plus, hidrogenul este greu de înmagazinat și, în aceași timp, are un grad ridicat de combustie. În prezent, există anumite industrii, cum ar fi rafinarea petrolului și industria chimică, ce se bazează deja pe hidrogen. Dar acestea utilizează combustibili fosili generând dioxid de carbon cât economia Marii Britanii și Indoneziei la un loc, potrivit Agenției Naționale a Energiei.
Până acum, Europa a făcut câțiva pași fermi în această direcție, iar președintele CE, Ursula von der Leyen a plasat Green Deal în centrul planului de relansare în valoare de 750 de miliarde de euro. Unul dintre obiectivele Green Deal este construirea unei capacități de 40 de gigawați ce va produce hidrogen din resurse regenerabile, în acest deceniu. Statele membre lucrează de asemenea la propriile planuri, iar Marea Britanie și-a propus ca în următoarele luni să elaboreze o strategie privind producția de hidrogen.
China a apăsat pedala de accelerație
În timp ce Europa are planuri mărețe pentru reducerea emisiilor de carbon, China vine repede din urmă. Președintele Xi Jinping a surprins întreaga lume anunțând că țara va reduce integral la emisiile de carbon până în 2060.
În prezent, China construiește o facilitate pentru producția de hidrogen pe bază de energie solară și eoliană în Mongolia Interioară. Cea mai mare companie petrolieră locală, Sinopec, a anunțat pe 29 octombrie că va investi sume impotante în zona de distribuție a hirogenului pentru a deveni un mare jucător global, deși este deja cel mai mare producător local de hidrogen. China produce totodată cei mai ieftini electrolizori, datorită costului mic cu forța de muncă și cu material primă.
Cockerill Jingli Hydrogen, o companie rezultată dintr-un parteneriat între Suzhou Jingli Hydrogen Manufacturing Equipment Co. și grupul Belgian John Cockerill a inaugurat anul trecut în china o facilitate pentru producția de hidrogen de 18.000 de metri pătrați cu o capacitate de producție de 350 de megawati. Capacitatea se va extinde la 500 de megawați.
„Avantajul Chinei este avansează rapid. Și, de îndată ce producția va atinge o masă critică, vor fi capabili să exporte”, a spus Edgare Kerkwijk, director general al diviziie din Singapore a Asia Green capital Partners.
Europa încearcă să țină pasul
Producătorii europeni încearcă la rândul lor să majoreze capacitatea de producție. Green Hydrogen Systems, compania britanică ITM Power și norvegieni de la NEL ASA și-au propus ca în circa un an să inaugureze fabrici ce vor avea o capacitate de producție de 830 de megawați.
Thyssenkrupp a anunțat că are deja o capacitate de producție de 1.000 megawați. Producția electrolizorilor Siemens Energy AG crește de circa 10 ori la fiecare câțiva ani.
Hidrogenul poate fi produs fără emisii de carbon fie prin folosirea de utilaje pe bază de energie regenerabilă, fie dacă sunt captate emisiile. Utilizarea acestor metode este însă destul de costisitoare așa utilizarea acestora depinde de politicile guvernamentale ce penalizează producția de emisii de carbon.