Comisia Europeană a dat publicității, marți, un nou indice al economiei și societății digitale, în care România ocupă ultimul loc în rândul țărilor membre UE în ceea ce privește performanța digitală.
Cele mai mari decalaje sunt înregistrate la capitolele competențe digitale, integrare a tehnologiei digitale și serviciile e-guvernare.
Majoritatea datelor folosite privesc anii 2013 și 2014, oferind o imagine de ansamblu a nivelului de digitalizare a Europei.
Competență digitală scăzută
Față de indexul publicat anul trecut de Comisia Europeană, România a înregistrat progrese în ceea ce privește conectivitatea, un procent tot mai important de populație fiind abonat la rețelele de bandă largă rapide (59% dintre abonamentele de internet fix sunt astăzi abonamente la conexiuni rapide, față de 54% anul trecut). Cu toate acestea, nivelul scăzut al competențelor digitale (20% dintre români au competențe digitale de bază, iar România are cel mai mic procent de specialiști TIC- 1,3%- în totalul forței de muncă din toate țările UE) și al încrederii utilizatorilor (doar 7,7% dintre utilizatori folosesc servicii bancare online și numai 17% fac cumpărături online- cea mai scăzută rată din toate țările UE) pare să frâneze dezvoltarea economiei digitale.
Abonamente scumpe la Internet de bandă largă
Conectivitatea este dimensiunea DESI 2015 în privința căreia România înregistrează cele mai bune rezultate, situându-se pe locul 20 din 28.
Cu toate acestea, 10% dintre gospodăriile din România nu sunt legate la rețele de Internet, iar aproape jumătate dintre abonamentele existente nu sunt abonamentede bandă largă.
România, arată documentul CE, se confruntă cu 2 provocări majore în materie de conectivitate:
- să îmbunătățească acoperirea rețelelor fixe în bandă largă, care este în prezent mult sub media UE
- să sporească numărul abonaților la serviciile de bandă largă
Unul dintre motivele care explică rata redusă de utilizare a serviciilor de bandă largă în România ar putea fi prețul abonamentului, România având unul dintre cele mai scumpe abonamente la servicii de bază în bandă largă din UE (locul 7).
În schimb, România stă mai bine în ceea ce privește accesul la Internet de mare viteză, rezultatele fiind mai bune decât cele înregistrate în UE, în general.
Românii nu au încredere în tranzacțiile online
În ceea ce privește activitățile desfășurate online, România se situează pe ultimul loc din UE. Românii par să manifeste reticență atunci când trebuie să încheie tranzacții pe Internet, având de recuperat decalaje în ceea ce privește servicii bancare online și efectuarea cumpărăturilor online.
Românii depășesc însă confortabil media UE în ceea ce privește informarea (acces la știri) și utilizarea rețelelor de socializare.
IMM și instrumentele economiei digitale
În ceea ce privește integrarea tehnologiei digitale de către întreprinderi, România are un punctaj de 0,19- cel mai mic dintre punctajele primite la cele 5 dimensiuni DESI 2015.
Întreprinderile din România trebuie să exploateze mai bine avantajele oferite de comerțul online și de aplicațiile cloud, este îndemnul Comisiei Europene. O economie digitală reală este aceea în care întreprinderile profită de posibilitățile și de avantajele economiei digitale, atât pentru a-și spori productivitatea, cât și pentru ajunge la clienți și a-și realiza cifra de vânzări.
Dacă nu vor profita de oportunitățile comerțului online, întreprinderile din România vor avea dificultăți în a concura în economia digitală globală, este avertismentul CE.