fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

Producția industrială – în revenire, dar la -28% față de aceeași lună a anului precedent

Potrivit datelor publicate de INS, producția industrială și-a mai revenit în luna mai față de luna precedentă (+22,2% în serie brută dar numai +15,1% ajustat… Mai mult

14.07.2020

Chestiunea

Rata dobânzii pe termen lung a scăzut sub 4%. Totuși, s-ar impune o schimbare curajoasă de viziune economică

Rata dobânzii pe termen lung pentru România a scăzut cu aproape un punct procentual în doar două luni, potrivit datelor publicate de Eurostat. După ce… Mai mult

13.07.2020

Chestiunea

Trista poveste a diplomației economice românești: doar o treime din posturi ocupate, dublă comandă, rupere de economie, sinecuriști

În timp ce statele din jur creionează politici de promovare a exporturilor și de atragere de investiții străine și își extind rețeaua de promovare externă,… Mai mult

12.07.2020

La obiect

Mai 2020 – exporturile, la 60% din cele de anul trecut, acoperirea importurilor se duce spre nivelul din 2009

Exporturile au scăzut în luna mai 2020 cu circa 40% față de aceeași lună a anului trecut iar importurile s-au diminuat cu 35%, potrivit datelor… Mai mult

12.07.2020

Psihologii explică fenomenul ”stocurilor de hârtie igienică”: cumpărăturile de panică și încercarea de a controla o situație de necontrolat

de Razvan Diaconu , 13.3.2020

Cumpărăturile de panică, apărute pe fondul răspândirii globale a noului coronavirus, golesc rafturile supermarketurilor din întreaga lume. Se cumpără conserve, făină și mălai (specific românesc), dezinfectanți și, surpriza acestui fenomen, hârtie igienică. Psihologii spun că este doar o încercare a oamenilor de a controla o situație în care se simt total lipsiți de control.

Fenomenul, apărut în pofida asigurărilor că există suficiente produse pentru aprovizionarea continuă a magazinelor, a provocat deja raționalizarea temporară a unor produse, în mai multe țări din lume. În Marea Britanie s-a limitat vânzarea dezinfectanților pentru mâini, iar în Australia s-au impus restricții la numărul de pachete de hârtie igienică achiziționate o dată.

Psihologii intervievați de CNBC au explicat că există un impuls de nestăpânit pentru a face rezerve.

Paul Marsden, specialist în psihologia consumului, de la University of the Arts London, spune că avem de-a face cu celebra terapie prin cumpărături, adică oamenii cumpără pentru a-și gestiona emoțiile.

Este vorba despre sentimentul de „preluare a controlului” pe care oamenii  îl caută într-o situație în care simt și știu că, de fapt, nu dețin controlul.

“Contagiunea fricii”

Sander van der Linden,  profesor asistent de psihologie socială la Universitatea Cambridge, a declarat pentru CNBC că este vorba despre un alt fel de contagiune ce pune stăpânire pe oameni – contagiunea fricii.

Când oamenii sunt stresați, rațiunea este afectată, așa că ei se uită la ce fac ceilalți. Dacă alții fac stocuri, ei imită comportamentul, chiar dacă acesta nu este răspunsul corect. „Oamenii văd imagini cu rafturile goale și asta le transmite semnalul că asta trebuie,” a explicat Sander van der Linden.

„Din perspectivă evoluționistă, atunci când nu știm cum să reacționăm la ceva, ne uităm la ceilalți pentru  îndrumare”,

Produsul surpriză – hârtia igienică

Dacă achizițiile excesive de săpun și dezinfectanți par firești, stocurile masive de hârtie igienică i-au surprins și pe psihologi și au devenit simbolul acestor cumpărături compulsive din timpul pandemiei.

Dimitrios Tsivrikos, lector de psihologia consumului și a afacerilor, la University College London, a explicat că în momente de incertitudine, “oamenii intră în zona de panică, care-i face iraționali și complet  neurotici.”

“În cazul altor dezastre, precum inundațiile, ne putem pregăti, pentru că știm ce stocuri ne trebuie, dar acum avem de-a face cu un virus despre care nu știm” nimic, a mai spus Dimitrios Tsivrikos.

“Când intri în supermarket, te uiți după valoarea și volum,” a adăugat acesta, iar oamenii sunt atrași de pachetele mari de hârtie igienică când încearcă să recâștige sentimentul de control.

În opinia lui Peter Noel Murray, membru al Asociației Americane de Psihologie și al Societății de Psihologia Consumatorului, este o reprezentare excesivă a fricii, iar mintea oamenilor trebuie să răspundă la aceste tipuri de sentimente.

„Nevoia de autoafirmare este declanșată și asta ne determină să facem lucruri nerezonabile, cum ar fi să cumpărăm hârtie igienică pentru un an“, a adăugat el.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 13.3.2020

Lăsați un comentariu


Stiri

150 milioane euro, fonduri europene, disponibili pentru investiţii în reţele de termoficare din 7 orașe din România

Adrian N Ionescu

Schema de ajutor de stat cu buget de 150 milioane euro în 2020 pentru investiții în proiecte integrate de termoficare centralizată, în rețele de distribuție… Mai mult

Stiri

DNA acuză 5 șefi de la Romsilva Bacău pentru o mită de 1 milion euro

Vladimir Ionescu

Curtea de Apel Bacău a dispus arestul la domiciliu a cinci şefi de la Romsilva Bacău – Ocolul Silvic Comăneşti. Aceștia sunt acuzați de DNA… Mai mult

Europa

Polonia a amendat Gazprom cu 48 milioane euro

Razvan Diaconu

Autoritatea de concurență din Polonia a amendat Gazprom cu 213 milioane de zloți (48,2 milioane euro). Motivul: gigantul rus din domeniul energiei nu a cooperat… Mai mult

Stiri

Protest în fața Guvernului – Elevii cer autorităților să decidă rapid soluția pentru începerea anului școlar

Vladimir Ionescu

Mai multe asociații județene ale elevilor demonstrează luni în fața Palatului Victoria și cer Guvernului să decidă și să comunice cât mai curând formula în… Mai mult

Stiri

Grupul BRD – profit de 415 mil. lei pe Semestrul 1 din 2020, în scădere cu 47%

Adrian N Ionescu

Grupul BRD (BRD) a obţinut un profit net de 414,6 milioane lei în primul semestru din 2020, faţă de 786,9 milioane lei în perioada similară… Mai mult

Europa

Comisia Europeană a acceptat fuziunea Alstom cu divizia feroviară a Bombardier

Iulian Soare

Comisia Europeană a aprobat planurile de fuziune a producătorului francez de trenuri Alstom cu divizia feroviară a canadienilor de la Bombardier, impunând o serie de… Mai mult

Stiri

Samsung Electronics închide ultima fabrică de computere din China

Iulian Soare

Gigantul sud-coreean Samsung Electronics a anunţat că va opri activitatea ultimei sale fabrici de computere din China, cel mai recent producător care transferă producţia din… Mai mult