fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

Profitorii crizei: presiuni de creștere a prețului la energie, în ciuda scăderii prețului în piață

În timp ce prețurile la energie își continuă trendul de scădere semnificativă, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a modificat de trei ori… Mai mult

31.03.2020

Chestiunea

Cu ce cheltuieli de sănătate a intrat România, cu viteză, în criza Covid-19. Țara e pe primul loc în UE la mortalitatea din cauze tratabile

Diagnosticul sec pus în „State of Health in the EU”, România – Profilul Sănătății, apărut în noiembrie 2019 plasează țara noastră pe ultimul loc în… Mai mult

31.03.2020

La obiect

Cartofii şi legumele – marile probleme ale pieței românești: Producția vegetală pe 2019 – în scădere.

Producţia vegetală anunţată pentru anul 2019 a scăzut cu peste două milioane de tone şi a ajuns la circa 29,5 milioane tone. Cinci șesimi din… Mai mult

31.03.2020

La obiect

19 parlamentari reiau asaltul eșuat al lui Darius Vîlcov asupra furnizorilor de combustibili în agricultură, în favoarea marilor distribuitori

Un grup de 19 parlamentari încearcă modificarea Codul fiscal pentru a scoate din piata comerciantii engross de produse accizate (combustibili) care nu au depozite proprii.… Mai mult

30.03.2020

Psihologii explică fenomenul ”stocurilor de hârtie igienică”: cumpărăturile de panică și încercarea de a controla o situație de necontrolat

de Razvan Diaconu , 13.3.2020

Cumpărăturile de panică, apărute pe fondul răspândirii globale a noului coronavirus, golesc rafturile supermarketurilor din întreaga lume. Se cumpără conserve, făină și mălai (specific românesc), dezinfectanți și, surpriza acestui fenomen, hârtie igienică. Psihologii spun că este doar o încercare a oamenilor de a controla o situație în care se simt total lipsiți de control.

Fenomenul, apărut în pofida asigurărilor că există suficiente produse pentru aprovizionarea continuă a magazinelor, a provocat deja raționalizarea temporară a unor produse, în mai multe țări din lume. În Marea Britanie s-a limitat vânzarea dezinfectanților pentru mâini, iar în Australia s-au impus restricții la numărul de pachete de hârtie igienică achiziționate o dată.

Psihologii intervievați de CNBC au explicat că există un impuls de nestăpânit pentru a face rezerve.

Paul Marsden, specialist în psihologia consumului, de la University of the Arts London, spune că avem de-a face cu celebra terapie prin cumpărături, adică oamenii cumpără pentru a-și gestiona emoțiile.

Este vorba despre sentimentul de „preluare a controlului” pe care oamenii  îl caută într-o situație în care simt și știu că, de fapt, nu dețin controlul.

“Contagiunea fricii”

Sander van der Linden,  profesor asistent de psihologie socială la Universitatea Cambridge, a declarat pentru CNBC că este vorba despre un alt fel de contagiune ce pune stăpânire pe oameni – contagiunea fricii.

Când oamenii sunt stresați, rațiunea este afectată, așa că ei se uită la ce fac ceilalți. Dacă alții fac stocuri, ei imită comportamentul, chiar dacă acesta nu este răspunsul corect. „Oamenii văd imagini cu rafturile goale și asta le transmite semnalul că asta trebuie,” a explicat Sander van der Linden.

„Din perspectivă evoluționistă, atunci când nu știm cum să reacționăm la ceva, ne uităm la ceilalți pentru  îndrumare”,

Produsul surpriză – hârtia igienică

Dacă achizițiile excesive de săpun și dezinfectanți par firești, stocurile masive de hârtie igienică i-au surprins și pe psihologi și au devenit simbolul acestor cumpărături compulsive din timpul pandemiei.

Dimitrios Tsivrikos, lector de psihologia consumului și a afacerilor, la University College London, a explicat că în momente de incertitudine, “oamenii intră în zona de panică, care-i face iraționali și complet  neurotici.”

“În cazul altor dezastre, precum inundațiile, ne putem pregăti, pentru că știm ce stocuri ne trebuie, dar acum avem de-a face cu un virus despre care nu știm” nimic, a mai spus Dimitrios Tsivrikos.

“Când intri în supermarket, te uiți după valoarea și volum,” a adăugat acesta, iar oamenii sunt atrași de pachetele mari de hârtie igienică când încearcă să recâștige sentimentul de control.

În opinia lui Peter Noel Murray, membru al Asociației Americane de Psihologie și al Societății de Psihologia Consumatorului, este o reprezentare excesivă a fricii, iar mintea oamenilor trebuie să răspundă la aceste tipuri de sentimente.

„Nevoia de autoafirmare este declanșată și asta ne determină să facem lucruri nerezonabile, cum ar fi să cumpărăm hârtie igienică pentru un an“, a adăugat el.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 13.3.2020

Lăsați un comentariu


Stiri

Ministrul Finanţelor: Schema de ajutor pentru IMM-uri ar trebui să devină operaţională de săptămâna viitoare

Vladimir Ionescu

Schema de ajutor pentru IMM-uri ar trebui să devină operaţională de săptămâna viitoare, băncile având timp până luni să se înscrie, a declarat ministrul Finanţelor,… Mai mult

Stiri

Violeta Alexandru: 56.000 de companii au solicitat şomaj tehnic pentru angajaţi

Vladimir Ionescu

Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a anunţat că, până în prezent, 56.170 de companii au solicitat şomaj tehnic pentru 459.000 de angajaţi, la care se adaugă… Mai mult

Stiri

Înmatriculările auto au scăzut cu peste 32% în luna martie – marile scăderi din Europa

Adrian N Ionescu

În România s-au înmatriculat 6.654 autoturisme noi, în martie, cu 32,2% mai puţine decât în aceeaşi lună a anului 2019, şi cu 21,9% mai puţine… Mai mult

Stiri

Șomaj tehnic în sectorul bugetar: Principiul este analizat în ședința de Guvern

Vladimir Ionescu

Prim-ministrul Ludovic Orban a cerut joi Guvernului să analizeze proiectul de ordonanţă de urgenţă care prevede că bugetarii vor lucra, pe rând, câte o jumătate… Mai mult

Stiri

Ludovic Orban: Sunt hotărât inclusiv să interzicem exporturile de grâu şi, dacă va fi necesar, să facem rechiziţii în agricultură

Razvan Diaconu

Premierul Ludovic Orban, a declarat, joi, la începutul şedinţei de Guvern, că ar putea interzice exporturile de grâu, până la următoarea recoltă, ”pentru a asigura… Mai mult

Europa

S&P a retrogradat Renault la categoria “junk” (nerecomandat pentru investiţii)

Adrian N Ionescu

Agenţia de evaluare financiară S&P Global Ratings a retrogradat joi ratingul producătorului auto francez Renault, de la “BBB minus/A-3” la “BB plus/B”, categoria “junk” („gunoi”… Mai mult

Stiri

Medic militar trimis la Spitalul Județean Suceava, către colegii săi: Ceea ce s-a întâmplat aici se putea întâmpla oriunde. Pregătiți-vă sufletește pentru decizii grele

Vladimir Ionescu

Ministerul Apărării Naționale a publicat mărturia unui medic militar trimis la Suceava, căpitan medic Mărginean Mihai Alexandru (foto), specialist ATI, care scrie despre șocul experienței… Mai mult