Digital

România digitalizată: plătești online, apoi mergi la ghișeu ca să dovedești plata

În ciuda nevoii disperate de bani la buget, cu un deficit bugetar care s-a dublat în doar o lună, Fiscul preferă offline-ul cand vine vorba… Mai mult

18.06.2019

Chestiunea

Noul Cod Administrativ: de la ”noua metodă de baronizare” la interesul cetățeanului. Prevederile controversate

“Codul administrativ trebuie adoptat”, a declarat miercuri premierul Viorica Dăncilă, după ce a anunțat amânarea aprobării acestuia prin OUG. Proiectul conține aproximativ 300 de pagini,… Mai mult

17.06.2019

La obiect

”Îți cer un singur lucru: dă Europa Rusiei.” Atunci s-a tranșat și soarta României

Textul de mai jos e o înșiruire de fragmente din articolul ”Îți cer un singur lucru: dă Europa Rusiei”, apărut în revista – exclusiv print… Mai mult

17.06.2019

La obiect

Aprecierea leului maschează temporar dezechilibrele economiei. Când vine scadenţa?

Aprecierea relativ spectaculoasă a leului din ultimele săptămâni a fost mai ales efectul unei conjuncturi favorabile pe pieţele externe, dar dezechilibrul marilor deficite externe nu… Mai mult

17.06.2019

Cronicile

Proiect: OUG pentru finanțări nerambursabile de 500 mil lei date de ANCOM proiectelor de comunicații electronice

de Vladimir Ionescu , 2.7.2018

Autoritatea de reglementare în comunicații (ANCOM) a pus în consultare publică proiectul unei ordonanțe de urgența în virtutea căreia ar putea finanța cu cel mult 500 milioane de lei proiecte noi de dezvoltare a comunicațiilor electronice în România, inclusiv la nivel local.

În măsura în care proiectele vor fi duse la îndeplinire potrivit cerințelor ANCOM și celor asumate prin contractul de finanțare sumele acordate vor avea caracter nerambursabil pentru beneficiari.

Finanțarea se va face din excedentul bugetar al instituției, de peste 987,8 milioane de lei la sfârșitul anului 2017, care provin din sectorul comunicațiilor electronice din România.

Ca urmare, nota de fundamentare a ordonanței consideră „adecvat” ca sumele să fie utilizate pentru finanțarea unor proiecte care ar putea:

  • a) să genereze efecte, în mod direct sau indirect, de dezvoltare a sectorului de comunicații electronice în România, la nivel național sau la nivel local, adică la nivelul uneia sau mai multor localități;

Exemplu la nivel local: integrarea într-o platformă digitală a unor soluții de tip „smart city” din mai multe sectoare, între care și un serviciu public, pentru un număr de localități din România.

  • b) să faciliteze accesul la rețele sau servicii de comunicații electronice pentru persoanele expuse la riscul de excluziune digitală, din cauza unor circumstanțe individuale sau a ariei geografice;

Peste 3.000 de localități rurale din România (cu un milion de locuitori) nu erau deservite de rețele fixe în măsură să asigure viteze de transfer a datelor de 30 Mbps sau mai mari, în noiembrie 2017, potrivit unui studiu ANCOM.

  • c) să creeze unele beneficii în favoarea utilizatorilor finali de comunicații electronice din România, inclusiv la nivel local, de exemplu prin creșterea gradului de diversitate a ofertei, de calitate a serviciilor etc.

Urmează ca ANCOM să aprecieze care sume ar fi oportun să fie utilizate pentru implementarea unui ajutor de stat individual sau a unei scheme de ajutor de stat, inclusiv a unei scheme de ajutor de stat de minimis, cu respectarea legislației naționale și europene de autorizare a ajutoarelor de stat.

Sfera potențialilor beneficiari ai finanțări va fi stabilită prin decizie a președintelui ANCOM, în condiții obiective și nediscriminatorii. În orice caz, prezentul proiect de act normativ nu limitează posibilitatea ANCOM de a finanța, dacă apreciază oportun, proiecte ale persoanelor juridice de drept public, precum autorități publice centrale ori locale, sau proiecte ale mediului privat.

Un obiectiv important este accesul la tehnologiile 5G, potrivit documentului citat:

„În timp decalajul dintre România și cele mai multe dintre statele membre ale UE în ceea ce privește costul forței de muncă se va reduce, ceea ce înseamnă că pentru a menține evoluția sectorului IT&C se impune promovarea capacității de inovare, a accesibilității și calității rețelelor și serviciilor de comunicații electronice, a adoptării pe scară largă, în economie și societate, a digitalizării, inclusiv a tehnologiilor 5G etc.”

Descărcați AICI proiectul OUG de utilizare a excedentulului bugetar al ANCOM la dezvoltarea comunicațiilor electronice

și

AICI Nota de fundamentare a OUG privind utilizarea excedentului bugetar al ANCOM la dezvoltarea comunicațiilor electronice

Contractele de finanțare se vor încheia în perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2023.

ANCOM poate acorda finanțarea în mod direct sau mediat, prin intermediul unei alte persoane juridice de drept public sau privat.

Există și posibilitatea de a suplimenta finanțarea unui proiect în derulare, aflat în responsabilitatea unei alte autorități publice de la nivel central sau local, ori de a coopta mediul privat, care prin expertiza pe care o deține, poate contribui la selectarea unor proiecte viabile sau poate chiar asigura o parte din finanțarea necesară.

În acest caz mediul privat ar putea fi constituit din instituții financiare (entități bancare, alte instituții de credit).

ANCOM va decide, în funcție de circumstanțele concrete, dacă finanțarea se acordă anterior sau ulterior realizării proiectelor.

Prin decizie normativă a președintelui ANCOM, emisă în termen de cel mult 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentului proiect de act normativ, se vor stabili obiectivele concrete care urmează să fie finanțate, respectiv se vor organiza detaliile acordării sprijinului financiar.
În acest sens, ANCOM poate achiziționa servicii de consultanță, rapoarte, studii sau analize de specialitate, ori să colaboreze cu alte persoane juridice de drept public sau privat.
În anumite condiții, ANCOM poate constata și dispune recuperarea, în întregime sau parțial, a finanțării în cazul în care condițiile de acordare a finanțării nu au fost respectate sau au fost respectate în mod necorespunzător de către beneficiari. Sumele de recuperat astfel vor reprezenta creanțe bugetare.

Nu în cele din urmă, în nota de fundamentare se mai precizează că “sumele prevăzute în cuprinsul actului normativ sau o parte dintre acestea ar putea fi utilizate de către ANCOM, dacă apreciază oportun, pentru implementarea unui ajutor de stat individual sau a unei scheme de ajutor de stat, inclusiv a unei scheme de ajutor de stat de minimis, cu respectarea legislației naționale și europene de autorizare a ajutoarele de stat.”

Proiectul de OUG a fost publicat spre consultare publică în data de 28 iunie pe site-ul Ministerului Comunicațiilor.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 2.7.2018

Lăsați un comentariu


Stiri

Legea pensiilor – adoptată: impactul bugetar în anul electoral este de 5 miliarde de euro

Razvan Diaconu

Camera Deputaților a adoptat, cu 197 de voturi pentru, niciun vot împotriva și 70 de abțineri, legea pensiilor, reexaminată după ce a fost declarată parțial… Mai mult

Europa

Tabloul de bord privind Inovarea: România se distanțează de UE, Estonia devine inovator puternic, Uniunea depășește SUA

Mariana Bechir

Tabloul Inovării în UE 2019 confirmă consolidarea contraperformanțelor României: rămâne statul membru cu cel mai mic scor, cea mai mare scădere față de 2011 și… Mai mult

Europa

Republica Moldova / Judecătorii Curții Constituționale au demisionat “in corpore”

Iulian Soare

Toți judecătorii Curții Constituționale din Moldova au demisionat miercuri, anunță un comunicat al acestei instituții de la Chișinău: Astăzi, 26 iunie 2019, judecătorii Curții Constituționale… Mai mult

Stiri

Renate Weber – noul Avocat al Poporului

Vladimir Ionescu

Plenul reunit al Camerei Deputaților și Senatului a votat, miercuri, numirea fostului europarlamentar Renate Weber (foto) în funcția de Avocat al Poporului. Mandatul are o… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis a invitat-o pe Maia Sandu în România, săptămâna viitoare

Vladimir Ionescu

Președintele României, Klaus Iohannis, a invitat-o pe premierul Republicii Moldova, Maia Sandu, la București. Anunțul a fost făcut de către prim-ministrul statului vecin. ”Astăzi am… Mai mult

Stiri

CCR declară constituţională legea de repatriere a rezervei de aur

Adrian N Ionescu

Curtea Constituțională (CCR) a respins miercuri, cu 7 voturi ”pentru” și 2 voturi ”împotrivă” sesizarea depusă de PNL în legătură cu legea care obligă Banca… Mai mult

Stiri

Primele obligaţiuni ipotecare din România – listate la Bursă de Alpha Bank. Ce ar trebui să urmeze

Adrian N Ionescu

  Alpha Bank România a listat la Bursa de Valori Bucureşti (BVB) cea dintâi emisiune de obligaţiuni ipotecare realizată în România, o premieră care ar… Mai mult