Autoritatea de reglementare în comunicații (ANCOM) a pus în consultare publică proiectul unei ordonanțe de urgența în virtutea căreia ar putea finanța cu cel mult 500 milioane de lei proiecte noi de dezvoltare a comunicațiilor electronice în România, inclusiv la nivel local.
În măsura în care proiectele vor fi duse la îndeplinire potrivit cerințelor ANCOM și celor asumate prin contractul de finanțare sumele acordate vor avea caracter nerambursabil pentru beneficiari.
Finanțarea se va face din excedentul bugetar al instituției, de peste 987,8 milioane de lei la sfârșitul anului 2017, care provin din sectorul comunicațiilor electronice din România.
Ca urmare, nota de fundamentare a ordonanței consideră „adecvat” ca sumele să fie utilizate pentru finanțarea unor proiecte care ar putea:
- a) să genereze efecte, în mod direct sau indirect, de dezvoltare a sectorului de comunicații electronice în România, la nivel național sau la nivel local, adică la nivelul uneia sau mai multor localități;
Exemplu la nivel local: integrarea într-o platformă digitală a unor soluții de tip „smart city” din mai multe sectoare, între care și un serviciu public, pentru un număr de localități din România.
- b) să faciliteze accesul la rețele sau servicii de comunicații electronice pentru persoanele expuse la riscul de excluziune digitală, din cauza unor circumstanțe individuale sau a ariei geografice;
Peste 3.000 de localități rurale din România (cu un milion de locuitori) nu erau deservite de rețele fixe în măsură să asigure viteze de transfer a datelor de 30 Mbps sau mai mari, în noiembrie 2017, potrivit unui studiu ANCOM.
- c) să creeze unele beneficii în favoarea utilizatorilor finali de comunicații electronice din România, inclusiv la nivel local, de exemplu prin creșterea gradului de diversitate a ofertei, de calitate a serviciilor etc.
Urmează ca ANCOM să aprecieze care sume ar fi oportun să fie utilizate pentru implementarea unui ajutor de stat individual sau a unei scheme de ajutor de stat, inclusiv a unei scheme de ajutor de stat de minimis, cu respectarea legislației naționale și europene de autorizare a ajutoarelor de stat.
Sfera potențialilor beneficiari ai finanțări va fi stabilită prin decizie a președintelui ANCOM, în condiții obiective și nediscriminatorii. În orice caz, prezentul proiect de act normativ nu limitează posibilitatea ANCOM de a finanța, dacă apreciază oportun, proiecte ale persoanelor juridice de drept public, precum autorități publice centrale ori locale, sau proiecte ale mediului privat.
Un obiectiv important este accesul la tehnologiile 5G, potrivit documentului citat:
„În timp decalajul dintre România și cele mai multe dintre statele membre ale UE în ceea ce privește costul forței de muncă se va reduce, ceea ce înseamnă că pentru a menține evoluția sectorului IT&C se impune promovarea capacității de inovare, a accesibilității și calității rețelelor și serviciilor de comunicații electronice, a adoptării pe scară largă, în economie și societate, a digitalizării, inclusiv a tehnologiilor 5G etc.”
Descărcați AICI proiectul OUG de utilizare a excedentulului bugetar al ANCOM la dezvoltarea comunicațiilor electronice
și
AICI Nota de fundamentare a OUG privind utilizarea excedentului bugetar al ANCOM la dezvoltarea comunicațiilor electronice
Contractele de finanțare se vor încheia în perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2023.
ANCOM poate acorda finanțarea în mod direct sau mediat, prin intermediul unei alte persoane juridice de drept public sau privat.
Există și posibilitatea de a suplimenta finanțarea unui proiect în derulare, aflat în responsabilitatea unei alte autorități publice de la nivel central sau local, ori de a coopta mediul privat, care prin expertiza pe care o deține, poate contribui la selectarea unor proiecte viabile sau poate chiar asigura o parte din finanțarea necesară.
În acest caz mediul privat ar putea fi constituit din instituții financiare (entități bancare, alte instituții de credit).
ANCOM va decide, în funcție de circumstanțele concrete, dacă finanțarea se acordă anterior sau ulterior realizării proiectelor.
Prin decizie normativă a președintelui ANCOM, emisă în termen de cel mult 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentului proiect de act normativ, se vor stabili obiectivele concrete care urmează să fie finanțate, respectiv se vor organiza detaliile acordării sprijinului financiar.
În acest sens, ANCOM poate achiziționa servicii de consultanță, rapoarte, studii sau analize de specialitate, ori să colaboreze cu alte persoane juridice de drept public sau privat.
În anumite condiții, ANCOM poate constata și dispune recuperarea, în întregime sau parțial, a finanțării în cazul în care condițiile de acordare a finanțării nu au fost respectate sau au fost respectate în mod necorespunzător de către beneficiari. Sumele de recuperat astfel vor reprezenta creanțe bugetare.
Nu în cele din urmă, în nota de fundamentare se mai precizează că „sumele prevăzute în cuprinsul actului normativ sau o parte dintre acestea ar putea fi utilizate de către ANCOM, dacă apreciază oportun, pentru implementarea unui ajutor de stat individual sau a unei scheme de ajutor de stat, inclusiv a unei scheme de ajutor de stat de minimis, cu respectarea legislației naționale și europene de autorizare a ajutoarele de stat.”
Proiectul de OUG a fost publicat spre consultare publică în data de 28 iunie pe site-ul Ministerului Comunicațiilor.