fbpx
luni

25 octombrie, 2021

România – Administrație Digitală

Drumul cel mai scurt către relația normală dintre cetățean și stat

Proiect de lege MCSI pentru interconectarea sistemelor informatice ale instituțiilor publice. Fost ministru: cum ar trebui organizată digitalizarea

4 iunie, 2019

Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale (MCSI) a lansat în consultare publică proiectul pentru realizarea interoperabilităţii între instituții în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor.

„Scopul legii este de instituire a unui cadru general pentru administrarea interoperabilității sistemelor informatice ale instituțiilor publice care trebuie să furnizeze servicii către cetățeni. În esență, este vorba despre măsurile legislative și administrative care să ducă la interconectarea bazelor de date. ”, transmite MCSI.


Ce mai anunță Ministerul:

  • Legea își propune să stabilească premisele pentru organizarea unitară a arhitecturilor tehnologiei informației și a comunicațiilor (TIC) ale instituțiilor publice, astfel încât aceastea să poată conlucra, inclusiv transfrontalier.
  • Elementul principal al proiectului este stabilirea unui cadru al registrelor de bază. Au fost definite cinci registre de bază: registrul persoanelor, adreselor, terenurilor, firmelor și cel auto.
  • Potrivit proiectului, se înființează Registrul Naţional al Registrelor (RNR), care funcționează ca un index al datelor stocate de către instituțiile publice.
  • Registrul Registrelor va fi administrat de Agenția pentru Agenda Digitală a României (AADR), care îl va alcătui în colaborare cu instituțiile publice care dețin aceste date.
  • Prin această lege se conferă AADR rolul de asistare a instituțiilor și autorităților publice în vederea asigurării conformității cu legea a proiectelor de informatizare. De asemenea, AADR va căpăta rol de avizator pentru aceste proiecte de informatizare, anterior intrării acestora în Comitetul Tehnico-Economic pentru Societate Informațională.

Practic, Agenția pentru Agenda Digitală a României, care nu a avut activitate consistentă până în prezent pe zona digitalizării administrației publice, devine instituția centrală pentru coordonarea procesului de interconectare a sistemelor informatice.

Proiectul de lege este publicat pe website – link aici: https://www.comunicatii.gov.ro/wp-content/uploads/2019/06/Proiect-de-lege_interoperabilitate.pdf

De asemenea, este publicată și expunerea de motive, link aici: https://www.comunicatii.gov.ro/wp-content/uploads/2019/06/Expunere-de-motive_interoperabilitate.pdf


Decizia de centralizare a bazelor de date, o mică parte din procesul digitalizării administrației publice

Proiectul publicat de MCSI, la mai bine de 3 ani de la preluarea Guvernării, este o componentă absolut necesară dar abordează numai o parte din aspectele complexe ale digitalizării instituțiilor publice.

Un real proces de digitalizare nu poate fi dus la bun sfârșit dacă nu este demarat simultan, pe mai multe planuri.

Dragoș Tudorache, fost Șef al cancelariei Prim-ministrului, care a coordonat măsurile de debirocratizare lansate în anul 2016, explică pentru CursDeGuvernare.ro:

„Trebuie mutate toate piesele de pe tabla de șah, trebuie început cu toate odată, inclusiv cu educația pentru competențe digitale – dar nu numai a funcționarilor, ci a tuturor cetățenilor. Este un aspect extrem de important acela ca oamenii să înțeleagă beneficiile și, atunci când au la dispoziție soluții digitale, să le utilizeze fără reticență. Cu educația trebuie început în momentul zero și trebuie să fie derulată în paralel cu celelalte etape care țin de sistem.”

Tudorache enumeră opt pași care, în opinia sa, ar alcătui schema unei digitalizări de succes în aparatul de stat.

1) Sistemul: în primul rând trebuie stabilit unde poate fi așezată competența de digitalizare a statului, în cadrul Guvernului, pentru a avea autoritatea de a formula politici și de a face ca toate măsurile, odată adoptate, să fie aplicate la nivel de sistem.

2) Trebuie să existe o dezbatere publică privind efectele și componentele digitalizării, pentru a obține înțelegerea opiniei publice și susținere pentru acest proces. Aceasta, deoarece pentru interoperabilitate sunt utilizate datele personale ale cetățenilor, sub anumite forme, care sunt folosite în scopurile necesare. Oamenii trebuie informați corect astfel încât să înțeleagă că datele sunt utilizate într-un scop care le va veni, de fapt, în ajutor, în viața de zi cu zi.

3) Trebuie demarat un audit pentru bazele mari de date, pentru a constata ce fel de date ale cetățenilor sunt incluse în CNAS, ori REVISAL, ce date sunt utilizate și cum pot fi uniformizate.

4) Trebuie decis un mecanism de identificare unică al fiecărei persoane, în relația cu instituțiile statului. Fără acest mecanism de identificare unică nu poate fi construită interoperabilitatea.

5) Trebuie decis apoi care este „cheia” de acces în sistemele online pe care o primesc cetățenii, spre exemplu card digital sau alt tip de instrument.

6) Mai trebuie stabilit ce servicii pentru cetățeni implementezi, de fapt, online. Acestea trebuie prioritizate: ce este foarte birocratic, care sunt acelea care pun lumea pe drumuri și îi fac să stea la coadă la ghișeu. Ce fel de informații vor fi schimbate între cetățeni și administrație prin aceste servicii online – acestea trebuie apoi să se regăsească în baze de date iar acele baze de date să fie conectate între ele.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

7) În paralel, trebuie stabilit ce dotări tehnice sunt necesare: servere, interfețe noi, motoare de căutare. Mai este nevoie de asigurarea extinderea infrastructurii tehnice – rețea de bandă largă – în absolut toate zonele țării.

8) Nu în ultimul rând, aceste decizii și măsuri, inclusiv persoana responsabilă, ar trebui scoase din sfera politică. Este un proces ce ar trebui să fie asumat și continuat indiferent de schimbările politice, altfel nu poate fi dus la bun sfârșit.

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

   ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium)...