fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

Cum poate folosi România disponibilitatea maximă a Comisiei Europene de-a sprijini statele membre

Contextul relevant: SUA au un pachet economic de 1.000 de miliarde dolari, care conține inclusiv plăți directe către populație. Germania aprobă luni un plan de… Mai mult

22.03.2020

La obiect

România a intrat în criza Covid-19 de pe poziția de lider al creșterii costului muncii

România a continuat să se mențină în trimestrul IV 2019 pe prima poziție în clasamentul UE la creșterea costului orar al muncii, potrivit datelor publicate… Mai mult

22.03.2020

La obiect

National Institute of Health explică: De ce SARS-CoV-2 și COVID-19 ?

NIH  – „National Institute of Health” este parte a Departamentului de Sănătate și Servicii Umane din SUA – U.S. Department of Health and Human Services… Mai mult

20.03.2020

Analiză

Problemă: Zecile de mii de concedii medicale pentru Covid-19 se adaugă la o restanță de 2,7 miliarde, pe care statul o are față de companii

Una din problemele generate de criza Covid-19 este cea a zecilor de mii (deocamdată) de concedii medicale: ale celor infectați și ale celor aflați în… Mai mult

19.03.2020

Proiect de lege MCSI pentru interconectarea sistemelor informatice ale instituțiilor publice. Fost ministru: cum ar trebui organizată digitalizarea

de Ioana Morovan , 4.6.2019

Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale (MCSI) a lansat în consultare publică proiectul pentru realizarea interoperabilităţii între instituții în domeniul tehnologiei informaţiei şi comunicaţiilor.

„Scopul legii este de instituire a unui cadru general pentru administrarea interoperabilității sistemelor informatice ale instituțiilor publice care trebuie să furnizeze servicii către cetățeni. În esență, este vorba despre măsurile legislative și administrative care să ducă la interconectarea bazelor de date. ”, transmite MCSI.

Ce mai anunță Ministerul:

  • Legea își propune să stabilească premisele pentru organizarea unitară a arhitecturilor tehnologiei informației și a comunicațiilor (TIC) ale instituțiilor publice, astfel încât aceastea să poată conlucra, inclusiv transfrontalier.
  • Elementul principal al proiectului este stabilirea unui cadru al registrelor de bază. Au fost definite cinci registre de bază: registrul persoanelor, adreselor, terenurilor, firmelor și cel auto.
  • Potrivit proiectului, se înființează Registrul Naţional al Registrelor (RNR), care funcționează ca un index al datelor stocate de către instituțiile publice.
  • Registrul Registrelor va fi administrat de Agenția pentru Agenda Digitală a României (AADR), care îl va alcătui în colaborare cu instituțiile publice care dețin aceste date.
  • Prin această lege se conferă AADR rolul de asistare a instituțiilor și autorităților publice în vederea asigurării conformității cu legea a proiectelor de informatizare. De asemenea, AADR va căpăta rol de avizator pentru aceste proiecte de informatizare, anterior intrării acestora în Comitetul Tehnico-Economic pentru Societate Informațională.

Practic, Agenția pentru Agenda Digitală a României, care nu a avut activitate consistentă până în prezent pe zona digitalizării administrației publice, devine instituția centrală pentru coordonarea procesului de interconectare a sistemelor informatice.

Proiectul de lege este publicat pe website – link aici: https://www.comunicatii.gov.ro/wp-content/uploads/2019/06/Proiect-de-lege_interoperabilitate.pdf

De asemenea, este publicată și expunerea de motive, link aici: https://www.comunicatii.gov.ro/wp-content/uploads/2019/06/Expunere-de-motive_interoperabilitate.pdf

Decizia de centralizare a bazelor de date, o mică parte din procesul digitalizării administrației publice

Proiectul publicat de MCSI, la mai bine de 3 ani de la preluarea Guvernării, este o componentă absolut necesară dar abordează numai o parte din aspectele complexe ale digitalizării instituțiilor publice.

Un real proces de digitalizare nu poate fi dus la bun sfârșit dacă nu este demarat simultan, pe mai multe planuri.

Dragoș Tudorache, fost Șef al cancelariei Prim-ministrului, care a coordonat măsurile de debirocratizare lansate în anul 2016, explică pentru CursDeGuvernare.ro:

„Trebuie mutate toate piesele de pe tabla de șah, trebuie început cu toate odată, inclusiv cu educația pentru competențe digitale – dar nu numai a funcționarilor, ci a tuturor cetățenilor. Este un aspect extrem de important acela ca oamenii să înțeleagă beneficiile și, atunci când au la dispoziție soluții digitale, să le utilizeze fără reticență. Cu educația trebuie început în momentul zero și trebuie să fie derulată în paralel cu celelalte etape care țin de sistem.”

Tudorache enumeră opt pași care, în opinia sa, ar alcătui schema unei digitalizări de succes în aparatul de stat.

1) Sistemul: în primul rând trebuie stabilit unde poate fi așezată competența de digitalizare a statului, în cadrul Guvernului, pentru a avea autoritatea de a formula politici și de a face ca toate măsurile, odată adoptate, să fie aplicate la nivel de sistem.

2) Trebuie să existe o dezbatere publică privind efectele și componentele digitalizării, pentru a obține înțelegerea opiniei publice și susținere pentru acest proces. Aceasta, deoarece pentru interoperabilitate sunt utilizate datele personale ale cetățenilor, sub anumite forme, care sunt folosite în scopurile necesare. Oamenii trebuie informați corect astfel încât să înțeleagă că datele sunt utilizate într-un scop care le va veni, de fapt, în ajutor, în viața de zi cu zi.

3) Trebuie demarat un audit pentru bazele mari de date, pentru a constata ce fel de date ale cetățenilor sunt incluse în CNAS, ori REVISAL, ce date sunt utilizate și cum pot fi uniformizate.

4) Trebuie decis un mecanism de identificare unică al fiecărei persoane, în relația cu instituțiile statului. Fără acest mecanism de identificare unică nu poate fi construită interoperabilitatea.

5) Trebuie decis apoi care este „cheia” de acces în sistemele online pe care o primesc cetățenii, spre exemplu card digital sau alt tip de instrument.

6) Mai trebuie stabilit ce servicii pentru cetățeni implementezi, de fapt, online. Acestea trebuie prioritizate: ce este foarte birocratic, care sunt acelea care pun lumea pe drumuri și îi fac să stea la coadă la ghișeu. Ce fel de informații vor fi schimbate între cetățeni și administrație prin aceste servicii online – acestea trebuie apoi să se regăsească în baze de date iar acele baze de date să fie conectate între ele.

7) În paralel, trebuie stabilit ce dotări tehnice sunt necesare: servere, interfețe noi, motoare de căutare. Mai este nevoie de asigurarea extinderea infrastructurii tehnice – rețea de bandă largă – în absolut toate zonele țării.

8) Nu în ultimul rând, aceste decizii și măsuri, inclusiv persoana responsabilă, ar trebui scoase din sfera politică. Este un proces ce ar trebui să fie asumat și continuat indiferent de schimbările politice, altfel nu poate fi dus la bun sfârșit.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 4.6.2019

Lăsați un comentariu


Stiri

Mugur Isărescu: Vârful tensiunilor generate de criza Covid-19 în domeniul monetar, bancar și financiar a fost depășit

Vladimir Ionescu

Vârful tensiunilor generate de criza COVID-19 în domeniul monetar, bancar și financiar a fost depășit, se arată într-o declarație de presă transmisă marți de guvernatorul… Mai mult

Europa

Ursula von der Leyen: Garantarea libertății de exprimare este esențială în aceste vremuri incerte

Iulian Soare

Preşedintele Comisiei Europene Ursula von der Leyen afirmă, referitor la măsurile de urgenţă în statele membre, că este extrem de important ca măsurile de urgenţă… Mai mult

Stiri

BRM: Liberalizarea pieței gazelor va duce la scăderea prețurilor și fără ordonanțe

Adrian N Ionescu

Evoluția pieței autohtone a gazelor naturale contrazice temerile privind o eventuală scumpire a acestora, odată cu liberalizarea promisă de autorități, potrivit unui comunicat al Bursei… Mai mult

Stiri

Opt medici demisionează de la Spitalul Județean Arad, peste 80 de angajaţi şi-au luat concediu medical

Vladimir Ionescu

Opt medici de la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă (SCJU) Arad şi-au depus demisia, anunţând că vor să se pensioneze, în timp ce peste 80… Mai mult

Stiri

Afacerile Huawei din Europa au stagnat – bilanț al companiei pe 2019

Razvan Diaconu

Veniturile realizate pe piața internă ale gigantului IT Huawei au crescut cu 36,2% în 2019 față de anul precedent, acestea stagnând totuși în Europa pe… Mai mult

Stiri

293 de cazuri noi de Covid-19. Numărul total ajunge la 2.245

Vladimir Ionescu

În ultimele 24 de ore, pe teritoriul României au fost înregistrate alte 293 de noi cazuri de îmbolnăvire cu Covid-19, potrivit informării transmise de Grupul… Mai mult

Europa

Comisia Europeană se așteaptă la inevitabile naționalizări ale companiilor vitale

Iulian Soare

Scăderea economică provocată de coronavirus este de așteptat să fie mai mare decât cea provocată de criza financiară din 2009, arată un document de lucru… Mai mult