De 10 ori mai puțin decât MEDIA europeană: atât cheltuie România pe locuitor pentru prevenția în sănătate. Observații

O analiză publicată de Eurostat a plasat România pe ultimul loc în UE la cheltuielile pe locuitor pentru prevenție în sănătate, cu doar 8 euro… Mai mult›
18.01.2021
Cloud-ul guvernamental – restanța esențială în digitalizarea administrației

Una dintre marile restanțe ale guvernului Orban în materie de digitalizare o reprezintă neadoptarea Legii cloud-ului guvernamental, componentă esențială pentru transformarea digitală a administrației românești.… Mai mult›
17.01.2021
Lecțiile ieșirii din criza precedentă, pentru criza actuală: istoria corelației PIB – salariu – inflație

În condițiile în care rezultatul economic este în scădere, cazul României anului 2020 (-5% pe primele trei trimestre), se pune problema sursei și a ritmului… Mai mult›
17.01.2021
România a consemnat în 2019 cea mai mare scădere a prețului caselor între statele UE. Evoluțiile din 2010 încoace și implicații

România a consemnat în 2019 cea mai mare scădere a prețului caselor între statele UE (valoare ajustată cu inflația), potrivit unei analize publicate de Eurostat.… Mai mult›
15.01.2021
Guvernul anulează procedurile PPP lansate de CNSP pentru autostrăzile Comarnic – Brașov și Tg.Neamț – Iași
de Razvan Diaconu , 16.1.2020
Șeful Cancelariei, Ionel Dancă, a propus joi, iar premierul Orban a acceptat, introducerea pe lista suplimentară a ședinței de guvern a unei OUG care să anuleze procedurile PPP lansate în mandatul lui Ion Ghizdeanu de către Comisia Națională de Strategii și Prognoze (CNSP).
Ionel Dancă a carcterizat aceste parteneriate, numind specific cele anunțate pentru autostrăzile Comarnic-Brașov și Tg. Neamț-Iași, ca fiind ”alte inginerii marca Vîlcov descoperite la diverse instituții, de această dată la CNSP”.
Premierul l-a întrebat pe șeful Cancelariei dacă respectivele proiecte au fost făcute de specialiși (ingineri constructori sau de transporturi) angajați de către CNSP, iar răspunsul lui Ionel Dacă a fost: ”Nu, au fost doar înființate niște direcții speciale pentru derularea acestor proiecte, care nu au fost niciodată populate”.
Premierul a vrut inițial să amâne această ordonanță pentru a da timp miniștrilor care ”în mod natural” vor lua în portofoliu fostele proiecte CNSP să le pregătească, dar Ionel Dancă a insistat: ”Ar fi un prim pas pentru deblocarea acestor proiecte pentru că, atât în cazul proiectului autostrăzii Comarnic-Brașov cât și în cel al autostrăzii Tg.Neamț-Iași, soluția aleasă era sortită eșecului încă de la început. Din analiza dosarelor pe care le avem pe aceste proiecte la nivelul CNSP, sunt chestiuni care nu au impact la nivelul derulării lor, pur și simplu s-au ales soluții care le îngropau încă din stadiul de pregătire. Așa cum ați spus și dvs., ministerele de resort vor veni cu soluții”.
”De acord, introducem pe ordinea de zi”, a fost concluzia premierului.
În ultimele zile ale mandatului său de ministru al transporturilor, Răzvan Cuc declara: ”Am avut o întâlnire cu Ghizdeanu, Bogdan Pascu şi cu alţii de la Autostrăzi, împreună cu un consorţiu care a participat la Ploieşti – Braşov. Sunt foarte fericit să anunţ că firma respectivă şi Comisia de Prognoză au ajuns la un consens. Săptămâna viitoare vor livra contractul pentru demararea proiectului Ploieşti – Braşov. Acest contract trebuie aprobat şi prin HG. Lăsăm totul servit pe tavă viitorului guvern”.
Întrebat dacă nu grăbeşte acest proces pentru a întinde o capcană viitorului ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc răspundea, pe 10 octombrie 2019: ”Nu ne grăbim. Este munca din ultimele șase luni de zile. Nu e nicio capcană. Nu se pune problema de așa ceva. Lucrurile sunt simple, sunt transparente. Sunt condiții obișnuite pentru un PPP. Contractul va fi public, va fi aprobat prin hotărâre de guvern.”
Preşedintele Klaus Iohannis a anunţat, în iulie, că în şedinţă CSAT a aprobat ca proiectul autostrăzii Ploieşti-Braşov să fie declarat obiectiv strategic de interes naţional.