Premierul Mihai Tudose a mutat Delta Dunării din subordinea Ministerului Mediului în subordinea Secretariatului General al Guvernului.
Transferul de autoritate asupra Deltei a fost oficializat în chiar prima ședință a guvernului Tudose, organizată săptămâna trecută, vineri, și este disimulat într-o Ordonanță de Urgență de modificare și completare a mai multor acte normative.
Miza trecerii Deltei sub autoritatea SGG – ”o aberație”, după cum a caracterizat decizia fostul Guvernator Liviu Mihaiu – trebuie să fie una similară celei de ”plimbare” a autostrăzilor și a CNADR-ului în guvernul Ponta, de la Transporturi, la Ministerul Marilor Proiecte și înapoi la Transporturi, în funcție de portofoliul deținut de Dan Șova.
Adică, una de influență economică.
SGG, instituție aflată în subordinea directă a premierului, este condus de către Mihai Busuioc, persoană fidelă lui Liviu Dragnea. Busuioc a fost demis din funcție de Sorin Grindeanu când a încercat să blocheze venirea lui Victor Ponta în guvern.
Reinstalarea lui Busuioc în fruntea SGG a fost prima măsură decisă de Mihai Tudose, joi seara, după depunerea jurământul de învestitură a guvernului la Cotroceni.
Politica știucii
Delta Dunării a fost permanent în atenția clasei politice și a ”afaceriștilor” asociați puterii. Guvernatorul Deltei a fost impus mereu pe criterii politice.
Ultimul guvernator, Grigore Baboianu, a fost schimbat din funcție după ce a îndrăznit să-i critice pe Liviu Dragnea și pe Sorin Grindeanu în legatură cu știucile capturate de aceștia în celebra partidă de pescuit din aprilie.
O precizare: potrivit declarațiilor lui Liviu Dragnea, barcagiu al celor doi a fost actualul vicepremier Marcel Ciolacu.
Noul guvernator al Deltei, Mălin-Matei Mușatescu, numit în functie în locul lui Baboianu, s-a remarcat prin realizarea în decembrie 2016, înainte de alegeri, unui interviu slugarnic cu Liviu Dragnea despre pescuit.
Interviul a fost publicat pe site-ul postului Fishing&Hunting TV. Printre povești pescărești, Dragnea și-a făcut și campanie electorală, lăudându-se în fața lui Mușatescu că printre cele 102 taxe eliminate prin lege de PSD este și taxa de pescuit. Interviul a fost șters între timp de pe site.
Justificarea halucinantă a deciziei
Modificările respective au fost justificate astfel: ”în cazul neadoptării măsurilor propuse nu se pot asigura punerea în aplicare a programului de guvernare acceptat de Parlament și îndeplinirea principalului rol al Guvernului de a realiza politica internă și externă a țării (…) cu repercursiuni directe asupra cetățenilor țării…”.
Potrivit art.IV al Ordonanței deja publicate în Monitorul Ogficial, ”managementul Rezervației se realizează de Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării, instituție publică cu personalitate juridică, finanțată de la Bugetul de stat, aflată în subordinea Secretariatului General al Guvernului”.
În termen de 15 zile de la publicarea ordonanței în Monitorul Oficial, Ministerul Mediului și SGG trebuie să încheie un protocol de predare-preluare, care va cuprinde obligatoriu și creditele bugetare pe 2017 aferente Administrației Rezervației Biosferei Delta Dunării.
Potrivit documentului, ”modificările în execuția bugetului de stat pe anul 2017 se efectuează pe baza instrucțiunilor elaborate de Ministerul Finanțelor la solicitarea SGG”.
Ce scrie în programul de guvernare despre Deltă
De fiecare dată când fostul guvern adopta o măsură controversată, Liviu Dragnea afirma senin că totul era trecut în Programul de guvernare.
Ca să nu repetăm greșeala, ce scrie în noul Program de guvernare despre Deltă:
La capitolul Fonduri europene: Investiții importante pentru 38 de unități administrativ teritoriale (ITI) din cadrul Rezervației Biosfera Delta Dunării, județele Tulcea și Constanța.
La capitolul dezvoltarea turismului:
- Realizarea Cadastrului Deltei Dunării și actualizarea REGULAMENTULUI DE URBANISM al Deltei astfel încât să se armonizeze regimul de înălțime, aspectul exterior al clădirilor, utilizarea materialelor de construcție tradiționale cu ocuparea și utilizarea terenurilor conform cerințelor de protecție pentru una din cele mai mari zone umede din lume.
- Pentru protejarea ecosistemelor se are în vedere creșterea gradului de utilizare a mijloacelor de transport ecologice cu grad redus de poluare, promovarea și realizarea traseelor turistice nemotorizate și reglementarea coerentă a canalelor de circulație cu viteza de deplasare.
- Transport ecologic de pasageri prin înlocuirea flotei existente de nave care asigură transportul naval în Delta Dunării cu nave cu consum redus de carburanți și grad redus de poluare care folosesc și sisteme alternative de energie regenerabilă (biciclete, ambarcațiuni cu vâsle și motoare electrice).
- Îmbunătățirea rețelei de informare turistică, realizarea de aplicații GPS de sprijin cu hărți și trasee turistice, structura turistică de cazare a Deltei și alte informații utile.
La capitolul prevenirea și getionarea inundațiilor: Delta Dunării este un areal special, afectat în mod deosebit de inundații
La capitolul Transport: O altă problemă a portului ce constituie un nod de legatură între toate localităţile izolate din Deltă cu reţeaua de transport terestră, rutieră şi feroviară este aglomerarea excesivă în zona falezei la acostare. Ca soluţie este îmbunătăţirea tuturor acestor servicii de transport naval de pasageri dintre acele zone izolate ale Deltei Dunării prin creşterea facilităţilor de acostare şi a serviciilor portuare.