Vasul panamax Unity N care transportă peste 71.000 de tone de porumb din Ucraina a părăsit portul Constanţa, reprezentând primul transport de acest fel de când a început războiul, scrie News.ro.
Declarația a fost făcută vineri, de directorul general al Comvex, Viorel Panait, relatează Reuters.
Ucraina, ”grânarul Europei” şi al patrulea cel mai mare exportator de cereale la nivel mondial, a fost nevoită să exporte cereale cu trenul pe la graniţa de vest sau prin porturile fluviale amplasate pe Dunăre, din România, deoarece porturile maritime ucrainene sunt blocate de mai bine de două luni.
”Acesta este primul vas panamax cu porumb provenit din Ucraina care părăseşte portul Constanța”, a declarat preşedintele Comvex, Viorel Panait, pentru Reuters.
”Sprijinirea exporturilor de cereale ucrainene înseamnă prevenirea unui val colosal de foamete la nivel global declanşat de blocarea porturilor ucrainene”, a mai spus Panait.
Comvex operează cel mai rapid terminal de încărcare de cereale din Europa, care poate procesa până la 70.000 de tone pe zi, precum şi un terminal de manipulare a mineralelor, a declarat Viorel Panait, care este şi preşedintele Constanţa Port Business Association.
La începutul săptămânii, Comvex a încărcat aproximativ 35.000 de tone de minereu de fier din Ucraina, urmând ca o a doua navă să fie încărcată în jurul datei de 15 mai.
”În comparaţie cu momentul iniţial, când toată lumea căuta alternative, coridoarele de transport pentru aceste exporturi prind încet-încet contur”, a mai precizat directorul Comvex.
”Infrastructura din jurul portului este o problemă pentru toată activitatea economică din România… accesul lent generează costuri suplimentare în aceste industrii”, a subliniat Viorel Panait.
Aproximativ 80.000 de tone de cereale din Ucraina au fost transportate până în prezent la Constanţa, iar alte 80.000 au fost aprobate şi se află pe drum, a declarat, marţi, managerul Portului Constanţa.