9 mai, 2013

Președintele Traian Băsescu a declarat că anul 2017 ar fi optim pentru obiectivul României de aderare la zona euro și a subliniat necesitatea ca țara să aibă un ”Guvern competent” pentru creșterea economică, după ce a fost realizată stabilizarea macroeconomică.

”În ceea ce privește termenul de aderare la euro, eu cred că va trebui să fie menționat ferm în documentele noastre oficiale, iar optim nu poate fi decât anul 2017”, a declarat Traian Băsescu, într-un interviu publicat joi de site-ul www.caleaeuropeana.ro.

El a criticat Guvernul pentru renunțarea la o dată clară pentru obiectivul de aderare la zona euro.


”La unele importante persoane din România am auzit enunțat, ca termen, anul 2019 sau chiar nefixarrea unui termen de trecere la moneda euro, cu argumentul practicii altor țări care nu au asumat o dată. Este greșită o neasumare de termen”, a afirmat președintele.

El a subliniat că ”este o obligație care decurge din Tratatul de Aderare și nu poți să le spui partenerilor că îți vei îndeplini obligațiile, dar nu știi când o vei face”.

Un alt motiv invocat de șeful statului pentru avansarea unui obiectiv clar de aderare la euro este faptul că în 2014 – 2015 încep discuțiile pentru o nouă revizuire a Tratatelor Uniunii Europene, existând astfel riscul împărțirii UE în două mari categorii de stat: „euro” și „non-euro”.

”În lipsa unui termen de trecere la moneda unică misiunea noastră în negocierile de revizuire a tratatelor va fi mult mai dificilă și mai puțin credibilă”, a atras președintele atenția.


De asemenea, șeful statului a subliniat necesitatea ca România să aibă un guvern competent pentru consolidarea creșterii economice.

”În cazul României, suntem la stadiul la care echilibrele macroeconomice au fost restabilite, ceea ce ne-ar trebui ar fi un guvern competent care să genereze creştere economică durabilă şi locuri de muncă”, a mai declarat Traian Băsescu.

Alte declarații ale președintelui: ASF, instituție afectată de politizare

  • Politizarea excesivă a instituțiilor statului. ”Avem un sector de stat profund necompetitiv, grav afectat de managementul politizat și de firmele protejate de oameni politici sau chiar de partide. Aici se încadrează și companiile feroviare și Transgaz și Romgaz, și Termoelectrica și Hidroelectrica și Oltchim, precum și multe altele sau chiar instituții de autoritate ale statului care sunt, de asemenea, profund afectate de politizare, ca de exemplu ASF (nou-înființata Autoritate de Supraveghere Financiară – n,r,) , ANAF, ANRE etc. La aceste companii și instituții ale statului trebuie să lucrăm noi pentru a le face competitive și credibile. Dacă ar exista voință politică în această direcție, am putea rezolva problemele în doi ani”.
  • Fondurile europene. ”Banii europeni ne stau la dispoziţie. Ne trebuie doar competenţă şi corectitudine ca să-i utilizăm”.
  • Aderarea la Schengen. ”România are bune șanse de intrare în Schengen printr-o decizie a Consiliului JAI din decembrie, anul acesta. Totul depinde de noi și de vecinii bulgari. România îndeplinește criteriile tehnice pentru aderare și, dacă nu ar fi fost lovitura de stat parlamentară din vara anului trecut, cu certitudine, la Consiliul JAI din octombrie 2012, se stabilea intrarea noastră în spațiul Schengen. N-a fost să fie și la noi nimeni nu pare a se simți responsabil pentru acest lucru. Ba dimpotrivă, responsabilii de amânarea intrării României în Schengen par acum a susține că au scos țara din izolare”.
  • Justiția. ”În ceea ce privește Mecanismul de Cooperare și Verificare, din păcate lucrurile nu evoluează suficient de convingător în ultimele luni. La un moment dat, CSM-ul a părut a fi o instituție instabilă și n-am putea spune că lucrurile stau mult mai bine acum, iar cele semnalate în ultimul raport MCV sunt departe de a fi integral rezolvate și mă refer aici la faptul că avem, încă, un ministru cu dosar penal în instanță, ceea ce îi face pe europeni să se uite la noi ca la o țară ce are alte standarde politice decât cele europene, încă încercăm tertipuri legislative în Statutul deputaților și al senatorilor în zona imunității sau în aceea a incompatibilităților. Acestea sunt riscuri în ceea ce privește aderarea în Schengen, iar, pe de altă parte, demonstrează că interese politice mărunte sunt pentru actuala coaliție mai presus de interesul național”.
Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Adica ne-ar trebui un alt guvern Boc. Si un presedinte competent, desigur. Adica o noua constitutie care sa permita singurului presedinte competent sa mai candideze un mandat.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Adica ne-ar trebui un alt guvern Boc. Si un presedinte competent, desigur. Adica o noua constitutie care sa permita singurului presedinte competent sa mai candideze un mandat.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: