23 iunie, 2016

Lege-care-interzice-fumatul-in-spatiile-publiceLa Ministerul Sănătății s-au desfășurat joi, la solicitarea Fundației AlegRo, preocupată de monitorizarea proceselor de reglementare, și a Consiliului Investitorilor Străini, o dezbatere publică pe marginea recent inițiatului Proiect de ordonanță de urgență privind transpunerea Directivei tutunului în legislația națională.

Opinia majoritară transmisă oficialilor ministerului a fost aceea că Guvernul ar trebui să renunțe la această inițiativă în condițiile în care un proiect de lege cu un conținut similar a fost deja aprobat de Senat și se află în dezbaterea comisiilor Camerei Deputaților, care este for decizional.

Textul proiectului de Ordonanță prevede, la articolul 24, că actul normativ poate fi modificat ulterior prin ordin de ministru, prin care Ministerul Sănătății să introducă în România pachetelele standardizate, măsură considerată de industrie drept excesivă, echivalentă confiscării mărcilor.


„Nu este normal ca o ordonanța de urgență să prevadă posibilitatea ca o lege să fie modificată prin ordin de ministru. Acest text este împotriva tehnicii legislative”, a transmis dr. Sorin Paveliu, expert în sănătate publică și fost parlamentar.

De altfel, în timpul dezbaterii publice, a fost solicitată eliminarea acestui articol în situația în care Guvernul își va menține decizia de legiferare prin ordonanță.

Reprezentanții companiilor de țigarete (BAT, JTI și Philip Morris) prezenți la dezbaterea organizată la minister au solicitat în cadul dezbaterii:

  • necesitatea definitivării cadrului legislativ, inclusiv a normelor de aplicare a legii și prevederea unei perioade de tranziție de 90 de zile pentru adaptarea producției la noile cerințe
  • corelarea prevederilor legate de culoarea avertismentelor cu Decizia Comisiei (alb pe negru)
  • corectarea definiției fumatului
  • regimul de publicitate pentru țigaretele electronice, care să nu fie mai drastic decât cel al țigaretelor clasice

Importatorii de trabucuri au susținut, la rândul lor ca, dat fiind volumul pieței din România, producătorii refuză să producă ambalaje individuale pentru fiecare trabuc în parte și că, cel mai probabil, aceste produse vor dispărea de pe piața legală.


Răspunzând întrebărilor presei, reprezentanta Ministerului Afacerilor Europene a arătat că proiectul de OUG a fost inițiat pentru a evita potențialul pericol ca România să intre în procedură de infringement.

Ea a precizat însă că, până în prezent, nu a fost primită nicio notificare de la Comisia Europeană și că ar dura minimum patru luni de la primirea acesteia până când la emiterea unui aviz motivat din partea CE, urmat de trimiterea cazului către Curtea Europeană.

În acest context, reprezentanții industriei au remarcat: „Ne temem de drobul de sare”- cel puțin până la jumătatea lunii octombrie, România nu se află în pericol de a intra în  procedura de infringement, iar Parlamentul ar avea timp să definitiveze procesul legislativ de adoptare a proiectului de lege.

De asemenea, aceștia au arătat că prețul transpunerii unei directive nu poate fi încălcarea normelor statului de drept.

Reprezentanții Ministerului Sănătății nu au fost în măsură să ofere răspunsuri concrete la întrebările ridicate de reprezentanții industriei, care doreau să afle, de exemplu, dacă nu va fi retras, când va fi aprobat de proiectul guvern, dacă va fi acordată o perioadă de tranziție pentru adaptarea producției, sau dacă va fi sau nu eliminat articolul referitor la standardizarea prin ordin de ministru.

Toate acestea în condițiile în care, potrivit desfășurătorului dezbaterii publice, chiar Ministerul Sănătății admite că specificațiile tehnice viitoare transmise producătorilor nu sunt unele finale.

De menționat că, în scrisoarea trimisă Ministerului Sănătății de Consiliul Investitorilor Străini, sub semnătura președintelui Eric Staab, se precizează:

În cazul în care Guvernul emite ordonanţa de urgenţă, producătorilor de tutun li se impune să modifice peste noapte tot ce ţine de ambalare şi etichetare pentru toate produsele aflate pe piaţa din România, indiferent de ţara în care acestea sunt produse.

Aceste cerinţe legale sunt practic imposibil de realizat într-un termen atât de scurt şi vor genera întreruperi în sistemul de aprovizionare, determinând lipsa produselor legale pe piaţă.

FIC apreciază că ar fi de dorit ca Guvernul României să menţină procedura demarată iniţial, permiţând astfel continuarea procesului legislativ în Parlament şi asigurându-se predictibilitatea şi transparenţa necesară funcţionării economiei de piaţă.”

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: