sâmbătă

25 iunie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

12 martie, 2018

Un draft al raportului Parlamentului European privind standardele duble ale produselor comercializate de branduri cunoscute confirmă practica unor companii de a reduce calitatea produselor după o anumită perioadă de la lansarea acestora pe piață.

Este una dintre cele patru practici incorecte legate de standardele duble identificate în expunerea de motive a draftului prezentat pe 27 februarie, de către eurodeputatul ceh Olga Sehnalová.

Ele sunt întâlnite, atrage atenția documentul, nu doar la produsele alimentare și băuturi, ci la la alte produse, precum detergenții și obiectele pentru igienă.


Draftul PE preia concluziile unui studiu realizat de Facultatea de Drept de la Universitatea Palackého Olomouc, Cehia, care a identificat patru practici incorecte legate de dublul standard:

  • producătorul plasează pe diverse pieţe produse cu arome şi compoziţii diferite, cu ingredientul principal diferit, dar având acelaşi aspect şi acelaşi ambalaj. În cel mai bun caz, relevă documentul, există nişte mici diferenţe pe ambalaj, diferenţe considerate de funcţionarii europeni insesizabile pentru consumator
  • plasează produse cu calități diferite, în funcție de piața de desfacere, dar cu acelaşi aspect şi cu acelaşi ambalaj
  • plasarea unor produse cu greutatea diferită, dar cu acelaşi aspect şi cu ambalaj similar sau cu diferenţe care nu pot fi distinse de consumator
  • „Când lansează un articol nou pe o anumită piaţă, este folosit un produs cu o compoziţie de calitate superioară (de exemplu, cu o cantitate mai mare de carne sau cu o calitate mai ridicată a ingredientelor folosite), pentru a atrage atenţia consumatorilor şi pentru a „învăţa“ consumatorii să cumpere produsul; după o anumită perioadă, se produce o «schimbare de reţetă» fără o schimbare evidentă a ambalajului produsului”.

Aceste practici generează situații care echivalează cu înșelarea consumatorilor, atunci când o persoană care călătoreşte într-o altă ţară nu mai poate fi sigură că un pordus de acolo are aceleaşi calităţi cu cel pe care-l consumă în ţara sa de origine.

În aceste condiţii, eurodeputatul Olga Sehnalová, este de părere că vânzarea a ceea ce consumatorul percepe ca fiind un produs identic cu o compoziţie diferită în diferite părţi ale UE este o practică incorectă şi deci inacceptabilă.

Soluția pentru combaterea acestor standarde duble ar fi adăugarea unui nou tip de practică comercială înşelătoare la Anexa I a Directivei privind practicile comerciale incorecte (Directiva 2005/29/EC).

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Comisia Europeană a anunţat că metodologia comună de testare va fi gata în aprilie, ceea ce va permite statelor membre să lanseze în mai o campanie coordonată de testare a produselor alimentare.

Testele vor îngloba compoziţia unui coş comun de produse, care sunt comercializate în majoritatea statelor membre şi vor include testări chimice şi senzoriale. Obiectivul este ca primele rezultate să fie prezentate până la sfârşitul acestui an, se arată în comunicatul Comisiei Europene. La teste vor participa cel puţin 16 state membre ale UE.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: