fbpx

La obiect

Inflația anuală a urcat la 3,75% – influențe negative conjuncturale pe toată linia

Inflația anuală a urcat la 3,75% conform datelor publicate de INS, după ce prețurile s-au majorat în luna aprilie 2021 cu 0,53% iar efectul de… Mai mult

11.06.2021

La obiect

Falanga noastră din Bruxelles. Incredibil de slaba reprezentare a României în instituțiile UE

„Nu există niciun cetățean român care să ocupe o funcție de conducere în calitate de director general, în timp ce prezența cetățenilor români în alte… Mai mult

09.06.2021

Analiză

Joe Biden vine în Europa – lunga listă a defectelor de reparat în relația transatlantică

Președintele Statelor Unite ale Americii, Joe Biden, începe miercuri, în Europa, primul său turneu în străinătate – o săptămână plină, cu vizite în Marea Britanie,… Mai mult

09.06.2021

La obiect

Deficitul comercial trece de 7 Miliarde de euro (3% din PIB) după doar 4 luni din an. Peste un miliard deficit vine numai din alimente

Deficitul comercial pe aprilie 2021 s-a redus la 1,73 miliarde euro, potrivit datelor comunicate de INS. Semnificativ sub valoarea record din luna precedentă (2,25 miliarde… Mai mult

09.06.2021

Reforma transportului rutier în UE a fost adoptată: Implicațiile (mari) pentru România

de Alexandra Pele , 9.7.2020

Parlamentul European a adoptat miercuri Pachetul de Mobilitate, o nouă legislație aplicabilă transportatorilor rutieri de marfă, în forma agreată de Consiliu, formă pe care România și alte opt state din Europa Centrală și de Est nu au susținut-o, se arată într-un comunicat al legislativului european.

Legislația modifică radical regulile referitoare la detașarea șoferilor, precum și perioadele de conducere și de repaus. Obiectivul urmărit de legiuitorul european este de a ”pune capăt concurenței distorsionate din sectorul transportului rutier și de a asigura condiții bune de odihnă pentru șoferi”.

Pachetul Mobilitate 1 a fost contestat de transportatorii din Bulgaria, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, România și Cipru. România este a 8-a piață de transport rutier a mărfurilor din UE. Transportul internațional de marfă reprezintă un sfert din serviciile prestate de România la extern, având o balanță comercială pozitivă de miliarde de euro și compensând o parte din deficitul de cont curent generat de alte sectoare.

Impact: Piața de transporturi din România ar putea scădea cu 15-20%

Pachetul Mobilitate 1 va duce la o scădere cu 15-20% a pieței de transport rutier din România, va genera costuri suplimentare de jumătate de miliard de euro pentru transportatorii români și va accentua criza de șoferi profesioniști cu care aceștia se confruntă, susțin transportatorii.

  • Pachetul Mobilitate 1 prevede obligația întoarcerii camioanelor acasă (țara de stabilire) la fiecare opt săptămâni, indiferent dacă sunt încărcate sau goale.

Această obligație a fost justificată ca o necesitate de asigurare a condițiilor sociale și a protecției mediului.

”Această obligație nu ar crea nicio problemă pentru un camion înmatriculat în Germania sau Franța, dar conform analizei preliminare a UNTRR, întoarcerea obligatorie acasă a camionului ar duce la o medie de 6 zile pierdute la fiecare 8 săptămâni, ceea ce se traduce în pierderi de afaceri de 10-14%. Revenirea în România la fiecare 8 săptămâni ar însemna 1.000 de camioane în plus zilnic pe drumurile europene și la frontiere, fără nicio justificare economică. Aceasta măsură va conduce la creșterea cu 1.160 de tone de emisii de CO2/zi sau 418.000 tone/an. Mai mult, ar crește exponențial riscul pentru siguranță rutieră din cauza traficului suplimentar”, se arată într-o analiză a Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

Transportatorii români trebuie să parcurgă, în medie, 1300 de km în plus pentru a respecta noile reglementări, în timp ce concurența din Polonia, Ungaria și Slovacia parcurge jumătate din această distanță.

  • Pachetul Mobilitate 1 prevede obligația companiilor de a organiza întoarcerea acasă a șoferilor la fiecare patru săptămâni.

Pentru România, acest lucru înseamnă că peste 60.000 de șoferi trebuie să se întoarcă acasă la fiecare 3 sau 4 săptămâni, fapt ce va necesita creșterea capacității de transport. Conform estimărilor UNTRR, ar însemna până la 400 de noi zboruri cu avionul sau 1.200 de autocare sau o alternativă între aceste două moduri de transport în vederea asigurării transportului pentru 2.000 – 3.000 șoferi zilnic.

Costurile suplimentare pe care transportatorii locali vor fi nevoiți să le suporte ca urmare a introducerii acestei obligații au fost estimate la circa 500 de milioane de euro pe an.

  • Pachetul Mobilitate 1 interzice efectuarea în vehicul a perioadelor de odihnă săptămânale normale, departe de bază.

Această interdicție are loc într-un moment în care există o deficiență dovedită de locuri de parcare sigure, dotate corespunzător și securizate pe rețeaua principală de drumuri europene.

Uniunea Internațională a Transportului Rutier (IRU), estimează că la nivel european pierderile anuale cauzate de furturile de mărfuri se ridică la 7 miliarde de euro. Potrivit IRU, 75% din astfel de incidente au loc în locuri de parcare nesecurizate.

”România este printre țările cele mai afectate de reglementările Pachetului Mobilitate 1 , alături de Bulgaria și țările baltice”, a declarat Constantin Isac președintele UNTRR pentru cursdeguvernare.ro, în urmă cu câteva luni.

Ce înseamnă transportul rutier pentru România: Sold pozitiv de 1,2 miliarde de euro 

Datele publicate de BNR referitoare la evoluţia serviciilor de transport şi contribuţia lor la acoperirea deficitului de cont curent arată importanţa acestora, mai ales în contextul expandării deficitului extern prin creşterea cererii interne de mărfuri, peste capacitatea de producţiei interne de a o acoperi

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat după primele patru luni 2020, un deficit de 1,78 miliarde de euro, cu 21% mai puțin față de aceeași perioadă a anului anterior. Serviciile de transport au avut un sold pozitiv.

Efectele pandemiei au generat însă o scădere a acestui sold pozitiv, de circa 10%.

La nivel macro, acoperirea ieșirilor de valută din țară prin intrări similare este esențială pentru a menține echilibrul, dar și pentru a reduce presiunile pe cursul de schimb.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 9.7.2020

Lăsați un comentariu


Stiri

Video / 7 lucruri despre CRONICI spuse de 7 cititori de top în 3 minute

Redacţia

   ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini… Mai mult

Stiri

Ajutoare de urgență pentru gospodăriile inundate – procedură simplificată

Vladimir Ionescu

Premierul Florin Cîţu a anunțat duminică, la o videoconferinţă cu prefecţii, că se lucrează la o procedură simplificată de acordare a ajutoarelor de urgență destinate… Mai mult

Stiri

Ilie Bolojan: Instituțiile publice, gândite ca o bază de angajări – am dat afară 60 din 80 și fac exact aceleași lucruri cu 20 de oameni

Vladimir Ionescu

Instituţiile publice au fost gândite “să fie o bază de angajări”, astfel încât au ajuns să fie supraîncărcate cu personal și cu salarii foarte mari,… Mai mult

Stiri

Atenție la ”V”: Economia – și România odată cu ea – își revine la valoarea din 2019, dar la o cu totul altă calitate. Au apărut CRONICILE 90 – titlurile și autorii

Redacţia

Nr. 90 al revistei (exclusiv print) CRONICILE Curs de Guvernare: Din cele 192 de pagini, 18 sunt alocate unei serii de analize care focalizează pe… Mai mult

Europa

Peste 300 de cazuri înregistrate la Parchetul European, în primele 2 săptămâni de funcționare

Iulian Soare

Parchetul European a înregistrat peste de 300 de cazuri în primele două săptămâni de funcționare, a declarat procurorul șef al instituției, Laura Codruța Kovesi, într-un… Mai mult

Stiri

Circuite turistice cu trenuri în regim charter închiriate de la CFR Călători

Vladimir Ionescu

CFR Călători ar putea închiria trenuri în regim charter pentru organizarea unor circuite turistice, la propunerea Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT). “Transportul cu… Mai mult

Stiri

Personalul medical nevaccinat ar putea fi obligat să se testeze periodic anti-Covid, pe proprii bani – ministrul Sănătății

Vladimir Ionescu

Personalul medical care nu se vaccinează ar putea fi obligat să facă periodic teste anti-Covid, din fonduri proprii, pentru a respecta în felul acesta dreptul… Mai mult