16 noiembrie, 2016

spitalul clinic de urgenta floreascaGuvernul a adoptat miercuri o ordonanță de urgență care scoate managementul spitalelor de sub monopolul cadrelor universitare și introduce noi incompatibilități și conflicte de interese pentru cei care conduc aceste unități.

Una dintre modificări duce la eliminarea restricțiilor privind participarea la concurs și deschiderea competiției în selectarea celor mai competenți directori :

Se lărgeşte astfel sfera persoanelor care pot ocupa această funcţie, pentru că, de acum înainte, selecția managerilor se poate face și din rândul altor categorii de specialişti cu experienţă şi abilităţi de conducere dovedite.


Până în acest moment, exista obligaţia ca managerii din spitalele clinice să fie cadru universitar sau medic primar. Această măsură îngrădea în mod nejustificat accesul la această funcţie, cu consecinţe negative în procesul de selecţie pentru ocuparea acestei funcţii şi în desfășurarea activității de management, explică Minsiterul Sănătății motivul modificării.

O altă noutate – se vor organiza concursuri pentru șefii de secții, deoarece aceasta reprezintă metoda cea mai obiectivă şi transparentă pentru desemnarea celei mai potrivite persoane pentru ocuparea acestor funcţii.

Pentru a asigura o conducere cât mai profesionistă a spitalelor, au fost extinse și incompatibilitățile pentru manager şi ceilalţi membri ai comitetului director (director medical, director financiar-contabil şi,  în spitalele cu peste 400 de paturi, directorul de îngrijiri). Astfel, aceste funcții devin incompatibile cu cele de conducere, administrare şi control la nivelul partidelor politice sau al societăţilor comerciale.

De asemenea, este extins conflictul de interese pentru persoanele din conducerea spitalelor, astfel încât să fie evitat nepotismul (foarte întâlnit în sistemul sanitar):

  • deţinerea de către soţul/soţia, rudele ori afinii până la gradul al IV-lea inclusiv ai managerului, a funcţiei de membru în comitetul director, şef de secţie, laborator sau serviciu medical sau a unei alte funcţii de conducere, inclusiv de natură administrativă, în cadrul spitalului la care persoana în cauză exercită funcţia de manager;
  • alte situaţii în care managerul, soţul/soţia, rudele ori afinii managerului până la gradul al IV-lea inclusiv au un interes de natură patrimonială care ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a funcţiei de manager.

În plus, un manager sau membrii comitetului director nu vor avea voie să primească finanțare pentru activităţile didactice sau de cercetare ştiinţifică din partea furnizorilor de bunuri şi servicii ai spitalului. O eventuală finanţare ar putea afecta exercitarea funcţiei de manager în condiţii de imparţialitate, existând riscul avantajării sub diverse forme a respectivilor furnizori în relaţia cu spitalul, consideră Guvernul.

Potrivit actului normativ, condițiile de exercitare a activităților de manager vor fi stabilite prin ordin al ministrului sănătății și prin contractul de management.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: