miercuri

17 aprilie, 2024

13 noiembrie, 2014

Informațiile publicate în premieră de cursdeguvernare.ro în urmă cu 2 săptămâni privind versiunile de fiscalitate care se elaborează la Ministerul Finanțelor sunt confirmate de un document publicat joi de agenția Mediafax.

La finalul articolului – documentele.

Potrivit versiunilor prezentate în 28 octombrie de cursdeguvernare.ro (AICI), la departamentul pentru Buget al Ministerului de Finanțe au fost elaborate câteva propuneri măsuri care ar putea schimba fundamental sistemul fiscal din România :

  • – introducerea impozitului progresiv de 15-25-35% din anul 2016 (pentru anul 2015 nu există posibilitatea tehnică de implementare rapidă)
  • – introducerea – ca variantă de lucru, a impozitului pe cifra de afaceri
  • – creșterea taxelor pe proprietate cu câte 25% în 2015 și 2016
  • – varianta unei amnistii fiscale, care să impoziteze minim banii aduși în conturi transparente care nu pot fi justificați legal

Informațiile, în exclusivitate, ale ultimelor zile: A treia rectificare sau miza pe fondul de rezervă


Ministerul Finanțelor lucrează la un draft de fiscalitate care va fi folosit, începând din zilele de după alegeri, pentru construcția bugetului pe anul 2015, dar și pentru anii următori.

Potrivit unor surse din minister, discuțiile vizează 2 lucruri foarte distincte : Execuția bugetului pe anul 2014 și elaborarea bugetului pe anul 2015.

Execuția bugetului din 2014 :

1 ) La Ministerul Finanțelor se discută posibilitatea unei premiere : cea de-a treia rectificare bugetară.

Potrivit legii, pot exista doar 2 rectificări bugetare, însă legea poate fi ignorată în exact aceeași măsură în care guvernul ignoră nedepunerea la parlament a bugetului pe anul 2015 până la data de 15 noiembrie.


2) Posibilitatea celei de-a treia rectificări este provocată de modul în care guvernul a gestionat bugetul acestui an : a blocat investițiile publice timp de 3 trimestre, și a dirijat banii mai mult spre administrațiile locale pe ultimele 4 luni : or autoritățile locale nu au suficient timp la dispoziție pentru a-i cheltui potrivit procedurilor legale.

3) În varianta că Nu se va putea ocoli legea și Nu se va face cea de-a treia rectificare bugetară, miniștrii cu excedente sunt îndemnați să-și dirijeze surplusul către fondurile de rezervă.

Acest lucru a provocat nemulțumiri între membrii cabinetului, care s-au văzut cu bugetele mărite prin excedent la finele anului, iar acum li se cere să dea banii înapoi.

decizie se va lua în cursul săptămânii viitoare, întrucât premierul Victor Ponta a cerut liniște până după turul 2 al prezidențialelor.

Elaborarea bugetului pe anul 2015 :

4) Există, însă, o parte pozitivă a manierei în care a fost gestionat bugetul pe anul 2015 : folosirea banilor în excedent adunați de la ministere – fie prin a treia rectificare, fie prin fondul de rezervă – la plata restanțelor salariale pe care bugetarii le-au câștigat în instanță și care erau programați să fie plătiți în anul 2015.

Măsura ar fi bună pentru că ar degreva bugetul de anul viitor de o atare cheltuială, cu atât mai mult cu cât anul 2015 este vârf de plată la datoriile către FMI, trebuie compensată scăderea CAS și trebuie crescut bugetul armatei.

5) Decizia este amânată pentru săptămâna viitoare, însă ea nu va fi transparentă din cauza unor constrângeri de natură politică :

-, bugetul pe anul 2015 va fi elaborat împreună cu experții FMI începând din ultima săptămână a lunii noiembrie, întrucât guvernul nu are soluții de-a acoperi golul dintre deficitul țintit și cel provocat de măsurile electorale din acest an.

Diferența este de 10 miliarde de lei (potrivit estimărilor Comisiei Europene), sau între 15 și 17 miliarde de lei (potrivit situației luate în calcul la București).

Ministrul Finanțelor, Ioana Petrescu, a anunțat săptămâna trecută că bugetului anului 2015 va fi definitivat pentru adoptare după data de 15 ianuarie 2015.

-, Foarte important : un deficit aflat la limita respectării (2,8 % – anticipează Comisia Europeană, față de limita maxim admisă de 3 % ) ar putea forța România să prelungească, în vara 2015, acordul cu FMI – fapt care i-ar putea crea probleme de credibilitate în ce privește ieșirea sustenabilă și durabilă din criză, mai ales după 2 trimestre de recesiune în 2014.

6) Variantele de fiscalitate, pe de o parte, și cele pe bugetul 2015, pe de alta, sunt versiuni de lucru pentru întâlnirile cu experții tehnici ai FMI din săptămâna de după validarea rezultatului alegerilor prezidențiale.

Important: Ele au doar valoare de punct de pornire la discuții, întrucât nu există încă un calcul de sustenabilitate a scăderii CAS cu 5pp de la 01 octombrie 2014 pentru anul viitor.

În plus, cel care a elaborat aceste versiuni – ministrul delegat pentru Buget, Darius Vâlcov, nu este încă sigur pe postul său într-un viitor guvern.

7) Aceste măsuri depind foarte mult de cine va fi premier după scrutin : indiferent cine va câștiga alegerile prezidențiale, pe lângă numele lui Călin Popescu Tăriceanu (o soluție politică, de alegeri, a actualului premier), șanse reale pentru conducerea guvernului au Ioan Rus și Florin Georgescu.

***
Mai jos – din documentul obținut de agenția Mediafax, care confirmă informațiile publicate în urmă cu 2 săptămâni de cursdeguvernare.ro.

(CLICK PE IMAGINE PENTRU MĂRIRE)

 

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

2 răspunsuri

  1. Daca guvernul nu pierdea timpul cu reducerea taxei pe stalp a CAS a subentiei,…SI STIMULA CONSUMATORII DE ENERGIE SI MATERII PRIME RESTITUINDU-LE ACESTORA VALOAREA TVA 24% DIN FACTURILE ACHITATE probabil acum MILIONUL DE LOCURI DE MUNCA s-ar fi indeplinit,pentru ca STIMULAREA PRIN RESTITUIREA VALORII TVA 24% ESTE MULT MAI ATRACTIVA,MAI EFICIENTA SI MAI SIGURA de cat niste improvizatii ineficiente si discriminatorii care NU PERMIT DEBLOCAREA ECONOMIEI SI IMBUNATATIREA CALITATII VIETII.Avem solutie simpla care nu necesita investitii financiare ci numai de VOINTA si de INTELEGERE.Constitutia obliga guvernul sa IMBUNATATEASCA CALITATEA VIETII,aceasta obligatie se realizeaza prin aceasta masura de restituire a tva care poate fi apreciata ca UN GEST DE VOINTA DE A CONTRIBUI CU 24% LA RELANSAREA ECONOMICA SI SOCIALA FARA CA Mi.de Finante SA DEA VREUN LEU DIN BUGET CI DOAR R E S T I T U I E 24% celor carea ahita facturile.-Min.de Finante va incasa tva de 24% NU DE 9% si accizele acolo unde este cazul,din VANZAREA BUNURILOR SI SERVICIILOR.Comparati efectele acestei masuri cu oferta Min.de Finante.

  2. – Nu se specifica daca impozitul progresiv e rezervat persoanelor fizice si/sau juritice .
    – NU e specificat daca se va aplica si pensionatilor . 🙂

    – LIPSESTE ELEMENTUL FUNDAMENTAL AL UNUI IMPOZIT PROGRESIV . ADICA COTA DE IMPOZITARE DE 0,00% . Care e prezenta in toate tarile europene in care se aplica sistemul progresiv de impozitare PE PERSOANE FIZICE .

    – Pe persoane juriticesi in vest (firme in toate formele lor si de toate marimile ) impozitul este diferentiat principal pe alte criterii decit cifra de afaceri .
    PS . Impozitul pe cifra de afaceri e in realitate un forfetar pur .

    Mai greu de aplicat cind firma e in pierdere sau cind transfer pricing face ravagii in conturile filialelor romane a unor multinationale . 🙂

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

2 răspunsuri

  1. Daca guvernul nu pierdea timpul cu reducerea taxei pe stalp a CAS a subentiei,…SI STIMULA CONSUMATORII DE ENERGIE SI MATERII PRIME RESTITUINDU-LE ACESTORA VALOAREA TVA 24% DIN FACTURILE ACHITATE probabil acum MILIONUL DE LOCURI DE MUNCA s-ar fi indeplinit,pentru ca STIMULAREA PRIN RESTITUIREA VALORII TVA 24% ESTE MULT MAI ATRACTIVA,MAI EFICIENTA SI MAI SIGURA de cat niste improvizatii ineficiente si discriminatorii care NU PERMIT DEBLOCAREA ECONOMIEI SI IMBUNATATIREA CALITATII VIETII.Avem solutie simpla care nu necesita investitii financiare ci numai de VOINTA si de INTELEGERE.Constitutia obliga guvernul sa IMBUNATATEASCA CALITATEA VIETII,aceasta obligatie se realizeaza prin aceasta masura de restituire a tva care poate fi apreciata ca UN GEST DE VOINTA DE A CONTRIBUI CU 24% LA RELANSAREA ECONOMICA SI SOCIALA FARA CA Mi.de Finante SA DEA VREUN LEU DIN BUGET CI DOAR R E S T I T U I E 24% celor carea ahita facturile.-Min.de Finante va incasa tva de 24% NU DE 9% si accizele acolo unde este cazul,din VANZAREA BUNURILOR SI SERVICIILOR.Comparati efectele acestei masuri cu oferta Min.de Finante.

  2. – Nu se specifica daca impozitul progresiv e rezervat persoanelor fizice si/sau juritice .
    – NU e specificat daca se va aplica si pensionatilor . 🙂

    – LIPSESTE ELEMENTUL FUNDAMENTAL AL UNUI IMPOZIT PROGRESIV . ADICA COTA DE IMPOZITARE DE 0,00% . Care e prezenta in toate tarile europene in care se aplica sistemul progresiv de impozitare PE PERSOANE FIZICE .

    – Pe persoane juriticesi in vest (firme in toate formele lor si de toate marimile ) impozitul este diferentiat principal pe alte criterii decit cifra de afaceri .
    PS . Impozitul pe cifra de afaceri e in realitate un forfetar pur .

    Mai greu de aplicat cind firma e in pierdere sau cind transfer pricing face ravagii in conturile filialelor romane a unor multinationale . 🙂

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: