Ministrul Ioan Rus: Draftul "semifinal" al Master Planului pe Transporturi, în august; Statul trebuie să păstreze controlul asupra Portului Constanţa - CursDeGuvernare.ro
joi

28 octombrie, 2021

Ministrul Ioan Rus: Draftul „semifinal” al Master Planului pe Transporturi, în august; Statul trebuie să păstreze controlul asupra Portului Constanţa

24 iulie, 2014

Master Planul de Transport, care trebuia finalizat în luna iunie, ar putea fi prezentat în guvern în perioada septembrie – octombrie, iar statul ar trebui să-şi păstreze pachetul majoritar la compania care administrează Portul Constanţa, a declarat joi ministrul Transporturilor, Ioan Rus.

„La 31 august vom avea Master Planul pe Transporturi într-o variantă de draft în care îl putem finaliza definitiv, deci într-un draft semifinal, cu poziţii ale UE, a firmelor care se ocupă de acest lucru şi a nostră”, a declarat Ioan Rus, într-un interviu acordat agenţiei MEDIAFAX.

Ministrul a explicat că nu cunoaşte motivele ce au dus la amânarea finalizării Master Planului înainte de venirea sa la conducerea Transporturilor şi estimează că prezentarea documentului în guvern ar putea avea loc în septembrie – octombrie.


Consultantul statului român pentru realizarea Master Planului este compania americană AECOM, în baza unui contract de 9,5 milioane lei fără TVA, atribuit în 2012.

Termenul anunţat anterior de autorităţi pentru definitivarea celui de-al doilea draft al Master Planului şi propunerea pentru aprobare în guvern a fost 30 iunie.

Master Planul este un instrument de testare a proiectelor şi politicilor de transport şi un document de analiză şi strategie în acest domeniu, care va trebui să conţină o listă cu proiecte de investiţii prioritizate, în funcţie de resursele finanicare disponibile, pentru orizontul de timp 2020, 2030 şi 2040.

În vara anului trecut, agenţia MEDIAFAX a prezentat un document în care Comisia Europeană atenţiona Guvernul că proiectul Acordului de Parteneriat transmis către Bruxelles, care va reglementa modul de utilizare a banilor comunitari pentru 2014-2020, este incoerent şi fără priorităţi clare, solicitând ca documentul să fie refăcut.


Comisia semnala şi lipsa unui Master plan pe Transport, atrăgând atenţia că Acordul nu va fi luat în discuţie decât atunci când Master Planul va fi finalizat şi că, în plus, există pericolul ca întregul program operaţional preconizat pentru marile proiecte să fie blocat în absenţa acestui plan.

Statul trebuie să păstreze pachetul majoritar la Portul Constanţa

Portul Constanţa este de importanţă strategică, a mai declarat ministrul Transporturilor, în interviul acordat agenţiei MEDIAFAX, motiv pentru care statul ar trebui să 50% plus o acţiune la compania care îl administrează.

Decizia privind pachetul deţinut de stat aparţine însă Guvernului, a adăugat Ioan Rus, referitor la intenţia Executivului de a păstra doar 33% din acţiuni, la egalitate cu administraţia locală şi investitorii privaţi.

Ministerul Transporturilor este acţionar majoritar la Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, cu 60%, iar Fondul Proprietatea şi Primăria Constanţa deţin fiecare 20% din capital.

Predecesorul lui Ioan Rus, Dan Şova, a anunţat de mai multe ori intenţia de a transfera Primăriei încă 13% şi de a scoate pe bursă alte 14% din acţiuni.

„Eu cred că acolo putem privatiza până la 50% plus o acţiune, 50% plus o acţiune minim trebuie să rămână în proprietatea statului. Diferenţa – că se cedează comunităţii locale, că se vinde pe bursă şi vor fi unii care vor cumpăra şi se va modifica, să spunem, puţin, structura acţionariatului, am aduce şi alţi acţionari care să aibă viziune, din cei care au experienţă legată de această activitate – nu este o decizie care îmi va aparţine. V-am spus ce gândesc eu, este o decizie care va aparţine Guvernului României şi nu a ministrului Transporturilor. Astăzi, când noi vorbim, eu aşa gândesc. Nu exclud posibilitatea să dăm comunităţii locale, nu exlud varianta în care să dau acţiuni pe bursă”, a declarat Ioan Rus.

Transferurile din proprietatea statului n-ar trebui realizate decât după consolidarea companiilor, pentru maximizarea preţului de vânzare.

„Nu sunt de acord să vindem ceva în situaţia în care capacitatea de negociere este extrem de mică, adică eşti neprofitabil, eşti aproape de faliment, insolvenţa te caută prin camera din faţă. Bătălia mea este nu să nu respect sau să nu privatizez – procesul de privatizare va continua – bătălia mea este să aduc aceste societăţi în situaţia în care la privatizare să aibă preţ. Noi mereu, de-a lungul istoriei recente, am privatizat profitul şi am naţionalizat pierderile. Încerc să aduc aceste societăţi în situaţia în care, în momentul în care vom privatiza x%, y% sau tot din CFR Marfă, din CFR Călători, din Tarom sau din oricare altă companie de-a noastră, ea să aibă suficientă consistenţă economico-financiară şi resursă umană validată astfel încât să aibă preţ”, a mai declarat ministrul Transporturilor, Ioan Rus.

Portul Constanţa, una dintre mizele primarului Radu Mazăre

Soarta celui mai mare port din România, de importanţă strategică, a făcut obiectul unei îndelungate dispute publice.

Într-o formă iniţială a proiectului de descentralizare, portul figura ca transferat spre autoritatea locală, o dorinţă veche a primarului Radu Mazăre.

Partenerii de coaliţie ai PSD, liberalii, s-au opus însă, argumentând că această acţiune nu a fost trecută în programul de guvernare USL. Motiv care l-a făcut pe Radu Mazăre să declare, imediat după retragerea PNL din USL că, pentru Constanţa, plecarea de la guvernare a liberalilor este un lucru bun.

Ţinând cont de opoziţia lui Crin Antonescu, Guvernul şi-a angajat răspunderea, anul trecut, pe un proiect de descentralizare ce nu mai conţinea transferul portului către municipalitate. De altfel, legea a fost declarată de CCR ca fiind neconstituţională.

Pe 5 martie, după ieşirea liberalilor de la guvernare, Radu Mazăre declara la finalul şedinţei Consiliului Local că a discutat din nou cu premierul Victor Ponta, dar şi cu ministrul Dan Şova, care şi-au luat angajamentul să-i transfere încă 15% din acţiuni: “Am vorbit şi cu Şova, şi cu Ponta. Ponta întotdeauna a spus că susţine acest demers de a trece acţiunile în varianta pe care am discutat-o noi. Sigur că aş fi vrut mai mult, dar e ok şi aşa, iar ministrul Şova şi-a luat angajamentul să facă acest lucru”, a spus Mazăre.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

El anunţa, totodată, că acest lucru se va face rapid: “Foarte rapid. Ar fi în avantajul lor şi al nostru să facă această promisiune până la alegerile europarlamentare. Dacă le trece, Guvernul se ocupă de chestiunea asta”.

Dan Şova a semnat, în luna mai, proiectul Hotărârii de guvern cu privire la trecerea unui pachet de 13% din acţiunile deţinute de stat în Portul Constanţa către autoritatea locală.

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

   ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium)...

rrr