Comerțul cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) a înregistrat în luna mai 2021 o scădere de 2% pe seria brută față de luna precedentă, potrivit datelor publicate de INS. Cu toate acestea, seria ajustată cu numărul de zile lucrătoare şi sezonalitatea a consemnat o creștere de 2,4%.
Faţă de aceeași lună a anului anterior, cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut semnificativ. Valorile sunt de 18,3% pe seria brută, şi de 22% ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 22,0%.
Trebuie subliniată, însă, importanța majoră a efectului de bază indus de scăderile consemnate la începutul pandemiei Covid 19. La care s-a adăugat, conjunctural, dispunerea diferită a datelor în calendar, care explică diferența destul de marcată între valoarea brută și cea ajustată pentru comparabilitate.
Scăderea volumului de vânzări apare ca normală, dată fiind reducerea ratei de creștere a puterii de cumpărare a salariilor (inclusiv pe calea majorării indicelui de inflație de la 2,06% la finele anului trecut, până la 3,75%). De altfel, indicatorul costului orar al forței de muncă pe T1 2021, arăta o rată negativă, respectiv -2,58%.
De remarcat și modificările importante în structură, cu o scădere pronunțată față de luna anterioară a cifrei de afaceri în termeni bruți la produse alimentare, băuturi și tutun (-10,6%) și menținerea pe plus la produse nealimentare (+0,5%), în timp ce pe segmentul carburanților auto s-a consemnat o majorare de 9,6% pe fondul creșterii prețurilor de vânzare.
Pentru a sesiza mai bine efectul pandemiei asupra evoluțiilor din sectorul comercial raportate la cele înregistrate chiar înainte de apariția apariției pandemiei (martie 2020 a fost prima lună cu impact Covid), INS a oferit un grafic comparativ între schimbările de la un an la altul în 2020 față de 2019 și 2020 față de 2021.
Abonează-te la newsletter aici.
Pentru referință, ar fi util să facem comparația între aceeași lună din 2021 și din 2019, deoarece bazele de raportare diferă semnificativ. Astfel, vânzările de produse alimentare s-au majorat în mai 2021 cu 11,2% față de martie 2019 iar cele de produse nealimentare cu 25,3% iar pe segmentul carburanților, în premieră după debutul pandemiei, am revenit pe plus (+5,6%).
Una peste alta, în contextul revenirii în V pe partea de rezultate economice (suntem la 0% în T1 2021 față de T1 2020, potrivit datelor provizorii ale INS, avem o majorare confirmată pe toate categoriile de mărfuri și cam mare a consumului populației, de unde și exacerbarea îngrijorătoare a dezechilibrelor externe.