sâmbătă

2 iulie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

6 iulie, 2021

Comerțul cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) a înregistrat în luna mai 2021 o scădere de 2% pe seria brută față de luna precedentă, potrivit datelor publicate de INS. Cu toate acestea, seria ajustată cu numărul de zile lucrătoare şi sezonalitatea a consemnat o creștere de 2,4%.

Faţă de aceeași lună a anului anterior, cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete) a crescut semnificativ. Valorile sunt de 18,3% pe seria brută, şi de 22% ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitate cu 22,0%.

Trebuie subliniată, însă, importanța majoră a efectului de bază indus de scăderile consemnate la începutul pandemiei Covid 19. La care s-a adăugat, conjunctural, dispunerea diferită a datelor în calendar, care explică diferența destul de marcată între valoarea brută și cea ajustată pentru comparabilitate.


Scăderea volumului de vânzări apare ca normală, dată fiind reducerea ratei de creștere a puterii de cumpărare a salariilor (inclusiv pe calea majorării indicelui de inflație de la 2,06% la finele anului trecut, până la 3,75%). De altfel, indicatorul costului orar al forței de muncă pe T1 2021, arăta o rată negativă, respectiv -2,58%.

De remarcat și modificările importante în structură, cu o scădere pronunțată față de luna anterioară a cifrei de afaceri în termeni bruți la produse alimentare, băuturi și tutun (-10,6%) și menținerea pe plus la produse nealimentare (+0,5%), în timp ce pe segmentul carburanților auto s-a consemnat o majorare de 9,6% pe fondul creșterii prețurilor de vânzare.


Pentru a sesiza mai bine efectul pandemiei asupra evoluțiilor din sectorul comercial raportate la cele înregistrate chiar înainte de apariția apariției pandemiei (martie 2020 a fost prima lună cu impact Covid), INS a oferit un grafic comparativ între schimbările de la un an la altul în 2020 față de 2019 și 2020 față de 2021.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Pentru referință, ar fi util să facem comparația între aceeași lună din 2021 și din 2019, deoarece bazele de raportare diferă semnificativ. Astfel, vânzările de produse alimentare s-au majorat în mai 2021 cu 11,2% față de martie 2019 iar cele de produse nealimentare cu 25,3% iar pe segmentul carburanților, în premieră după debutul pandemiei, am revenit pe plus (+5,6%).

Una peste alta, în contextul revenirii în V pe partea de rezultate economice (suntem la 0% în T1 2021 față de T1 2020, potrivit datelor provizorii ale INS, avem o majorare confirmată pe toate categoriile de mărfuri și cam mare a consumului populației, de unde și exacerbarea îngrijorătoare a dezechilibrelor externe.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: