duminică

3 iulie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

10 mai, 2016

ciolos parlamentCamera Deputaților a adoptat marți, după trei amânări, pachetul de legi privind achizițiile publice, reglementări în lipsa cărora România era pasibilă de corecții financiare de până la 100%. Conform tabloului de bord transmis Comisiei Europene, pachetul trebuia votat încă din ianuarie.

Parlamentarii au votat, pe 18 aprilie, proiectele de legi pe articole, dar au amânat de trei ori votul final.

Legile au fost adoptate în prezența premierului Dacian Cioloș și a unor miniștrii, și va pleca spre promulgare, Camera Deputaților fiind camera decizională în acest caz.


„Este un pachet de legi care până acum a blocat inclusiv utilizarea fondurilor europene, pentru că nu s-au putut lansa licitaţii publice pe legislaţia anterioară, care expirase deja pe 18 aprilie”, a declarat premierul Dacian Cioloș, după votul din Cameră.

„Acest pachet de legi este aşteptat şi de mediul econonmic de multă vreme, pentru că vine cu precizări noi, moderne, privind licitaţiile, achiziţiile publice şi vine cu câteva elemente de transparenţă privind utilizarea fondurilor publice. Doresc să vă mulţumesc pentru adoptarea acestor legi şi să vă asigur că Guvernul va adopta în cel mai scurt timp, probabil chiar săptămâna viitoare, hotărârile de guvern adiţionale, care vor duce la aplicarea imediată a acestor legi”, a mai declarat pemierul în fața deputaților.

Ce conține pachetul:

  • Proiectul de Lege privind achiziţiile sectoriale
  • Proiectul de Lege privind achiziţiile publice
  • Proiectul de Lege privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor
  • Proiectul de Lege privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii

O amânare costisitoare

România a primit deja de la Comisia Europeană informarea privind declanșarea procedurii de pre-infringement, deoarece termenul de transpunere din cele 3 Directive privind achizițiile publice și concesiunile a fost 18 aprilie


După această dată, orice achiziție publică făcută de o autoritate contractantă, fără a aplica noul cadru legal prevăzut de Directive, este pasibilă de corecții financiare de până la 100% în cazul fondurilor europene și de sancțiuni similare pentru achizițiile cu fonduri de la bugetul de stat.

De asemenea, exista riscul ca orice achiziție publică să fie atacată în instanță  și să fie anulată, întrucât se desfășoară pe legislație neconformă.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Reforma achizițiilor publice reprezintă una din cele 36 de condiționalitățile ex-ante asumate de România pentru utilizarea fondurilor europene structurale și de investiții pentru perioda 2014 – 2020.

Neîndeplinirea acestora până la 31 decembrie 2016 va atrage suspendarea fondurilor alocate României, în condițiile în care la aproape 1 an și jumătate de la debutul noului exercițiu financiar, rata absorbției din alocarea financiară de 43 miliarde de euro este 0.

Prevederi importante

  • Este obligatorie folosirea mijloacelor electronice pe tot parcursul procedurilor
  • Scad pragurile ce trebuie respectate în cazul achiziţiilor publice directe – autorităţile şi instituţiile publice vor avea dreptul de a achiziţiona direct produse sau servicii atunci când valoarea estimată a achiziţiei este mai mică de 66.259,5 lei (aproximativ 15.000 de euro), fără TVA. În cazul lucrărilor, achiziţionarea directă va putea fi făcută dacă valoarea estimată este mai mică de 265.038 de lei (aproximativ 60.000 de euro), fără TVA
  • Este introdus conceptul „value for money” („valoare pentru bani”) în criteriile de atribuire a contractelor de achiziţie publică – se va avea în vedere costul întregului ciclu de viaţă al produsului, serviciului sau lucrării achiziţionate, nu doar preţul cel mai scăzut
  • Duratele minime ale procedurilor de atribuire vor fi mai scurte
  • Solicitarea de suspendare va putea fi făcută doar în cazuri temeinic justificate şi pentru a preveni o pagubă iminentă. Partea care va cere acest lucru va trebui să constituie în prealabil o cauţiune calculată prin raportare la valoarea estimată a contractului de achiziţie publică. Măsura este menită să descurajeze tergiversarea soluţionării contestaţiilor.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: