fbpx

Analiză

Țara fermelor țărănești, pe ultimele locuri la agricultura Bio. Piedicile și potențialul

Cel mai mare număr de ferme (cele mai multe familiale) din UE se află în România (circa 3,5 milioane), dar acest lucru nu pare să… Mai mult

22.04.2021

Europa

Harta sumbră a unei probleme amânate la infinit: Infrastructura CFR

Anul 2021, declarat de UE Anul transportului feroviar, dă startul în Europa unor investiții de amploare ce ar trebui să aibă ca efect transferarea, până… Mai mult

22.04.2021

La obiect

Ocuparea a păstrat anul trecut ținta stabilită prin strategia Europa 2020. Problemele, la tineret şi la vârsta a treia

Rata de ocupare a populaţiei în vârstă de 20 – 64 de ani s-a menținut anul trecut la 70,8%, potrivit datelor comunicate de INS. Valoarea… Mai mult

21.04.2021

Europa

Criza cipurilor: VW & Toyota vs. Apple – sau de la erorile de calibrare a cererii la creșterea bruscă a comunicațiilor

Grupul Volkswagen a emis la începutul acestei săptămâni cel mai recent avertisment privind efectele crizei cip-urilor, care ar putea duce la probleme de producție a… Mai mult

21.04.2021

Guvernul răspunde Comisiei Europene: Funcționarea permanentă a celor 10 drumuri spre Ungaria are sens numai dacă suntem în Schengen

de Victor Bratu 8.6.2016

vama_nadlac_91844300Guvernul României răspunde Comisiei Europene că funcționarea în regim permanent a celor zece drumuri transfrontaliere amplasate între România și Ungaria, co-finanțate de Uniunea Europeană, depinde în ultimă instanță de aderarea României la Spațiul Schengen.

Guvernul a agreat miercuri forma oficială de răspuns la scrisoarea din 13 ianuarie prin care comisarul european pentru politică regională, Corina Crețu, a solicitat premierului Dacian Cioloș luarea de măsuri pentru ca aceste drumuri să devină funcționale cât mai curând posibil.

Replica guvernului: Autoritatea de Management din Ungaria nu a ținut cont că România nu a fost primită în Schengen

Ca replică, Guvernul român va transmite comisarului european Corina Crețu o scrisoare semnată de Vasile Dîncu, vice-prim ministru, ministrul dezvoltării regionale și administrației publice, cu următoarele precizări (sublinierile aparțin redacției):

Funcționarea în regim permanent a celor zece drumuri transfrontaliere amplasate între România și Ungaria, co-finanțate de Uniunea Europeană în cadrul programului de Cooperare Transfrontalieră Ungaria-România 2007-2013, depinde în ultimă instanță de aderarea României la Spațiul Schengen – obiectiv pentru atingerea căruia Guvernul acționează în permanență.

Cum decizia privind aderarea României la Spațiul Schengen a fost amânată succesiv, deși România îndeplinește deja toate criteriile tehnice necesare, responsabilitatea pentru întârzierea aderării la Spațiul Schengen nu poate fi atribuită autorităților române.

De asemenea, autoritățile române au acționat pentru a asigura, în limitele posibile, îndeplinirea obiectivelor proiectelor. În condițiile în care decizia de construire a celor zece drumuri transfrontaliere a fost luată de către Autoritatea de Management din Ungaria a Programului, care avea  responsabilitate de contractare. Aceasta a estimat că aderarea României la Spațiul Schengen va avea loc până la sfârșitul perioadei de implementare a Programului transfrontalier menționat, astfel încât nu ar fi fost necesară efectuarea de controale la frontieră pentru persoanele care ar fi tranzitat aceste drumuri.

Pornind de la aceste premise, Autoritatea de Management din Ungaria nu a solicitat obligativitatea obținerii avizului Poliției de Frontieră pentru aprobarea proiectelor, deși delegația României a sesizat Autoritatea de management asupra necesității obținerii avizului. Totodată, Autoritatea de management și Secretariatul tehnic comun 2007-2013, responsabile cu coordonarea evaluării tehnice, nu au solicitat liderilor de proiect corectarea indicatorilor de rezultat nerealiști estimați cu privire la proiectele în cauză, deși aveau această posibilitate.

În concluzie, în cadrul derulării proiectelor au fost comise o serie de erori de către Autoritatea de management din Ungaria, care nu pot fi puse pe seama autorităților din România.

Pe de altă parte, în contextul amânării aderării României la Spațiul Schengen, care ar fi eliminat necesitatea controlului la frontiera româno-ungară, funcționarea în regim permanent a acestor legături rutiere transfrontaliere nu ar fi posibilă decât cu condiția înființării unor puncte de trecere a frontierei, la standarde Schengen, ceea ce ar presupune cheltuieli importante, nejustificate, pentru o infrastructură care ar deveni practic inutilă după aderarea României la Spațiul Schengen.

În aceste condiții, Guvernele României și Ungariei au semnat, la 24 iulie 2014, la București, un acord care permite accesul ocazional pe drumurile menționate, cu aprobarea prealabilă a autorităților, și înainte de aderarea României la Schengen, ca o soluție provizorie pentru a asigura utilizarea drumurilor menționate.

În ceea ce privește argumentația la care se face referire în scrisoarea comisarului european Corina Crețu privind aglomerarea traficului rutier la frontiera româno-ungară în perioada sărbătorilor de iarnă de anul trecut, statisticile indică o aglomerare a traficului în zonă pe o perioadă limitată, în cazul a trei dintre punctele de trecere existente, la celelalte opt valorile fiind apropiate de normal. Poliția de Frontieră Română acționează pentru reducerea perioadei de așteptare în punctele de trecere, implementând în acest scop și o aplicație informatică interactivă.

Intenția autorităților române este de a analiza în continuare situația acestor drumuri, împreună cu partea ungară, în vederea identificării unor soluții pentru utilizarea lor optimă.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 8.6.2016

Lăsați un comentariu


Europa

Cum pregătește Viktor Orban partidul Fidesz pentru opoziție: a păstra puterea chiar când ai pierdut alegerile

Razvan Diaconu

Cu doar un an până la ceea ce azi par să fie alegeri strânse în Ungaria, guvernul lui Viktor Orban ”externalizează” putere de decizie și… Mai mult

Europa

Universitatea Harvard le cere studenților să vină vaccinați anti-Covid, la toamnă 

Iulian Soare

„Pentru a atinge nivelurile ridicate de vaccinare necesare pentru a ne proteja comunitatea, Harvard va cere ca toţi studenţii care vor fi în campus în… Mai mult

Stiri

Concursul pentru conducerea caselor județene de sănătate – 24 de concurenți ocupă deja interimar funcția

Vladimir Ionescu

Un număr de 60 de candidați au susținut joi, la Spitalul Universitar de Urgență din București, proba scrisă a concursului pentru ocuparea posturilor de director… Mai mult

Europa

Insula Jersey amenințată de blocada pescarilor francezi nemulțumiți de reglementările post-Brexit

Iulian Soare

Două nave de patrulare au fost trimise de guvernul Marii Britanii în apropierea insulei Jersey situată în Canalul Mânecii, acolo unde unde s-au adunat 80… Mai mult

Europa

Vizită a lui Blinken la Kiev – SUA își reafirmă sprijinul faţă de suveranitatea şi integritatea Ucrainei

Iulian Soare

Secretarul american de stat Antony Blinken reafirmă sprijinul Washingtonului faţă de Ucraina, aflată de şapte ani într-un război cu separatiştii proruşi din estul țării şi… Mai mult

Europa

Summit G7 – Chinei i se cere să respecte drepturile omului. Beijing denunță un ”amestec grosolan” în treburile interne

Razvan Diaconu

Miniştrii de Externe ai Celor Şapte – Canada, Franţa, Germania, Italia, Japonia, Marea Britanie şi Statele Unite – îndeamnă Beijingul, într-un comunciat comun, în urma… Mai mult

Stiri

Racheta reutilizabilă Starship a lui Elon Musk, prima aterizare reușită

Adrian N Ionescu

SpaceX a înregistrat prima aterizare de succes al prototipului rachetei reutilizabile Starship, după ce alte patru testări anterioare s-au soldat cu explozii. Succesul marchează o… Mai mult