luni

22 aprilie, 2024

7 august, 2020

Guvernul discută vineri un memorandum al Ministerului de Finanțe, care cere aprobarea modului în care au fost prioritizate proiecte de ”investiții publice semnificative” pentru a putea utiliza această ierarhizare în procesul de elaborare a proiectului de buget 2021.

Ministerul Finanțelor are în listă 160 de proiecte17 noi și 143 deja în derulare – care ar trebui finanțate cu 146,85 miliarde lei pentru a putea fi finalizate.

Guvernul nu poate susține financiar derularea tuturor acestor proiecte, în fiecare an necesarul de finanțare depășind cu mult cheltuielile efective de investiții.


De exemplu, în primul proiect de buget 2020, guvernul a estimat un necesar de investiții de 134 miliarde lei, nivelul cheltuielilor pentru toate investițiile publice fiind însă stabilit în buget la 50,7 miliarde lei.

Care este ”ordinea de bătaite” gândită de ministere

Prioritizarea proiectelor este realizată în funcție de un punctaj acordat pe baza unor anumiți indicatori. Toate cele 17 proiecte noi se află în fruntea listei de priorități.

Locul 1 este ocupat de un proiect al Ministerului Mediului denumit ”Reducerea eroziunii costiere faza II, care are punctaj 101 și are o nevoie de finanțare de 3,4 miliarde lei.

Locul 160 este ocupat de un proiect CNAIR: construcție varianta ocolitoare Pitești cu profil de autostradă, care a obținut 11 puncte. Proiectul este finalizat din 2007 dar încă trebuie plătite despăgubiri de 2 miliarde lei.


Cele mai importante 16 proiecte, toate noi, sunt:

  1. Reducerea eroziunii costiere faza II
  2. Spitalul regional de urgență Craiova
  3. Spitalul regional de urgență Cluj
  4. Spitalul regional de urgență Iași
  5. Modernizare cale ferată București-Aeroport Henri Coandă, faza I, racordare la terminal aeroport
  6. Amenajare râu Bârzava
  7. Mărire grad de siguranță a acumulării Colibița
  8. Sistem integrat pentru intervenții la dezastre
  9. Laserul de la Măgurele
  10. Reabilitare cale ferată Brașov-Simeria
  11. Modernizare DN71 Bîldana-Târgoviște-Sinaia
  12. Drum de legătură autostrada A1-DN 69, Timiș
  13. Variantă ocolitoare Galați
  14. Platformă multimodală Galați
  15. Varianta ocolitoare Zalău
  16. Drum expres Brăila-Galați

Al 17-lea proiect prioritar este din nou unul finalizat (anul acesta) – variantă ocolitoare Caracal – care reclamă însă finanțare de 85 milioane pentru plata unor sentințe civile.

(Descărcați AICI lista celor 160 de proiecte, ordonate în funcție de prioritate)

Stadioanele promise UEFA pentru Campionatul European de Fotbal 2020 sunt pe locul 28 (Arcul de Triumf), 29 (Rapid), 99 (Steaua).

Autostrada Sibiu-Pitești (18,5 miliarde) este pe locul 30. Centura de nord a Capitalei este pe locul 40, iar Centura de sud pe locul 81.

Finalizarea infrastructuri naționale broadband în zone defavorizate este pe locul 46 ca prioritate, autostrada Comarnic-Brașov este pe locul 70.

Premierul Orban a lansat, pe data de 1 iulie, planul de relansare economică a României care, pe hârtie, însumează investiții de 100 de miliarde de euro în 10 ani și atinge toate domeniile în care România e deficitară.

Planul lansat de guvern promitea conectarea cu autostrăzi a provinciilor istorice ale României și cu rețelele de transport pan-europene, prin demararea lucrărilor la aproximativ 3.000 de km de autostrăzi și drumuri expres. Perioada: 2020 – 2030. cost estimat: 31 miliarde euro.

Marile scăpări din lista proiectelor prioritare

Din lista Ministerului de Finanțe, alcătuită pe baza propunerilor venite dinspre ministere, lipsește orice referire/finanțare la Autostrada A8.

Asta în ciuda faptului că există, din 2018, o lege care obligă statul să construiască ”Autostrada Unirii” – Tg.Mureș-Iași-Ungheni, că președintele Iohannis a anunțat, chiar la Iași, că o autostradă care să lege Moldova de restul țării este o prioritate din punctul său de vedere și că guvernul a adoptat, în iunie, o OUG care permite realizarea documentaţiei tehnice și a studiilor de fezabilitate pentru A8.

Din aceeași listă de priorități lipsesc investițiile în infrastructură energetică, în condițiile în care UE pune un accent deosebit pe trecerea rapidă spre energie verde și pe reducerea emisiilor de carbon, inclusiv prin finanțarea de proiecte prin Fondul pentru Tranziție Justă.

În lista celor 143 de proiecte în derulare, există 47 care sunt finalizate, dar care reclamă finanțare în continuare în principal din cauza faptului că încă trebuie plătite diverse despăgubiri decise de instanțe prin sentințe civile.

Detalii tehnice ale modului de prioritizare

Memorandumul supus dezbaterii guvernului de către ministrul Florin Cîțu detaliază principiile care au stat la baza prioritizării proiectelor de investiții publice. Acestea sunt:

  • oportunitatea proiectului în contextul strategiilor sectoriale sau naționale
  • justificare economică și socială
  • suportabilitate și sustenabilitate financiară
  • aranjamente pentru implementare/performanță în implementare
  • perioada rămasă până la finalizarea proiectului, pentru proiecte în continuare
Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Autostrada Unirii se încadrează la povești nemuritoare. Faptul că nu e prinsă în buget nu e nicio scăpare, e abordarea corectă și responsabilă.

    Singurul tronson pe care există cât de cât trafic e tronsonul Iași – Tg.Frumos. Nici acolo nu e destul pentru o autostradă, dar să zicem că prin 2035 ar putea fi. Se poate construi un pod rutier peste Prut și o centură de nord pentru Iași, se poate perpetua minciuna instituționalizată și putem zice că ele fac parte din Autotrada Unirii, dar niciun decident sănătos la cap nu va aloca bani pentru nimic, dincolo de Tg.Frumos.

    Pe tronsonul Tg.Neamț – Ditrău nu va exista destul trafic nici în 2050, iar Comisia Europeană nu va accepta niciodată să finanțeze așa ceva. Doar dacă în viitor se va construi o autostradă Budapesta – Odessa, iar asta doar din considerente strict politice, fără să intereseze pe nimeni valorile de trafic, abia atunci s-ar putea include și Tg.Neamț – Ditrău. Altfel, nicio șansă.

    România are de construit cel puțin 1000 km de autostradă, pe tronsoane cu valori de trafic net superioare față de Tg.Neamț – Ditrău, așa că orice promisiuni pentru Autostrada Unirii sunt minciuni sfruntate. Sibiu – Pitești, Cluj – Borș, Sibiu – Brașov, Brașov – Tg.Mureș sau Ploiești – Bacău – Pașcani, toate sunt mult mai sus pe lista de priorități decât Autostrada Unirii.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Un răspuns

  1. Autostrada Unirii se încadrează la povești nemuritoare. Faptul că nu e prinsă în buget nu e nicio scăpare, e abordarea corectă și responsabilă.

    Singurul tronson pe care există cât de cât trafic e tronsonul Iași – Tg.Frumos. Nici acolo nu e destul pentru o autostradă, dar să zicem că prin 2035 ar putea fi. Se poate construi un pod rutier peste Prut și o centură de nord pentru Iași, se poate perpetua minciuna instituționalizată și putem zice că ele fac parte din Autotrada Unirii, dar niciun decident sănătos la cap nu va aloca bani pentru nimic, dincolo de Tg.Frumos.

    Pe tronsonul Tg.Neamț – Ditrău nu va exista destul trafic nici în 2050, iar Comisia Europeană nu va accepta niciodată să finanțeze așa ceva. Doar dacă în viitor se va construi o autostradă Budapesta – Odessa, iar asta doar din considerente strict politice, fără să intereseze pe nimeni valorile de trafic, abia atunci s-ar putea include și Tg.Neamț – Ditrău. Altfel, nicio șansă.

    România are de construit cel puțin 1000 km de autostradă, pe tronsoane cu valori de trafic net superioare față de Tg.Neamț – Ditrău, așa că orice promisiuni pentru Autostrada Unirii sunt minciuni sfruntate. Sibiu – Pitești, Cluj – Borș, Sibiu – Brașov, Brașov – Tg.Mureș sau Ploiești – Bacău – Pașcani, toate sunt mult mai sus pe lista de priorități decât Autostrada Unirii.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Acest text se adresează în primul rând tinerilor, adică celor

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: