fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

O improvizație de 100 de milioane de euro: cel mult 7% din călătorii de pe Aeroportul Otopeni pot folosi trenul special din Gara de Nord la orele de vârf

Mult așteptatul tren care face legătura între Gara de Nord din Capitală și Aeroportul Otopeni, și care ar urma să fie pus în funcțiune lunile… Mai mult

17.09.2020

Chestiunea

Construcțiile după 7 luni, cu 20% peste nivelul din 2019. Totuși, la locuințe noi s-ar impune actualizarea taxării

Potrivit datelor comunicate de INS, pe primele 7 luni ale anului, volumul lucrărilor de construcții a crescut cu 18,1% în serie brută și cu 20%… Mai mult

16.09.2020

Europa

Indicii despre cum va arăta cadrul referitor la salariul minim în UE: “Salariile de dumping distrug demnitatea muncii” – Ursula von der Leyen.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat, miercuri, în discursul ei privind starea Uniunii Europene, că executivul de la Bruxelles va propune actul… Mai mult

16.09.2020

Evenimentul

Video Live: Starea Uniunii Europene prezentată de Ursula von der Leyen – textul integral atașat

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, prezintă miercuri, de la ora 10,00 ora României, primul său discurs privind Starea Uniunii în care va încerca… Mai mult

16.09.2020

Guvernul prioritizează marile investiții pentru a le face loc în proiectul de buget 2021. Marile scăpări ale listei: nimic pentru Autostrada Unirii sau proiecte Green Deal

de Victor Bratu , 7.8.2020

Guvernul discută vineri un memorandum al Ministerului de Finanțe, care cere aprobarea modului în care au fost prioritizate proiecte de ”investiții publice semnificative” pentru a putea utiliza această ierarhizare în procesul de elaborare a proiectului de buget 2021.

Ministerul Finanțelor are în listă 160 de proiecte17 noi și 143 deja în derulare – care ar trebui finanțate cu 146,85 miliarde lei pentru a putea fi finalizate.

Guvernul nu poate susține financiar derularea tuturor acestor proiecte, în fiecare an necesarul de finanțare depășind cu mult cheltuielile efective de investiții.

De exemplu, în primul proiect de buget 2020, guvernul a estimat un necesar de investiții de 134 miliarde lei, nivelul cheltuielilor pentru toate investițiile publice fiind însă stabilit în buget la 50,7 miliarde lei.

Care este ”ordinea de bătaite” gândită de ministere

Prioritizarea proiectelor este realizată în funcție de un punctaj acordat pe baza unor anumiți indicatori. Toate cele 17 proiecte noi se află în fruntea listei de priorități.

Locul 1 este ocupat de un proiect al Ministerului Mediului denumit ”Reducerea eroziunii costiere faza II, care are punctaj 101 și are o nevoie de finanțare de 3,4 miliarde lei.

Locul 160 este ocupat de un proiect CNAIR: construcție varianta ocolitoare Pitești cu profil de autostradă, care a obținut 11 puncte. Proiectul este finalizat din 2007 dar încă trebuie plătite despăgubiri de 2 miliarde lei.

Cele mai importante 16 proiecte, toate noi, sunt:

  1. Reducerea eroziunii costiere faza II
  2. Spitalul regional de urgență Craiova
  3. Spitalul regional de urgență Cluj
  4. Spitalul regional de urgență Iași
  5. Modernizare cale ferată București-Aeroport Henri Coandă, faza I, racordare la terminal aeroport
  6. Amenajare râu Bârzava
  7. Mărire grad de siguranță a acumulării Colibița
  8. Sistem integrat pentru intervenții la dezastre
  9. Laserul de la Măgurele
  10. Reabilitare cale ferată Brașov-Simeria
  11. Modernizare DN71 Bîldana-Târgoviște-Sinaia
  12. Drum de legătură autostrada A1-DN 69, Timiș
  13. Variantă ocolitoare Galați
  14. Platformă multimodală Galați
  15. Varianta ocolitoare Zalău
  16. Drum expres Brăila-Galați

Al 17-lea proiect prioritar este din nou unul finalizat (anul acesta) – variantă ocolitoare Caracal – care reclamă însă finanțare de 85 milioane pentru plata unor sentințe civile.

(Descărcați AICI lista celor 160 de proiecte, ordonate în funcție de prioritate)

Stadioanele promise UEFA pentru Campionatul European de Fotbal 2020 sunt pe locul 28 (Arcul de Triumf), 29 (Rapid), 99 (Steaua).

Autostrada Sibiu-Pitești (18,5 miliarde) este pe locul 30. Centura de nord a Capitalei este pe locul 40, iar Centura de sud pe locul 81.

Finalizarea infrastructuri naționale broadband în zone defavorizate este pe locul 46 ca prioritate, autostrada Comarnic-Brașov este pe locul 70.

Premierul Orban a lansat, pe data de 1 iulie, planul de relansare economică a României care, pe hârtie, însumează investiții de 100 de miliarde de euro în 10 ani și atinge toate domeniile în care România e deficitară.

Planul lansat de guvern promitea conectarea cu autostrăzi a provinciilor istorice ale României și cu rețelele de transport pan-europene, prin demararea lucrărilor la aproximativ 3.000 de km de autostrăzi și drumuri expres. Perioada: 2020 – 2030. cost estimat: 31 miliarde euro.

Marile scăpări din lista proiectelor prioritare

Din lista Ministerului de Finanțe, alcătuită pe baza propunerilor venite dinspre ministere, lipsește orice referire/finanțare la Autostrada A8.

Asta în ciuda faptului că există, din 2018, o lege care obligă statul să construiască ”Autostrada Unirii” – Tg.Mureș-Iași-Ungheni, că președintele Iohannis a anunțat, chiar la Iași, că o autostradă care să lege Moldova de restul țării este o prioritate din punctul său de vedere și că guvernul a adoptat, în iunie, o OUG care permite realizarea documentaţiei tehnice și a studiilor de fezabilitate pentru A8.

Din aceeași listă de priorități lipsesc investițiile în infrastructură energetică, în condițiile în care UE pune un accent deosebit pe trecerea rapidă spre energie verde și pe reducerea emisiilor de carbon, inclusiv prin finanțarea de proiecte prin Fondul pentru Tranziție Justă.

În lista celor 143 de proiecte în derulare, există 47 care sunt finalizate, dar care reclamă finanțare în continuare în principal din cauza faptului că încă trebuie plătite diverse despăgubiri decise de instanțe prin sentințe civile.

Detalii tehnice ale modului de prioritizare

Memorandumul supus dezbaterii guvernului de către ministrul Florin Cîțu detaliază principiile care au stat la baza prioritizării proiectelor de investiții publice. Acestea sunt:

  • oportunitatea proiectului în contextul strategiilor sectoriale sau naționale
  • justificare economică și socială
  • suportabilitate și sustenabilitate financiară
  • aranjamente pentru implementare/performanță în implementare
  • perioada rămasă până la finalizarea proiectului, pentru proiecte în continuare
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 7.8.2020

Un raspuns

  1. Harald
    7.8.2020, 2:57 pm

    Autostrada Unirii se încadrează la povești nemuritoare. Faptul că nu e prinsă în buget nu e nicio scăpare, e abordarea corectă și responsabilă.

    Singurul tronson pe care există cât de cât trafic e tronsonul Iași – Tg.Frumos. Nici acolo nu e destul pentru o autostradă, dar să zicem că prin 2035 ar putea fi. Se poate construi un pod rutier peste Prut și o centură de nord pentru Iași, se poate perpetua minciuna instituționalizată și putem zice că ele fac parte din Autotrada Unirii, dar niciun decident sănătos la cap nu va aloca bani pentru nimic, dincolo de Tg.Frumos.

    Pe tronsonul Tg.Neamț – Ditrău nu va exista destul trafic nici în 2050, iar Comisia Europeană nu va accepta niciodată să finanțeze așa ceva. Doar dacă în viitor se va construi o autostradă Budapesta – Odessa, iar asta doar din considerente strict politice, fără să intereseze pe nimeni valorile de trafic, abia atunci s-ar putea include și Tg.Neamț – Ditrău. Altfel, nicio șansă.

    România are de construit cel puțin 1000 km de autostradă, pe tronsoane cu valori de trafic net superioare față de Tg.Neamț – Ditrău, așa că orice promisiuni pentru Autostrada Unirii sunt minciuni sfruntate. Sibiu – Pitești, Cluj – Borș, Sibiu – Brașov, Brașov – Tg.Mureș sau Ploiești – Bacău – Pașcani, toate sunt mult mai sus pe lista de priorități decât Autostrada Unirii.

Lăsați un comentariu


Stiri

CNN – analiză: China crește agresivitatea pretențiilor teritoriale și sporește tensiunile din Asia

Iulian Soare

De la preluarea puterii în 2012, președintele chinez Xi Jinping a contribuit la consolidarea poziției Chinei ca superputere globală și a promovat o politică externă… Mai mult

Stiri

Locurile de muncă – un bilanț în 2019: Sănătatea câștigă salariați pe fondul majorării de venituri, dar din Educație continuă să plece oameni

Raluca Florescu

Deși a condus topul majorărilor salariale în 2019, Educația a continuat să piardă angajați. Nu același lucru se poate spune despre sistemul sanitar, unde numărul… Mai mult

Europa

3500 de mari companii din SUA dau în judecată Casa Albă pentru suprataxele pe importurile din China

Razvan Diaconu

Tesla, Ford Motor, Target Corp, Walgreen, Home Depot, o filială a Volvo și producătorul de piese auto Dana Corp se numără printre cele aproximativ 3.500… Mai mult

Europa

Donald Trump a nominalizat-o pe judecătoarea Coney Barrett la Curtea Supremă – balanța înclină spre republicani

Iulian Soare

Președintele Donald Trump a nominalizat-o pe Amy Coney Barrett (foto) pentru postul rămas liber în Curtea Supremă a SUA, după decesul judecătoarei Ruth Bader Ginsburg.… Mai mult

Stiri

UPDATE Alegerile locale: Prezența la vot

Adrian N Ionescu

UPDATE ora 14.00 Prezență la urne: 23,71 % Total votanți: 4.338.179 Votanți pe liste permanente și complementare:4.176.799 Votanți pe liste suplimentare: 142.367 Votanți cu urnă… Mai mult

Europa

SUA se opun investițiilor chineze în portul strategic Sines din Portugalia: interesele occidentale în zonă

Iulian Soare

Statele Unite nu ar privi cu ochi buni atribuirea contractului de construcție a unui nou terminal în portul Sines unei companii chineze, potrivit declarațiilor ambasadorului… Mai mult

Europa

Brandul Dacia pe tricourile echipei Udinese Calcio încă trei ani

Vladimir Ionescu

Echipa italiană de Serie A Udinese Calcio a reînnoit contractul de  sponsorizare  în  virtutea căruia jucătorii echipei vor purta brandul Dacia pe tricouri, iar stadionul … Mai mult