1 septembrie, 2017

Pixul ministrului Cuc are mai multă greutate

Consiliul de transparență al Companiei Naționale de Investiții Rutiere a fost desființat miercuri de Guvern, care a adoptat un proiect de Ordonanță al ministrului Răzvan Cuc.

CNIR este entitatea care trebuie să se ocupe de proiectele noi de autostrăzi și este una dintre cele două companii create de către Guvernul Cioloș, ca urmare a spargerii fostului CNADNR.

În luna februarie, activitatea instituției făcea subiectul unor dispute de presă, dat fiindcă până la acea dată compania nu avea niciun angajat, ci doar un Consiliu de Administrație.


Prin ordonanța adoptată miercuri, Guvernul Tudose a mai redus veniturile instituției și, foarte important, permite și CNAIRcompanie care, după reorganizarea fostei CNADNR, era responsabilă numai cu întreținerea infrastructurii, să deruleze și proiecte de infrastructură.

(Descărcați AICI ordonanța propusă de Ministerul Transporturilor)

Guvernul Tudose a mai lărgit lista categoriilor de cheltuieli ce se suportă de la bugetul de stat și se aprobă prin Ordin al ministrului Transporturilor: proiectarea, construirea, reabilitarea, exploatarea, dezvoltarea, extinderea, modernizarea, mentenanță, precum și pentru reparațiile capitale aferente autostrăzilor, drumurilor expres, drumurilor naționale, variantelor ocolitoare și altor elemente de infrastructură rutieră națională.

Performanțele jalnice la CNAIR

Privind activitatea CNAIR, fie și numai pentru ultimele 30 de zile, nimic nu pare să justifice creșterea importanței acestei companii.

De exemplu, aceasta este pe cale să rezilieze contractul de reactualizare a studiului de fezabilitate a autostrăzii Tg. Mureș – Iași – Ungheni dintr-o cauză simplă: Curtea de Conturi a sesizat faptul că un nou studiu de fezabilitate ar fi o risipă şi, ulterior, procurorii DNA au cerut de la CNAIR documentele privind studiile de fezabilitate.


CNAIR, anunța cursdeguvernare.ro pe data de 17 august, este pe cale să revină la vechiul studiu de fezabilitate, ceea ce ar bloca ulterior proiectul, din cauza deficiențelor acestuia.

O zi mai târziu, aceeași instituție dădea noi motive de îngrijorare în legătură cu proiectul autostrăzii Pitești-Sibiu. ”„Pe 16 august a încetat de drept contractul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) cu firmele Spea (Italia) şi Tecninc Consulting (România) pentru realizarea studiului de fezabilitate al autostrăţii Piteşti – Sibiu”, iar continuarea acestuia pentru tronsoanele 2,3 şi 4 se va face „in house” de CNAIR, a anunțat compania.

De ce s-a decis reorganizarea CNADNR

Reorganizarea CNADNR a fost decisă în septembrie 2016 de către guvernul Cioloș, exasperat de ineficiența acestei structuri.

La momentul respectiv, compania a fost scindată în două entități:

  • CNIR, care urma să se ocupe de proiectare, construcție, reabilitare, modernizare și reparații autostrăzi, construcție de drumuri expres, drumuri naționale, variantele de ocolire, alte elemente de infrastructură rutieră.
  • CNAIR, care avea ca obiect principal de activitate întreținerea, repararea, administrarea și exploatarea autostrăzilor, drumurilor, variantelor ocolitoare și altor elemente de infrastructură rutieră.

La momentul respectiv, cursdeguvernare.ro atrăgea atenția: A rezultat o structură de la care se așteaptă avantaje, având, însă, marele dezavantaj că ar putea fi coordonată și administrată politic, devenind o miză pentru guvernele politice care vor urma.

CNADNR a patronat ani de zile dezastrul infrastructurii românești și a făcut jocuri politice.

Exemple notabile: Presiunile pe care instituția condusă de Narcis Neaga le-a făcut asupra constructorului pentru inaugurarea, în plină campanie electorală pentru alegerile prezidențiale, unui tronson de autostradă în beneficiul lui Victor Ponta.

Sau jocurile birocratice făcute în mandatele de la Transporturi ale lui Dan Șova și Ioan Rus pentru promovarea proiectului Comarnic-Brașov în defavoarea proiectului Pitești-Sibiu.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: